Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.22 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O Estágio do Ensino Especializado realizado no presente ano letivo teve lugar no Conservatório Regional de Ponta Delgada em três turmas de diferentes níveis: Iniciação Musical 3, Formação Musical 1 e Formação Musical 8.
A realização deste Estágio revelou-se uma experiência importante no meu percurso enquanto docente. Através da visualização das aulas lecionadas e do feedback dado pela professora de Didática do Ensino Especializado, foi possível refletir de forma pormenorizada sobre aspetos que deveriam ser melhorados na minha prática docente. Ao longo destas aulas tomei consciência de que seria necessário reforçar o feedback imediato, de modo a que os alunos recebessem informação relativa ao seu desempenho, guiando o processo e contribuindo para o aumento dos seus níveis de atenção e motivação. Deveria ainda reduzir e até mesmo omitir a presença da minha voz nas atividades de leitura à primeira vista. Foi-me também aconselhado realizar com os alunos a preparação de todas as leituras realizadas, não devendo passar à estratégia seguinte sem que a anterior estivesse suficientemente consolidada. Para além das reflexões detalhadas realizadas para as nove aulas gravadas ao longo deste ano de Estágio foi possível refletir sobre cada plano regular, com especial atenção aos aspetos supracitados. O Estágio também permitiu consciencializar aspetos positivos, como a relação estabelecida com os alunos, fundamental para a aprendizagem; as estratégias utilizadas, assim como a sua diversidade que contribuíram para que os alunos não se cansassem; o domínio do teclado; a condução do processo de ensino-aprendizagem de canções e o bom ritmo de aula. Consciente de que as melhorias não poderão ser efetuadas de imediato e que algumas necessitarão de amadurecimento, esta reflexão poderá constituir-se como ponto de partida para a planificação dos próximos anos e guiar a minha prática docente futura.
Resumo II (Investigação) - A problemática estudada na investigação desenvolvida foi “A utilização sistemática do piano como estratégia pedagógica na aula de Formação Musical”. O início tardio do ano letivo de 2015/16 na área de especialização de Formação Musical da Escola Superior de Música de Lisboa não permitiu a realização de um estudo experimental. Para se verificar até que ponto a utilização do piano teria vantagens e se de facto a sua utilização teria impacto na motivação dos alunos, optou-se pela realização de um estudo exploratório. O objetivo deste estudo foi o de caraterizar a utilização sistemática do piano como estratégia pedagógica em Portugal, incluindo as Regiões Autónomas dos Açores e da Madeira. Através de questionários e de entrevistas realizadas, pretendeu-se perceber com que objetivos pedagógico/didáticos os professores utilizam o piano, em que atividades o utilizam, de que forma o utilizam, quais as competências que pretendem que os seus alunos adquiram através da utilização do piano. A pertinência do presente trabalho de investigação justifica-se pela escassez de literatura sobre a temática. Embora já existam estudos e publicações sobre as pedagogias de Jaques-Dalcroze e de E. Willems, que se baseiam na frequente utilização do piano num contexto de aula de Educação Musical, na literatura consultada não foi encontrado nenhum estudo acerca da utilização sistemática desse instrumento no contexto de aula de Formação Musical. Com este estudo, que poderá preceder um estudo experimental, pretendeu-se conhecer as opiniões dos professores relativamente à utilização do instrumento como estratégica pedagógica e se essas opiniões são maioritariamente concordantes.
Abstract I (Teaching) - The professional music training internship hereby presented in report was made alight in Conservatório Regional de Ponta Delgada, within three classes of different levels: Iniciação Musical 3, Formação Musical 1 e Formação Musical 8. The internship certainly proved to be a significant step in my professional path as a music teacher. The observation of pedagogical moments and the feedback given by the Didactics for Professional Music Training Teacher made possible the detailed reflection over subjects and traits that should and were improved in my own pedagogical practice. I was made aware of the importance of immediate feedback and performance analysis as to ameliorate motivational and attention levels. I was also advised to restrict the use of voice in melodic sight-readings. Consolidating readings before giving path to new strategies was also made relevant to me. In addition to the detailed analysis that resulted of the nine recorded classes throughout the year, it was also possible to consider each regular plan, with special attention given to mentioned highlights. The internship pounced and dwelled on positive dynamics, like the relationship established between students. Said dynamic was tonic to the learning process, as were the strategies used and their diversity, all concurrent to quell fatigue, make keyboard mastery a certainty, and maintain the apt rhythm of the lecture. Conscious that all improvements are to be made in stages, and that some will crave maturity, this reflection might be made into a starting point of future planning and even as guidance to my own teaching.
Abstract II (Research) - The focus of the research conducted was “The systematic use of the piano as a pedagogical strategy in the Musicianship Classes”. The late beginning of the master’s academic year of 2015/2016 of the Escola Superior de Música de Lisboa, did not enable the realization of an experimental study. In order to ascertain the advantage in the use of the piano in the Musicianship Classes, and to hold true its impact on student´s motivation, we have opted for the exploratory study format. The study´s main goal was to characterize the systematic use of the instrument as a teaching strategy in Portugal - Autonomous Regions included. Through launching a questionnaire and conducting interviews, we aimed to further understand the didactical and pedagogical objectives in which Musicianship teachers use the piano, as well as to reveal the activities in which they use it, the way they use it and which are the competences they aim their students to achieve. The scarcity of literature on the subject, by itself, makes pertinence of the study. Although found studies and publications on the teaching methods of Jaques-Dalcroze and E. Willems refer to the frequent use of the piano in class context, we couldn´t find any particular study about the its systematic use in Musicianship Classes. With this study, which can be the precedent for an experimental study, we aimed to know the opinions of teachers, in what this teaching strategy is concerned, and if their opinions were mostly concurrent.
Resumo II (Investigação) - A problemática estudada na investigação desenvolvida foi “A utilização sistemática do piano como estratégia pedagógica na aula de Formação Musical”. O início tardio do ano letivo de 2015/16 na área de especialização de Formação Musical da Escola Superior de Música de Lisboa não permitiu a realização de um estudo experimental. Para se verificar até que ponto a utilização do piano teria vantagens e se de facto a sua utilização teria impacto na motivação dos alunos, optou-se pela realização de um estudo exploratório. O objetivo deste estudo foi o de caraterizar a utilização sistemática do piano como estratégia pedagógica em Portugal, incluindo as Regiões Autónomas dos Açores e da Madeira. Através de questionários e de entrevistas realizadas, pretendeu-se perceber com que objetivos pedagógico/didáticos os professores utilizam o piano, em que atividades o utilizam, de que forma o utilizam, quais as competências que pretendem que os seus alunos adquiram através da utilização do piano. A pertinência do presente trabalho de investigação justifica-se pela escassez de literatura sobre a temática. Embora já existam estudos e publicações sobre as pedagogias de Jaques-Dalcroze e de E. Willems, que se baseiam na frequente utilização do piano num contexto de aula de Educação Musical, na literatura consultada não foi encontrado nenhum estudo acerca da utilização sistemática desse instrumento no contexto de aula de Formação Musical. Com este estudo, que poderá preceder um estudo experimental, pretendeu-se conhecer as opiniões dos professores relativamente à utilização do instrumento como estratégica pedagógica e se essas opiniões são maioritariamente concordantes.
Abstract I (Teaching) - The professional music training internship hereby presented in report was made alight in Conservatório Regional de Ponta Delgada, within three classes of different levels: Iniciação Musical 3, Formação Musical 1 e Formação Musical 8. The internship certainly proved to be a significant step in my professional path as a music teacher. The observation of pedagogical moments and the feedback given by the Didactics for Professional Music Training Teacher made possible the detailed reflection over subjects and traits that should and were improved in my own pedagogical practice. I was made aware of the importance of immediate feedback and performance analysis as to ameliorate motivational and attention levels. I was also advised to restrict the use of voice in melodic sight-readings. Consolidating readings before giving path to new strategies was also made relevant to me. In addition to the detailed analysis that resulted of the nine recorded classes throughout the year, it was also possible to consider each regular plan, with special attention given to mentioned highlights. The internship pounced and dwelled on positive dynamics, like the relationship established between students. Said dynamic was tonic to the learning process, as were the strategies used and their diversity, all concurrent to quell fatigue, make keyboard mastery a certainty, and maintain the apt rhythm of the lecture. Conscious that all improvements are to be made in stages, and that some will crave maturity, this reflection might be made into a starting point of future planning and even as guidance to my own teaching.
Abstract II (Research) - The focus of the research conducted was “The systematic use of the piano as a pedagogical strategy in the Musicianship Classes”. The late beginning of the master’s academic year of 2015/2016 of the Escola Superior de Música de Lisboa, did not enable the realization of an experimental study. In order to ascertain the advantage in the use of the piano in the Musicianship Classes, and to hold true its impact on student´s motivation, we have opted for the exploratory study format. The study´s main goal was to characterize the systematic use of the instrument as a teaching strategy in Portugal - Autonomous Regions included. Through launching a questionnaire and conducting interviews, we aimed to further understand the didactical and pedagogical objectives in which Musicianship teachers use the piano, as well as to reveal the activities in which they use it, the way they use it and which are the competences they aim their students to achieve. The scarcity of literature on the subject, by itself, makes pertinence of the study. Although found studies and publications on the teaching methods of Jaques-Dalcroze and E. Willems refer to the frequent use of the piano in class context, we couldn´t find any particular study about the its systematic use in Musicianship Classes. With this study, which can be the precedent for an experimental study, we aimed to know the opinions of teachers, in what this teaching strategy is concerned, and if their opinions were mostly concurrent.
Description
Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Piano Formação musical Edgar Willems Émile Jaques-Dalcroze Aquisição de competências Musicianship class Skill development
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa