Browsing by Author "Carvalho, Renata"
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- Day number routine: an opportunity to understand students’ uses of numbers and operationsPublication . Carvalho, Renata; Rodrigues, MargaridaThis paper presents a “Day Number” routine involving the four arithmetic operations with multi-digit numbers. Students are challenged to use numbers and operations, according to their knowledge, to create a train of calculationsin which the answer to one calculationis used to start the nextone. The result of the last calculationneeds to be the number of the day where the lesson takes place. Using a qualitative approach, we undertook an exploratory study that aims to identify the arithmetic knowledge that 3rdgrade students activate when they are free to use any numbers and operations to calculate mentally in the “Day Number” routine. We focused our analysis on the numbers, operations and mental calculation strategies used by the students. Data werecollected through direct observation, video recording, field notes and students’ own productions. The analysis of students’ work shows that most of them combinedthe four arithmetic operations envisioning to construct long trains. In all the four arithmetic operations, students useddecomposition strategies; in addition/subtraction they also usedsequential strategies, and in multiplication/division their options involvedvarying strategies.
- Experiências de prática de ensino remoto de emergência de futuros/as professores/as de matemática e ciências naturais no 2.º cicloPublication . Branco, Neusa; Rodrigues, Margarida; Maurício, Paulo; Carvalho, Renata; Colaço, Susana; Cavadas, BentoOs anos letivos de 2019-20 e 2020-21 foram marcados, nas escolas dos ensinos básico e secundário e, nas instituições de ensino superior, por períodos de Ensino Remoto causados pela Pandemia COVID-19. As escolas do ensino básico e as instituições de ensino superior que colaboraram no processo de Formação Inicial de Professores/as, tiveram de adotar estratégias diversificadas para adaptar os estágios dos/as futuros/as professores/as e educadores/as ao contexto de Ensino Remoto de Emergência. Este capítulo descreve e analisa as experiências de formação proporcionadas pela Escola Superior de Educação de Santarém e pela Escola Superior de Educação de Lisboa no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada (PES) em Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico (CEB) que decorreram em momentos de Ensino Remoto de Emergência. As duas instituições apresentam e discutem os contextos de PES em Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB em que quatro estudantes de cada uma das Escolas Superiores de Educação, organizados/as em pares, realizaram a sua prática no contexto de Ensino Remoto de Emergência. Os dados foram recolhidos a partir dos dossiês ou portefólios de estágio que integram as reflexões escritas pelos/as Estagiários/as sobre a sua prática, entrevistas realizadas a estes/as e aos/às Professores/as Cooperantes que acompanharam os estágios e notas de campo dos/as Professores/as Supervisores/as da respetiva Instituição de Ensino Superior. A análise dos dados incide sobre a experiência de Ensino Remoto de Emergência dos/as estagiários/as, com foco nas estratégias de ensino concretizadas em Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB e nos recursos educativos usados pelos/as futuros/as Professores/as para promover a aprendizagem dos alunos nestas duas disciplinas. São discutidos os principais aspetos da Formação Inicial que foram mobilizados pelos/as estudantes no contexto de Ensino Remoto de Emergência e apresentam-se novas abordagens que podem ser integradas na formação de futuros/as professores/as, na sequência das experiências de formação que decorreram deste contexto particular.
- Mental computation: an overview on this special issuePublication . Carvalho, Renata; Rodrigues, MargaridaMental computation involves engaging mental processes to compute an arithmetic result.However, thereare different perspectives on the typeof computation thatcan be done and howit can be done. Concerning the type of computation that can be done, someresearchersargue that mental computation is the process of computing an exact arithmetic result(Reys et al., 1995), while others consider that mental computation canbe performedusingestimation(Heuvel-Panhuizen, 2001),as Andrews and colleagues present in their article. Regadinghowit can be done, some argue that mental computation only uses mental processes without any external support(Reys et al., 1995), while others accept the use of paper-and-pencil as a support of students reasoning(Buys, 2001;Sowder, 1990).Actually, mental computation involves computing with numbers and rather than with digits (Buys, 2001) and it can be performed to reach an exactarithmeticresult,or to estimate a result. Mental processes are the basis of computing mentally, even if paper-and-pencil is used to note some intermediate results. Further discussion needs to go deeper, so that we can understand why computing mentally is important to include in mathematics curriculum,and what it involves.