Abstract(s)
A crescente utilização e evolução da internet veio alterar a forma como as empresas e as pessoas se apropriam deste meio, dando origem ao crescimento do comércio eletrónico. Hoje, a partir de casa o utilizador tem a capacidade de efetuar múltiplas transações e de adquirir todo o tipo de produtos através de poucos cliques sem ter de abdicar do conforto do seu lar. O setor da moda centra cada vez mais o seu negócio no comércio eletrónico, procurando uma extensão da comunicação que faz através das suas lojas físicas. Oferece cada vez mais serviços que complementam a experiência real do utilizador. Este tipo de comércio permite assim, que as marcas se tornem mais versáteis, que acompanhem as tendências e que deem resposta às necessidades dos seus consumidores. Tendo por base o conceito de comércio eletrónico e a sua envolvente, a presente dissertação centra-se nas motivações de compra associadas à aquisição de vestuário online. Utilizando como base para a investigação o estudo de caso da Zara, pretendendo ajudar a compreender quais as motivações subjacentes a este tipo de compra nesta insígnia e qual a relevância que as mesmas têm na intenção de compra do consumidor. Neste sentido e respeitando o método quantitativo, foi desenvolvido um trabalho de investigação, que permitiu analisar de forma consistente os dados obtidos através de um questionário a uma amostra de 417 indivíduos. As análises efetuadas permitem concluir que as motivações que mais influenciam a intenção de compra desta amostra são o preço, a notoriedade da marca e também a conveniência das lojas. A atualidade do tema e a abundante existência de literatura científica sobre as questões aqui abordadas justificam o interesse – particularmente, para a área do marketing e da publicidade – deste estudo, que abre portas a uma importante reflexão sobre o contributo das motivações para a compra online.
ABSTRACT: The digital era led to a growing evolution of the internet and its use by people and companies, which leads to an always evolving electronic commerce. Nowadays, without having to compromise the comfort of a home, consumers have the possibility to buy whatever they want within a short amount of clicks. The fashion Industry stays no different to this tendency, being present online with their online stores, extending the experience you get on the stores to the screens. It has been growing, offering a continuously growing number of services. This digital tendency allows stores to be present in its consumer´s pocket all the time, optimizing and personalizing the client´s experience and its needs. The study's base is electronic commerce and its environment with primer focus on the motivations of buying clothes online. Zara´s case study was a fundamental ground on helping to understand what are the main motivations related to this topic and if those motivations influence the buying process. The method used to analyse the investigation is quantitative, allowing to consistently analyse the results of questionnaires made to 417 individuals. The results are conclusive on the main motivations that lead any costumer to use an online store, such as pricing, brand notoriety and the store convenience. Attributing interest to this matter is a very good amount of literacy and scientific investigations, particularly having in mind Marketing and Advertising.
ABSTRACT: The digital era led to a growing evolution of the internet and its use by people and companies, which leads to an always evolving electronic commerce. Nowadays, without having to compromise the comfort of a home, consumers have the possibility to buy whatever they want within a short amount of clicks. The fashion Industry stays no different to this tendency, being present online with their online stores, extending the experience you get on the stores to the screens. It has been growing, offering a continuously growing number of services. This digital tendency allows stores to be present in its consumer´s pocket all the time, optimizing and personalizing the client´s experience and its needs. The study's base is electronic commerce and its environment with primer focus on the motivations of buying clothes online. Zara´s case study was a fundamental ground on helping to understand what are the main motivations related to this topic and if those motivations influence the buying process. The method used to analyse the investigation is quantitative, allowing to consistently analyse the results of questionnaires made to 417 individuals. The results are conclusive on the main motivations that lead any costumer to use an online store, such as pricing, brand notoriety and the store convenience. Attributing interest to this matter is a very good amount of literacy and scientific investigations, particularly having in mind Marketing and Advertising.
Description
Dissertação submetida como requisito parcial para obtenção de grau de Mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Marketing Comércio electrónico Compras online Internet Motivações Zara Portugal eCommerce Online shopping Motivations
Citation
TEMPÉRA, Ana Isabel Albuquerque da Cunha - Motivações subjacentes à compra online: o caso da Zara. Lisboa: IPL, Escola Superior de Comunicação Social, 2017. Dissertação de mestrado.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social