Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.64 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este relatório surge como resultado do projeto FeridaH, projeto de aquisição de grau de mestre, no mestrado em Teatro e Comunidade, que tem como objetivo a criação de um espetáculo que gere um espaço para reflexão e crítica relativamente ao tema da violência, mais concretamente casos de violência contra os homens. Este projeto estabeleceu uma parceria com a APAV, com o intuito de validar a causa e de ajudar a associação a divulgar esta mensagem que infelizmente ainda não é bem aceite pela sociedade. Através da junção de metodologias encontradas em Teatro e Comunidade, Teatro Documental e Teatro do Oprimido, bem como o estudo da máscara neutra de Jacques Lecoq, a dramaturgia e a encenação do espetáculo tomam forma e é apresentado ao público uma peça baseada em casos verídicos, onde a verdade e a emoção são os elementos centrais. O modelo escolhido para tal foi o monólogo, um monólogo de interação, onde o público é convidado de forma direta e indireta a participar. Este relatório aborda toda a pesquisa, o processo dramatúrgico e todo o processo de encenação e estreia do espetáculo, um processo que se estendeu ao longo de três meses.
ABSTRACT - This report is the result of the FeridaH, a master's degree acquisition project, in the Master's in Theater and Community, which aims to create a show that generates a space for reflection and criticism about violence, more specifically cases of violence against men. This project established a partnership with APAV, with the aim of validating the cause and helping the association to spread this message, which unfortunately is still not well accepted by society. Through the blending of methodologies found in Theater and Community, Documental Theater and Theater of the Oppressed, as well as the study of Jacques Lecoq's neutral mask, the dramaturgy and staging of the show take shape and a play based on true testimonies is presented to the public, where truth and emotion are the central elements. The model chosen for this was the monologue, an interaction monologue, where the public is directly and indirectly invited to participate. This report addresses the entire research, the dramaturgical process, and the entire process of staging and premier of the show, a process that lasted over three months.
ABSTRACT - This report is the result of the FeridaH, a master's degree acquisition project, in the Master's in Theater and Community, which aims to create a show that generates a space for reflection and criticism about violence, more specifically cases of violence against men. This project established a partnership with APAV, with the aim of validating the cause and helping the association to spread this message, which unfortunately is still not well accepted by society. Through the blending of methodologies found in Theater and Community, Documental Theater and Theater of the Oppressed, as well as the study of Jacques Lecoq's neutral mask, the dramaturgy and staging of the show take shape and a play based on true testimonies is presented to the public, where truth and emotion are the central elements. The model chosen for this was the monologue, an interaction monologue, where the public is directly and indirectly invited to participate. This report addresses the entire research, the dramaturgical process, and the entire process of staging and premier of the show, a process that lasted over three months.
Description
Trabalho de Projeto submetido à Escola Superior de Teatro e Cinema para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Teatro - especialização em Teatro e Comunidade
Keywords
Teatro e comunidade Teatro do oprimido Teatro documental Homem-vítima Violência Community theatre Theater of the oppressed Documentary theater Man-victim Violence
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Teatro e Cinema