Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.66 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo secção I - Prática pedagógica - A secção I deste relatório centra-se na caracterização do Orfeão de Leiria Conservatório de Artes enquanto instituição de ensino e desenvolvimento de música. É o local onde leciono a disciplina de Harpa e onde procuro refletir e aperfeiçoar a minha prática pedagógica. O objetivo principal deste estágio será a exploração de estratégias pedagógicas que levem à formação de alunos autónomos e responsáveis ao longo de toda a sua aprendizagem do instrumento.
No contexto deste estágio, foram escolhidos três alunos específicos da classe de harpa, nos seguintes graus de ensino musical: Iniciação III, 2º grau e 5º grau. Estes alunos serão caracterizados de acordo com o seu historial na disciplina de harpa na instituição referida, com o objetivo de criar estratégias pedagógicas consoante o grau, o repertório, e dificuldades de cada aluno.
Por último, será feita uma análise crítica do percurso letivo de cada aluno como forma de reflexão do presente estágio como docente no Orfeão de Leiria Conservatório de Artes. Foi ainda possível fazer uma reflexão acerca do meu trabalho como docente e observar vários aspetos a manter e/ou melhorar.
Resumo secção II – Investigação - A secção II deste trabalho centra-se na componente de investigação sobre o Jogo como ferramenta pedagógica: proposta para os anos de iniciação em harpa, a qual não estará interligada com a primeira parte correspondente ao relatório de estágio. Desde o primeiro contacto com os alunos de iniciação em harpa senti que a energia, interesse e motivação das crianças eram características que deveriam ser mantidas ou proporcionadas. Infelizmente, enquanto aluna de iniciação em harpa, eu própria não tive atividades que tal me proporcionassem. Neste sentido, e sendo que a procura de estratégias e metodologias é algo fundamental para a formação correta de um docente, a minha investigação terá como principal foco principal o jogo e a sua pertinência enquanto ferramenta pedagógica no ensino da harpa. Existem diferentes abordagens ao jogo: teórica, psicológica, etnológica, social, cultural e educacional, e será esta última que terei como foco durante a investigação, sustentada na pesquisa de artigos, métodos de iniciação em harpa e livros sobre o jogo e pedagogia para as crianças. Após contextualizar historicamente o jogo, tenciono abordar duas temáticas pertinentes que se relacionam diretamente com o tema em questão, nomeadamente a motivação e a criatividade. Com o objetivo de enriquecer o projeto e investigar o ensino atual da Harpa na iniciação em Portugal, será realizado um questionário aos professores de harpa que se encontram em atividade a nível nacional. Irei também apresentar uma proposta de jogos de iniciação correspondentes aos conceitos que tenciono abordar na iniciação e adaptados aos graus e dificuldades dos alunos. Para concluir este trabalho, esta investigação foi elaborada em duas fases de recolha e análise de dados: a primeira fase contextualiza toda esta temática de modo ajudar a compreender a utilidade do jogo no ensino da harpa. A segunda fase resulta de um questionário (via online) feito aos professores de harpa com atividade no território nacional.
Abstract I – Teaching practice - Section I of this report focuses on the characterization of the Orfeão de Leiria Conservatório de Artes as an institution for teaching and developing music. It is where I teach the Harp and where I try to reflect and perfect my pedagogical practice. The main objective of this internship will be the exploration of pedagogical strategies that lead to the formation of autonomous and responsible students throughout all their learning of the instrument. In the context of this internship, three specific students of the harp class were chosen of the following musical education degrees: Initiation III, 2nd degree and 5th degree. These students will be characterized according to their harp background in the mentioned institution, with the objective of creating pedagogical strategies according to the degree, repertory, and difficulties of each student. Finally, a critical analysis of each student's course will be done as a reflection of the present internship as a teacher in the Orfeão de Leiria Conservatório de Artes. It was even possible to reflect on my work as a teacher and observe several aspects to maintain or improve.
Abstract II – Research - Section II of this paper focuses on the research component of the Game as a pedagogical tool: proposal for the years of harp initiation, which will not be interconnected with the first part corresponding to the internship report. From the first contact with harp initiation students, I felt that the energy, interest, and motivation of children were characteristics that should be maintained or proportionate. Unfortunately, as a harp-initiating student, I myself did not have activities that provided me with such. In this sense, and since the search for strategies and methodologies is fundamental for the correct formation of a teacher, my research will have as main focus the game and its pertinence as a pedagogical tool in the teaching of the harp. There are different approaches to the game: theoretical, psychological, ethnological, social, cultural and educational, and it will be the latter that I will focus during the investigation, based on article research, methods of initiation in harp and books on the game and pedagogy for the children. After historically contextualizing the game, I intend to address two pertinent themes that relate directly to the theme in question, namely motivation and creativity. In order to enrich the project and investigate the current teaching of the Harp in the initiation in Portugal, a survey will be carried out on the teachers of the same instrument. I will also present a proposal of initiation games corresponding to the concepts that I intend to address in initiation and adapted to the degrees and difficulties of the students. To conclude this work, this research was elaborated in two phases of data collection and analysis: the first phase contextualizes the whole theme in order to help understand the usefulness of the game in harp teaching. The second phase results from a questionnaire (online) made to harp teachers with activity in the national territory.
Resumo secção II – Investigação - A secção II deste trabalho centra-se na componente de investigação sobre o Jogo como ferramenta pedagógica: proposta para os anos de iniciação em harpa, a qual não estará interligada com a primeira parte correspondente ao relatório de estágio. Desde o primeiro contacto com os alunos de iniciação em harpa senti que a energia, interesse e motivação das crianças eram características que deveriam ser mantidas ou proporcionadas. Infelizmente, enquanto aluna de iniciação em harpa, eu própria não tive atividades que tal me proporcionassem. Neste sentido, e sendo que a procura de estratégias e metodologias é algo fundamental para a formação correta de um docente, a minha investigação terá como principal foco principal o jogo e a sua pertinência enquanto ferramenta pedagógica no ensino da harpa. Existem diferentes abordagens ao jogo: teórica, psicológica, etnológica, social, cultural e educacional, e será esta última que terei como foco durante a investigação, sustentada na pesquisa de artigos, métodos de iniciação em harpa e livros sobre o jogo e pedagogia para as crianças. Após contextualizar historicamente o jogo, tenciono abordar duas temáticas pertinentes que se relacionam diretamente com o tema em questão, nomeadamente a motivação e a criatividade. Com o objetivo de enriquecer o projeto e investigar o ensino atual da Harpa na iniciação em Portugal, será realizado um questionário aos professores de harpa que se encontram em atividade a nível nacional. Irei também apresentar uma proposta de jogos de iniciação correspondentes aos conceitos que tenciono abordar na iniciação e adaptados aos graus e dificuldades dos alunos. Para concluir este trabalho, esta investigação foi elaborada em duas fases de recolha e análise de dados: a primeira fase contextualiza toda esta temática de modo ajudar a compreender a utilidade do jogo no ensino da harpa. A segunda fase resulta de um questionário (via online) feito aos professores de harpa com atividade no território nacional.
Abstract I – Teaching practice - Section I of this report focuses on the characterization of the Orfeão de Leiria Conservatório de Artes as an institution for teaching and developing music. It is where I teach the Harp and where I try to reflect and perfect my pedagogical practice. The main objective of this internship will be the exploration of pedagogical strategies that lead to the formation of autonomous and responsible students throughout all their learning of the instrument. In the context of this internship, three specific students of the harp class were chosen of the following musical education degrees: Initiation III, 2nd degree and 5th degree. These students will be characterized according to their harp background in the mentioned institution, with the objective of creating pedagogical strategies according to the degree, repertory, and difficulties of each student. Finally, a critical analysis of each student's course will be done as a reflection of the present internship as a teacher in the Orfeão de Leiria Conservatório de Artes. It was even possible to reflect on my work as a teacher and observe several aspects to maintain or improve.
Abstract II – Research - Section II of this paper focuses on the research component of the Game as a pedagogical tool: proposal for the years of harp initiation, which will not be interconnected with the first part corresponding to the internship report. From the first contact with harp initiation students, I felt that the energy, interest, and motivation of children were characteristics that should be maintained or proportionate. Unfortunately, as a harp-initiating student, I myself did not have activities that provided me with such. In this sense, and since the search for strategies and methodologies is fundamental for the correct formation of a teacher, my research will have as main focus the game and its pertinence as a pedagogical tool in the teaching of the harp. There are different approaches to the game: theoretical, psychological, ethnological, social, cultural and educational, and it will be the latter that I will focus during the investigation, based on article research, methods of initiation in harp and books on the game and pedagogy for the children. After historically contextualizing the game, I intend to address two pertinent themes that relate directly to the theme in question, namely motivation and creativity. In order to enrich the project and investigate the current teaching of the Harp in the initiation in Portugal, a survey will be carried out on the teachers of the same instrument. I will also present a proposal of initiation games corresponding to the concepts that I intend to address in initiation and adapted to the degrees and difficulties of the students. To conclude this work, this research was elaborated in two phases of data collection and analysis: the first phase contextualizes the whole theme in order to help understand the usefulness of the game in harp teaching. The second phase results from a questionnaire (online) made to harp teachers with activity in the national territory.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música – Harpa
Keywords
Pedagogia Jogos Motivação Criatividade Harpa Pedagogy Games Motivation Creativity Harp
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa