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Authors
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Abstract(s)
Introdução: A notificação de incidentes é uma ferramenta para identificar vulnerabilidades de uma organização. Uma das críticas relaciona-se com o apelo à menor ênfase na quantidade das notificações, e maior ênfase à análise da sua efetividade, e no que esta se traduz na melhoria da cultura de segurança. Objetivo: Analisar a efetividade dos sistemas de notificação na gestão do risco e segurança do doente segundo a perspetiva dos profissionais do Hospital Professor Doutor Fernando da Fonseca (HFF). Metodologia: É um estudo de abordagem quantitativa, descritivo e exploratório. Foi aplicado um questionário, adaptado de um testado e validado, a todos os profissionais da instituição hospitalar, entre janeiro e março de 2022. Resultados: Foram inquiridos 106 profissionais, que na maioria, referem não receber feedback das notificações, e dos que recebem, a maioria refere que o meio da receção é o email institucional, através das chefias ou por iniciativa própria. Discussão: Os sistemas de notificação, devem funcionar como meios de transmissão de informação importante às Comissões da qualidade e segurança, para serem traduzidas em mudança. De outro modo, serão apenas registos para posterior análise puramente estatística. O feedback das notificações é fundamental para a motivação dos profissionais, pois demonstra o reconhecimento deste registo e fornece automaticamente um reforço positivo perante a atitude desse profissional. Conclusão: Este estudo reforça, que se têm criado expetativas altas na efetividade dos sistemas de notificação, e que tal tem sido dececionante. É necessária a consciencialização dos gestores para as limitações apresentadas à realização das notificações e da importância do feedback das mesmas.
ABSTRACT - Introduction: Incident reporting is a tool for identifying vulnerabilities in an organization. One criticism relates to the call for less emphasis on the number of notifications, and more emphasis on analyzing their effectiveness, and what this translates into in improving the security culture. Objectives: To analyze the effectiveness of notification systems in risk management and patient safety from the perspective of professionals at Hospital Professor Doutor Fernando da Fonseca (HFF). Methodology: This is a quantitative approach, descriptive and exploratory study. A questionnaire, adapted from a tested and validated one, was applied to all professionals of the hospital institution, in January and March 2022. Results: 106 professionals were surveyed, and most of them refer that they don't receive feedback from the notifications, and of those who do, most refer that the means of reception is the institutional email, through their supervisors, or by their own initiative. Discussion: The reporting systems must function as a means of transmitting important information to the Quality and Safety Committees to be translated into change. Otherwise, they are just records for later purely statistical analysis. The feedback from the notifications is fundamental for the motivation of the professionals because it demonstrates the recognition of this record and automatically provides positive reinforcement to the attitude of that professional. Conclusion: This study reinforces that high expectations have been placed on the effectiveness of reporting systems and that this has been disappointing. It is necessary to make managers aware of the limitations presented by the performance of the notifications and the importance of feedback.
ABSTRACT - Introduction: Incident reporting is a tool for identifying vulnerabilities in an organization. One criticism relates to the call for less emphasis on the number of notifications, and more emphasis on analyzing their effectiveness, and what this translates into in improving the security culture. Objectives: To analyze the effectiveness of notification systems in risk management and patient safety from the perspective of professionals at Hospital Professor Doutor Fernando da Fonseca (HFF). Methodology: This is a quantitative approach, descriptive and exploratory study. A questionnaire, adapted from a tested and validated one, was applied to all professionals of the hospital institution, in January and March 2022. Results: 106 professionals were surveyed, and most of them refer that they don't receive feedback from the notifications, and of those who do, most refer that the means of reception is the institutional email, through their supervisors, or by their own initiative. Discussion: The reporting systems must function as a means of transmitting important information to the Quality and Safety Committees to be translated into change. Otherwise, they are just records for later purely statistical analysis. The feedback from the notifications is fundamental for the motivation of the professionals because it demonstrates the recognition of this record and automatically provides positive reinforcement to the attitude of that professional. Conclusion: This study reinforces that high expectations have been placed on the effectiveness of reporting systems and that this has been disappointing. It is necessary to make managers aware of the limitations presented by the performance of the notifications and the importance of feedback.
Description
Mestrado em Gestão e Avaliação de Tecnologias em Saúde
Keywords
Efetividade Segurança do utente Gestão do risco clínico Sistema de registo de notificações Cultura da qualidade Effectiveness Patient safety Clinical risk management Notification recording system Quality culture
Citation
Martins AP. A efetividade do sistema de notificações na gestão do risco e na segurança do utente: perspetiva dos profissionais do Hospital Professor Doutor Fernando da Fonseca, EPE [dissertation]. Lisboa: Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa/Instituto Politécnico de Lisboa; Escola Superior de Saúde da Universidade do Algarve; 2022.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa