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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
As pessoas com deficiência são uma das minorias que mais sofre de preconceito e
exclusão social por parte da sociedade, continuando a ser um dos maiores tabus da
sociedade, sendo que a maioria dos indivíduos não sabem como tratar, comunicar, reagir
ou estar perante uma pessoa com deficiência, fazendo com que este grupo de pessoas
seja marginalizado pelosdemais.
O marketing social tem como objetivo transmitir ideias e práticas à sociedade com intuito
de mudança nos comportamentos e atitudes perante um problema social. Nos últimos
anos, houve um crescimento gradual das campanhas de conteúdo social. Apesar de o
número de campanhas de marketing social ter crescido nos últimos anos, as campanhas
que tratam a deficiência são de número reduzido.
O presente projeto visa a fornecer mais informação sobre o tema da deficiência e como
a sociedade se pode tornar nem lugar livre de preconceito e exclusão social
relativamente às pessoas com deficiência. Este teve como suporte uma pesquisa
exploratória de tipo qualitativo e tem como objetivo compreender como este grupo de
pessoas é percebido pela sociedade. Através dessa investigação foi possível retirar
insights valiosos para a elaboração de uma campanha de consciencialização social que
aborda de forma leve, mas séria, este tema sensível e que acreditamos que possa
contribuir para a mudança de atitudes e comportamentos em prol de uma sociedade mais
inclusiva.
ABSTRACT: People with disabilities are one of the minorities that suffer most from prejudice and social exclusion by society, continuing to be one of the biggest taboos in society, with most individuals not knowing how to treat, communicate, react or be in front of a person with disabilities, making this group of people marginalized by others. Social marketing aims to transmit ideas and practices to society with the aim of changing behaviors and attitudes towards a social problem. In recent years, there has been a gradual growth in social content campaigns. Although the number of social marketing campaigns has grown in recent years, campaigns that address disability are few in number. This project aims to provide more information on the subject of disability and how society can become a place free of prejudice and social exclusion in relation to people with disabilities. This was supported by an exploratory qualitative research and aims to understand how this group of people is perceived by society. Through this investigation, it was possible to extract valuable insights for the elaboration of a social awareness campaign that lightly, but seriously, addresses this sensitive topic and that we believe can contribute to changing attitudes and behaviors in favor of a more inclusive society.
ABSTRACT: People with disabilities are one of the minorities that suffer most from prejudice and social exclusion by society, continuing to be one of the biggest taboos in society, with most individuals not knowing how to treat, communicate, react or be in front of a person with disabilities, making this group of people marginalized by others. Social marketing aims to transmit ideas and practices to society with the aim of changing behaviors and attitudes towards a social problem. In recent years, there has been a gradual growth in social content campaigns. Although the number of social marketing campaigns has grown in recent years, campaigns that address disability are few in number. This project aims to provide more information on the subject of disability and how society can become a place free of prejudice and social exclusion in relation to people with disabilities. This was supported by an exploratory qualitative research and aims to understand how this group of people is perceived by society. Through this investigation, it was possible to extract valuable insights for the elaboration of a social awareness campaign that lightly, but seriously, addresses this sensitive topic and that we believe can contribute to changing attitudes and behaviors in favor of a more inclusive society.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Marketing social Deficiência em Portugal Educação Comunicação Social marketing Disability in Portugal Education Communication
Citation
Leal, A.R. (2022). Plano de comunicação de consciencialização sobre os direitos das pessoas com deficiência [Trabalho de projeto de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa.http://hdl.handle.net/10400.21/15677
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social