Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
233.64 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Ambientes de aprendizagem ubíqua (u-learning)
sensíveis ao contexto são sistemas aplicados no domínio da
educação, caracterizados pela capacidade de coletar informações do
contexto do aluno e modificar seu comportamento, adaptando-se às
característica e necessidades de aprendizagem do aluno. Além disso,
outra característica importante da u-learning é prover acesso aos
recursos computacionais de aprendizagem em qualquer lugar e a
qualquer hora, independente de tipo de dispositivo do usuário.
Diante deste novo cenário, ainda desconhecido para a maioria da
comunidade acadêmica, este artigo se propõe a investigar os
ambientes u-learning sensíveis ao contexto propostos na literatura da
área e conhecer os serviços educacionais e os tipos de contexto
utilizados nesses ambientes, por meio de um mapeamento sistemático
da literatura.
Context-sensitive ubiquitous learning (u-learning) environments are systems applied in the field of education, characterized by the ability to collect information from the student's context and modify your behavior, adapting to the characteristics and student's learning needs. In addition, another important feature of ulearning is to provide access to computing learning resources anywhere, anytime, regardless of the user's device type. Faced with this new scenario, still unknown to most of the academic community, this paper proposes to investigate the context-sensitive u-learning environments, proposed in the literature of the area, to know the educational services and the types of context used in these environments, through a systematic mapping of the literature.
Context-sensitive ubiquitous learning (u-learning) environments are systems applied in the field of education, characterized by the ability to collect information from the student's context and modify your behavior, adapting to the characteristics and student's learning needs. In addition, another important feature of ulearning is to provide access to computing learning resources anywhere, anytime, regardless of the user's device type. Faced with this new scenario, still unknown to most of the academic community, this paper proposes to investigate the context-sensitive u-learning environments, proposed in the literature of the area, to know the educational services and the types of context used in these environments, through a systematic mapping of the literature.
Description
Keywords
Aprendizagem ubíqua Sensível ao contexto Mapeamento sistemático U-learning Ubiquitous learning Context-sensitive Systematic mapping
Citation
Lopes, Á., Oliveira, D., Aguiar, R., Braga, R. (2017) Aprendizagem Ubíqua Sensível ao Contexto: Mapeamento Sistemático da Literatura Sobre Ambientes de Aprendizagem Ubíqua in Ponte, C., Dodero, J. M., Silva, M. J. (2017) Atas do XIX Simpósio Internacional de Informática Educativa e VIII Encontro do CIED – III Encontro Internacional. (58-63) Lisboa: CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais
Publisher
CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais