Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.3 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório constitui-se como uma análise crítica e reflexiva sobre a prática e a investigação desenvolvida no âmbito da Prática Profissional Supervisionada. Esta decorreu em jardim de infância, com um grupo de 19 crianças com idades compreendidas entre os 3 e 4 anos.
No âmbito da prática desenvolvida surgiu o objeto de estudo que dá nome ao relatório: a regulação emocional num grupo de jardim de infância. Seguindo a metodologia de investigação-ação, a presente investigação tinha dois grandes objetivos:
i) Qual o papel do adulto na gestão das emoções, e ii) De que forma é que a área da calma influencia a gestão emocional das crianças. Para o efeito, foi elaborada uma grelha de observação de frequência na área da calma, sendo esta suportada pelas notas de campo redigidas. Existiu ainda necessidade de realizar uma entrevista à equipa educativa.
Os resultados da investigação mostram que o papel do adulto na regulação emocional das crianças é de mediador, devendo fornecer às crianças os caminhos mais acertados e respetivas ferramentas. A implementação da área da calma permitiu observar melhorias na regulação emocional das crianças, promovendo a utilização de diferentes objetos. O que resultou em que as crianças dessem o primeiro passo para que se auto regularem.
ABSTRACT This report is a critical and reflective analysis of the practice and research developed within the Supervised Professional Practice. This took place in a kindergarten, with a group of 19 children aged between 3 and 4 years. Within the scope of the practice developed, the object of study that gives name to the report emerged: the emotional regulation in a kindergarten group. Following the action research methodology, this research had two main objectives: to understand: i) what is the adult's role in emotion management, and ii) how the area of calmness influences children's emotional management. To this end, a grid of frequency observation in the area of calmness was developed and supported by field notes. There was also the need to interview the education team. The results of the investigation show that the role of the adult in the emotional regulation of children is that of a mediator, providing children with the best ways and tools. The implementation of the calm zone allowed us to observe improvements in the children's emotional regulation, promoting the use of different tools. This resulted in the children taking the first step towards self-regulation
ABSTRACT This report is a critical and reflective analysis of the practice and research developed within the Supervised Professional Practice. This took place in a kindergarten, with a group of 19 children aged between 3 and 4 years. Within the scope of the practice developed, the object of study that gives name to the report emerged: the emotional regulation in a kindergarten group. Following the action research methodology, this research had two main objectives: to understand: i) what is the adult's role in emotion management, and ii) how the area of calmness influences children's emotional management. To this end, a grid of frequency observation in the area of calmness was developed and supported by field notes. There was also the need to interview the education team. The results of the investigation show that the role of the adult in the emotional regulation of children is that of a mediator, providing children with the best ways and tools. The implementation of the calm zone allowed us to observe improvements in the children's emotional regulation, promoting the use of different tools. This resulted in the children taking the first step towards self-regulation
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada II apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Crianças Jardim de infância Regulação emocional Área da calma Investigação ação Children Kindergarten Emotional regulation Calmness area Action research
Pedagogical Context
Citation
Coutinho, E. A. A. (2022). A regulação emocional num grupo de Jardim de infância (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15768