Repository logo
 
Publication

Three organ quartets by António Soares: a study in part distribution for the organs in the basilica of Mafra, Portugal

dc.contributor.advisorVaz, João
dc.contributor.authorPearson, Kate Elizabeth
dc.date.accessioned2019-03-28T12:05:41Z
dc.date.available2019-03-28T12:05:41Z
dc.date.issued2012-07
dc.descriptionMestrado em Músicapt_PT
dc.description.abstractResumo - O arranjo de peças para os históricos seis órgãos da Basílica de Mafra requer que se determine as partes que cada órgão toca. Este é um problema não-trivial, já que os órgãos são referidos nos manuscritos como Órgão 1, Órgão 2, etc, embora sejam conhecidos pelos seus nomes: Evangelho, Epístola, Conceição, Santa Bárbara, Sacramento, e São Pedro de Alcântara. É preciso então responder à pergunta "qual dos órgãos é o Órgão 1?" Nesta tese procuramos responder a esta pergunta de uma forma sistemática. Para isso, olhamos para três peças para quatro dos órgãos de Mafra, escritas pelo compositor António José Soares (1783-1865). Começamos por determinar a comunicação musical evidente a partir das partituras e, depois, analisamos o posicionamento dos órgãos de tal forma que estes possam comunicar de forma efectiva e eficiente. Também se tem em conta o nome dos registos que as peças requerem, e a própria história dos instrumentos. A disposição final é testada em ensaio, a que se seguirá um concerto público. Deste modo, estas peças serão tocadas novamente pela primeira vez em quase 200 anos.pt_PT
dc.description.abstractAbstract - When preparing to play pieces written for the historic six organs in the Basilica of Mafra, the first practical problem that arises is the question of which organ should play which part. This is because although the organs themselves are designated by actual names (Evangelho, Epístola, Conceição, Santa Bárbara, Sacramento, and São Pedro de Alcântara), in the manuscripts of music written for these organs they are simply known as Organ 1, Organ 2, etc. This begs the question, which organ is Organ 1? This thesis aims to answer this question in a systematic way, by looking at the musical communications evident in the scores of three pieces written for four organs by the Portuguese composer António José Soares (1783-1865). The organs are then placed in positions which allow them to communicate and play effectively together. Consideration is also given to the stop names asked for in the pieces, and the history of the instruments themselves. The resulting placement is then tested in rehearsal, and will culminate in a public concert; the works will be heard again for the first time in almost 200 years.pt_PT
dc.description.versionN/Apt_PT
dc.identifier.tid201462079
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/9794
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectMafrapt_PT
dc.subjectÓrgão de tubospt_PT
dc.subjectAntónio José Soarespt_PT
dc.subjectPerformance practicept_PT
dc.subjectPortugalpt_PT
dc.subjectMúsica para teclado do séc. XIXpt_PT
dc.subjectPipe organpt_PT
dc.subject19th century keyboard musicpt_PT
dc.titleThree organ quartets by António Soares: a study in part distribution for the organs in the basilica of Mafra, Portugalpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.titleThree organ quartets by António Soares: a study in part distribution for the organs in the basilica of Mafra, Portugalpt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
KatePearsonThesisFinalCopy.pdf
Size:
8.72 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: