Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.94 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - Este relatório refere-se ao estágio de ensino especializado que realizei no âmbito do Mestrado
em Ensino da Música (com área de especialização em piano), no ano letivo de 2016/2017. O
estágio foi feito através de protocolos estabelecidos pela Escola Superior de Música de Lisboa
(pertencente ao Instituto Politécnico de Lisboa) com o Conservatório de Música, de Dança e
Arte Dramática de Lisboa (com a coordenação da professora e diretora pedagógica Inês Igrejas)
e com a Academia de Música do Monte Abraão (com a coordenação da professora e diretora
pedagógica Vera Djamila). Segui três alunos de níveis de ensino diferentes (iniciação, básico e
livre, equivalente a secundário), enquanto docente da disciplina de piano. Embora tenham
existido alguns atrasos na aprovação do estágio, foram consideradas neste relatório todas as
aulas por mim dadas durante o ano letivo. Entreguei, também, vídeos de aulas destes alunos ao
professor Jorge Moyano (professor orientador deste relatório) que me deu o seu feedback, com
o intuito de desenvolver as minhas práticas educativas. O objetivo final da primeira secção deste
relatório assentou na reflexão sobre a minha atividade docente, com uma respetiva autocrítica.
Elaborei, ainda, uma conclusão sobre todo o estágio e os pontos com ele relacionados.
Paralelamente a este relatório, é possível encontrar, em formato digital, todos os
planos/relatórios das aulas dadas.
Resumo II (Investigação) - Na segunda secção deste relatório de estágio encontra-se a investigação que fiz no âmbito do tema “A expressividade no ensino do piano”. Esta investigação baseou-se, primeiramente, em realizar uma pesquisa bibliográfica de publicações sobre o assunto (que se encontram na secção de revisão da literatura). Em segundo lugar, elaborei um questionário a professores de piano, com o intuito de perceber a forma como abordam a expressividade com os seus alunos, bem como para entender quais são as suas opiniões em relação a este tema e a algumas questões que com ele se encontram diretamente relacionadas (estes dados poderão ser encontrados nos pontos de metodologias de investigação e de apresentação e análise dos resultados). Por último, apresentei uma reflexão pessoal relacionada com esta temática, na qual tive oportunidade de expor as minhas ideias, a partir da minha prática enquanto aluno e enquanto docente, e também baseando-me na informação que li acerca do assunto. O principal objetivo desta investigação assentou em apresentar uma pesquisa de várias ideias relacionadas com a temática, de forma a que qualquer músico ou docente que leia este trabalho possa retirar informações úteis para a sua prática educativa ou para o seu crescimento musical.
Abstract I (Teaching) - This report refers to the internship on specialized teaching that I performed in the scope of the Master's Degree in Music Teaching (with field of specialization in piano), in the academic year of 2016/2017. The internship was accomplished through protocols established by Escola Superior de Música de Lisboa (belonging to Instituto Politécnico de Lisboa) with Conservatório de Música, de Dança e de Arte Dramática de Lisboa (with the coordination of the teacher and pedagogical director Inês Igrejas) and with Academia de Música do Monte Abraão (with the coordination of the teacher and pedagogical director Vera Djamila). As a piano teacher, I worked with three students from different levels (initiation, basic and leval free, equivalent to secondary). Although there were some delays with the internship approval, all the lessons I gave during the school year are considered in this report. I also presented some video recordings of these students' classes to Professor Jorge Moyano (professor adviser of this report) who gave me his feedback, in order to develop my educational practices. With the first part of this report I wanted to reflect on my activity as a teacher. I also elaborated a conclusion about the entire internship and the points related to it. Attached to this report, it is possible to find, in digital support, all the plans/reports of the classes that were given.
Abstract II (Research) In the second section of this report, we can find a research based on the theme “The expressiveness in piano teaching”. This research was based, firstly, on carrying out a bibliographical research of publications on the subject. Secondly, I wrote an inquiry directed to piano teachers, in order to understand how they approach expressiveness with their students, as well as to understand their views on that subject and some questions related to it (these data can be found in the following parts of this report: methodologies of investigation and presentation and analysis of the results). Finally, I presented a personal reflection related to this subject, in which I had the opportunity to present my ideas, based on my practice as a student and as a teacher, and also based on the information I read on the subject. The main objective of this research was to present several ideas related to the theme, so that any musician or teacher who reads this work can extract information useful for their teaching practice or their musical growth.
Resumo II (Investigação) - Na segunda secção deste relatório de estágio encontra-se a investigação que fiz no âmbito do tema “A expressividade no ensino do piano”. Esta investigação baseou-se, primeiramente, em realizar uma pesquisa bibliográfica de publicações sobre o assunto (que se encontram na secção de revisão da literatura). Em segundo lugar, elaborei um questionário a professores de piano, com o intuito de perceber a forma como abordam a expressividade com os seus alunos, bem como para entender quais são as suas opiniões em relação a este tema e a algumas questões que com ele se encontram diretamente relacionadas (estes dados poderão ser encontrados nos pontos de metodologias de investigação e de apresentação e análise dos resultados). Por último, apresentei uma reflexão pessoal relacionada com esta temática, na qual tive oportunidade de expor as minhas ideias, a partir da minha prática enquanto aluno e enquanto docente, e também baseando-me na informação que li acerca do assunto. O principal objetivo desta investigação assentou em apresentar uma pesquisa de várias ideias relacionadas com a temática, de forma a que qualquer músico ou docente que leia este trabalho possa retirar informações úteis para a sua prática educativa ou para o seu crescimento musical.
Abstract I (Teaching) - This report refers to the internship on specialized teaching that I performed in the scope of the Master's Degree in Music Teaching (with field of specialization in piano), in the academic year of 2016/2017. The internship was accomplished through protocols established by Escola Superior de Música de Lisboa (belonging to Instituto Politécnico de Lisboa) with Conservatório de Música, de Dança e de Arte Dramática de Lisboa (with the coordination of the teacher and pedagogical director Inês Igrejas) and with Academia de Música do Monte Abraão (with the coordination of the teacher and pedagogical director Vera Djamila). As a piano teacher, I worked with three students from different levels (initiation, basic and leval free, equivalent to secondary). Although there were some delays with the internship approval, all the lessons I gave during the school year are considered in this report. I also presented some video recordings of these students' classes to Professor Jorge Moyano (professor adviser of this report) who gave me his feedback, in order to develop my educational practices. With the first part of this report I wanted to reflect on my activity as a teacher. I also elaborated a conclusion about the entire internship and the points related to it. Attached to this report, it is possible to find, in digital support, all the plans/reports of the classes that were given.
Abstract II (Research) In the second section of this report, we can find a research based on the theme “The expressiveness in piano teaching”. This research was based, firstly, on carrying out a bibliographical research of publications on the subject. Secondly, I wrote an inquiry directed to piano teachers, in order to understand how they approach expressiveness with their students, as well as to understand their views on that subject and some questions related to it (these data can be found in the following parts of this report: methodologies of investigation and presentation and analysis of the results). Finally, I presented a personal reflection related to this subject, in which I had the opportunity to present my ideas, based on my practice as a student and as a teacher, and also based on the information I read on the subject. The main objective of this research was to present several ideas related to the theme, so that any musician or teacher who reads this work can extract information useful for their teaching practice or their musical growth.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em ensino da música
Keywords
Piano Expressividade Ensino Interpretação Expressiveness Teaching Interpretation
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa