Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.38 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio reflete sobre a prática pedagógica desenvolvida ao longo do ano letivo 2020/2021, nas aulas de Técnica de Dança Contemporânea de duas turmas de 2º ano do curso de Ensino Básico de Dança do Ginasiano Escola de Dança.
O ensino da Técnica de Dança Contemporânea no 2º ciclo do ensino artístico especializado abrange uma multiplicidade de opções e ferramentas pedagógicas pouco documentadas. Pelo que, este estudo surge da vontade de contribuir para reflexão e partilha de estratégias de ensino-aprendizagem específicas para este nível de ensino.
O uso das danças tradicionais portuguesas como ferramenta na técnica de dança em estudo insere-se nessa multiplicidade de opções. Devido às características destes dois géneros de dança, mas também ao contexto de pandemia em que o estágio ocorreu o tema selecionado para estudo foi – o desenvolvimento de competências de ritmo e musicalidade na Técnica de Dança Contemporânea com recurso a duas danças tradicionais portuguesas.
Este projeto seguiu a metodologia de investigação-ação. A partir da sua aplicação foi possível aferir que: a aprendizagem e exploração das músicas e danças tradicionais escolhidas potenciou o desenvolvimento das competências de ritmo e musicalidade na aula de Técnica de Dança Contemporânea; o cruzamento entre estas linguagens enriqueceu e proporcionou aprendizagens significativas ao nível dos conteúdos técnicos, performativos e relacionais e a escolha do tema foi de encontro à necessidade das duas turmas de um melhor entendimento musical.
ABSTRACT -This Internship Report reflects on the pedagogical practice developed during the 2020/2021 school year in the Contemporary Dance Technique classes of two 2nd year classes of the Basic Dance Education course at Ginasiano Escola de Dança. The teaching of Contemporary Dance Technique in the 2nd cycle of specialized artistic education encompasses a multiplicity of poorly documented pedagogical options and tools. Therefore, this study arises from the desire to contribute to reflection and sharing of specific teaching-learning strategies for this level of education. The use of traditional Portuguese dances as a tool in the dance technique under study is part of this multiplicity of options. Due to the characteristics of these two dance genres, but also to the pandemic context in which the internship took place, the theme selected for study was – the development of rhythm and musicality skills in Contemporary Dance Technique using two traditional Portuguese dances. This project followed the action-research methodology. From its application, it was possible to infer that: the learning and exploration of the chosen traditional songs and dances enhanced the development of rhythm and musicality skills in the Contemporary Dance Technique class; the crossover between these languages enriched and provided significant learning in terms of technical, performative, and relational contents and the choice of theme met the need of both groups for a better musical understanding
ABSTRACT -This Internship Report reflects on the pedagogical practice developed during the 2020/2021 school year in the Contemporary Dance Technique classes of two 2nd year classes of the Basic Dance Education course at Ginasiano Escola de Dança. The teaching of Contemporary Dance Technique in the 2nd cycle of specialized artistic education encompasses a multiplicity of poorly documented pedagogical options and tools. Therefore, this study arises from the desire to contribute to reflection and sharing of specific teaching-learning strategies for this level of education. The use of traditional Portuguese dances as a tool in the dance technique under study is part of this multiplicity of options. Due to the characteristics of these two dance genres, but also to the pandemic context in which the internship took place, the theme selected for study was – the development of rhythm and musicality skills in Contemporary Dance Technique using two traditional Portuguese dances. This project followed the action-research methodology. From its application, it was possible to infer that: the learning and exploration of the chosen traditional songs and dances enhanced the development of rhythm and musicality skills in the Contemporary Dance Technique class; the crossover between these languages enriched and provided significant learning in terms of technical, performative, and relational contents and the choice of theme met the need of both groups for a better musical understanding
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança
com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Técnica de dança contemporânea Dança tradicional portuguesa Ritmo Musicalidade Técnica de Dança Contemporânea Dança Tradicional Portuguesa Ritmo Musicalidade Contemporary Dance Technique Portuguese traditional dance Rhythm Musicality
Citation
Lopes, J.(2021).A dança tradicional portuguesa como ferramenta facilitadora das competências de ritmo e musicalidade na aula de técnica de dança contemporânea no 2º ano do ensino artístico especializado, no Ginasiano Escola de Dança (Dissertação de mestrado). Escola Superior de Dança
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa
Escola Superior de Dança
Escola Superior de Dança