Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.09 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - Pretende-se com o presente relatório de estágio compreender a realidade do ensino especializado da música, tendo sido o CMP a instituição escolhida para o efeito. Através das aulas observadas de três classes distintas, a experiência foi enriquecedora pelas diferentes estratégias pedagógicas partilhadas nas aulas observadas e nas lecionadas, potenciando assim uma maior interação com os professores colaboradores, os alunos selecionados e a comunidade escolar em geral.
Resumo II - Na tentativa de melhor compreender as motivações para o parco uso do reportório para canto de compositores e poetas portugueses surge esta investigação “Cantar em português – A importância do reportório português no ensino do canto em Portugal”, com o intuito de alertar os docentes para uma maior utilização do nosso reportório, prevenir as instituições de ensino para a falta de acesso a material de apoio à docência que se encontram em bibliotecas ou outras instituições e, por fim aliciar os compositores portugueses e investigadores a contribuir com o aumento de espólio musical que sirva não só o enriquecimento cultural, mas também ao enriquecimento pedagógico. A variedade sonora da língua portuguesa é uma poderosa fonte de possibilidades pedagógicas no ensino do canto em Portugal.
Abstract I - The aim of this internship report is to understand the reality of specialized music education, with the CMP being the institution chosen for this purpose. Through the observed lessons of three different classes, the experience was enriching by the different pedagogical strategies shared in the observed classes and in the taught ones, thus enhancing a greater interaction with the collaborating teachers, the selected students and the school community in general.
Abstract II - In an attempt to better understand the motivations for the sparse use of the repertoire for singing by Portuguese composers and poets, this investigation emerges “Singing in Portuguese - The importance of the Portuguese repertoire in the teaching of singing in Portugal”, in order to alert teachers to a greater use of our repertoire, preventing educational institutions from lacking access to teaching support materials found in libraries or other institutions and, finally, enticing Portuguese composers and researchers to contribute to the increase in musical assets that serve not only cultural enrichment, but also pedagogical enrichment. The sound variety of the Portuguese language is a powerful source of pedagogical possibilities in the teaching of singing in Portugal.
Resumo II - Na tentativa de melhor compreender as motivações para o parco uso do reportório para canto de compositores e poetas portugueses surge esta investigação “Cantar em português – A importância do reportório português no ensino do canto em Portugal”, com o intuito de alertar os docentes para uma maior utilização do nosso reportório, prevenir as instituições de ensino para a falta de acesso a material de apoio à docência que se encontram em bibliotecas ou outras instituições e, por fim aliciar os compositores portugueses e investigadores a contribuir com o aumento de espólio musical que sirva não só o enriquecimento cultural, mas também ao enriquecimento pedagógico. A variedade sonora da língua portuguesa é uma poderosa fonte de possibilidades pedagógicas no ensino do canto em Portugal.
Abstract I - The aim of this internship report is to understand the reality of specialized music education, with the CMP being the institution chosen for this purpose. Through the observed lessons of three different classes, the experience was enriching by the different pedagogical strategies shared in the observed classes and in the taught ones, thus enhancing a greater interaction with the collaborating teachers, the selected students and the school community in general.
Abstract II - In an attempt to better understand the motivations for the sparse use of the repertoire for singing by Portuguese composers and poets, this investigation emerges “Singing in Portuguese - The importance of the Portuguese repertoire in the teaching of singing in Portugal”, in order to alert teachers to a greater use of our repertoire, preventing educational institutions from lacking access to teaching support materials found in libraries or other institutions and, finally, enticing Portuguese composers and researchers to contribute to the increase in musical assets that serve not only cultural enrichment, but also pedagogical enrichment. The sound variety of the Portuguese language is a powerful source of pedagogical possibilities in the teaching of singing in Portugal.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Canto Pedagogia Língua portuguesa Singing Pedagogy Portuguese language
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa