Advisor(s)
Abstract(s)
De entre o património da Escola Superior de Educação de Lisboa (ESELx), é o arquivo histórico que guarda uma parte importante da memória escrita no que respeita à formação de professores ao longo do último século e meio na cidade de Lisboa. Este espólio documental inclui livros que permitem desenhar a vida das Escolas Normais para o sexo feminino e masculino, da Escola Normal Primária, criada na I República, e da Escola do Magistério Primário. As ações desenvolvidas pelo projeto Memória e Identidade: Investigação e Salvaguarda do património histórico da Escola Superior de Educação de Lisboa tiveram como principal objetivo dar visibilidade ao papel histórico que a ESELx detém no seio da construção de um conhecimento sobre a formação de professores em Portugal. Este texto pretende divulgar o trabalho realizado e projetado pelo projeto Memória e Identidade, e dar a conhecer o espólio documental do Arquivo Histórico, no que toca às dificuldades na sua organização e à inventariação em curso.
ABSTRACT The historical archive of the Lisbon Superior School of Education (ESELx) holds a significant and relevant testimony of the 150 years of Lisbon teachers training. The manuscript collection is composed by different types of manuscript books that allow to unveil the educational, social and cultural practices of the different education institutions that preceded ESELx: Normal Schools for both sexes; Normal Primary School, funded during the 1st Republic period (1910-1926) and the Primary Teaching School. In order to develop and promote the significant role of this institution, the project Memória e Identidade: Investigação e Salvaguarda do património histórico da Escola Superior de Educação de Lisboa carried out several actions, among them the inventory of the manuscript collection. The main goal of this text intends to disseminate the work carried out and projected by the project and to show the nature of the documentary collection kept by the Historical Archive, regarding the difficulties in its organization and the ongoing inventory.
ABSTRACT The historical archive of the Lisbon Superior School of Education (ESELx) holds a significant and relevant testimony of the 150 years of Lisbon teachers training. The manuscript collection is composed by different types of manuscript books that allow to unveil the educational, social and cultural practices of the different education institutions that preceded ESELx: Normal Schools for both sexes; Normal Primary School, funded during the 1st Republic period (1910-1926) and the Primary Teaching School. In order to develop and promote the significant role of this institution, the project Memória e Identidade: Investigação e Salvaguarda do património histórico da Escola Superior de Educação de Lisboa carried out several actions, among them the inventory of the manuscript collection. The main goal of this text intends to disseminate the work carried out and projected by the project and to show the nature of the documentary collection kept by the Historical Archive, regarding the difficulties in its organization and the ongoing inventory.
Description
Keywords
Escola Superior de Educação de Lisboa Espólio documental Formação de professores História da educação Arquivo histórico Lisbon Superior School of Education Manuscript collection Teachers training History of education Historical archive
Citation
Martins Ferreira, N., & Barroso Cruz, C. (2021). O pretérito e presente imperfeito do arquivo histórico da Escola Superior de Educação de Lisboa. Sensos-E, 8(2), 63–73. https://doi.org/10.34630/sensose.v8i2.3834