Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
180.72 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O artigo apresenta uma experiência de ensino aprendizagem do modo escrito que
se realiza na pré-primária e na primária em Barcelona nos últimos anos. Esta experiência apoiase
em aspectos de desenvolvimento interpretados através de uma perspectiva constructivista
sobre aprendizagem da escrita. Apoia-se, igualmente, em aspectos educativos sobre as
condições que o ensino deveria cumprir considerando as competências das crianças em
relação a actividades, materiais e textos. Completa-se a descrição com algumas achegas sobre
a formação dos professores em actividade reflexiva sobre as condições referidas
Resumen: Este capítulo presenta una experiencia de enseñanza y aprendizaje del lenguaje escrito que realizamos en escuelas de Educación Infantil y Primaria de Barcelona en los últimos años. Esta experiencia se apoya en aspectos evolutivos interpretados desde una perspectiva constructivista sobre el aprendizaje de la escritura, así como en aspectos educativos sobre las condiciones que la enseñanza debería cumplir considerando las competencias infantiles en relación a actividades, materiales y textos. La descripción se completa con aportaciones sobre la formación de los profesores en una actividad reflexiva sobre dichas condiciones.
Abstract: This chapter presents an experiment in the teaching and learning of the written language carried out in nursery and elementary schools in Barcelona in recent years. This experiment is based on developmental aspects interpreted from a constructivist perspective of the learning of writing, as well as on educational aspects of requirements that should be fulfilled with regard to children’s competences concerning activities, materials and texts. The description is complemented with contributions on the training of teachers through an activity involving reflection on these requirements.
Resumen: Este capítulo presenta una experiencia de enseñanza y aprendizaje del lenguaje escrito que realizamos en escuelas de Educación Infantil y Primaria de Barcelona en los últimos años. Esta experiencia se apoya en aspectos evolutivos interpretados desde una perspectiva constructivista sobre el aprendizaje de la escritura, así como en aspectos educativos sobre las condiciones que la enseñanza debería cumplir considerando las competencias infantiles en relación a actividades, materiales y textos. La descripción se completa con aportaciones sobre la formación de los profesores en una actividad reflexiva sobre dichas condiciones.
Abstract: This chapter presents an experiment in the teaching and learning of the written language carried out in nursery and elementary schools in Barcelona in recent years. This experiment is based on developmental aspects interpreted from a constructivist perspective of the learning of writing, as well as on educational aspects of requirements that should be fulfilled with regard to children’s competences concerning activities, materials and texts. The description is complemented with contributions on the training of teachers through an activity involving reflection on these requirements.
Description
Keywords
Teaching of the written language Texts Teacher training
Citation
Ana Teberosky (2011). Programar la leitura e la escrita: os textos as actividades, a criança e os professores. Da Investigação às Práticas ,1 (1), 6-23.