Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.94 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - Este trabalho faz parte do Relatório de Estágio de Mestrado em Ensino da Música da
Escola Superior de Música de Lisboa.
Um dos pontos mais complexos na prática pedagógica de qualquer professor prende-se
com o facto de todos os alunos serem especiais. No decorrer da minha prática
pedagógica, posso concluir que os alunos têm várias maneiras de assimilar a informação
e diferentes formas de percepção de todos os aspectos técnicos e musicais que a
disciplina de instrumento Trompete exige, assim como diferentes ritmos de
aprendizagem.
São vários os pontos que devem ser levados em conta no desenvolvimento de cada
aluno, tais como a concentração, facilidade em ouvir, compreensão, ritmo e estilo de
aprendizagem, assim como outros factores externos à disciplina.
Sendo a disciplina de instrumento Trompete uma disciplina individual ou em pequenos
grupos, geralmente em grupos de dois, o professor é capaz de focar a atenção de uma
forma mais precisa e objectiva em cada aluno, moldando assim, a forma de transmitir
conhecimentos de acordo com cada aluno.
Para a elaboração deste trabalho foram seleccionados três alunos de anos / graus
diferentes - 5º ano / 1º grau, 6º ano / 2ºgrau e 9º ano / 5º grau, que no ano lectivo 2013 -
2014 frequentaram o Conservatório Regional Silva Marques em Alhandra, situada no
concelho de Vila Franca de Xira.
No decorrer deste trabalho foi possível constatar que cada aluno interpreta um gesto,
uma palavra ou mesmo um exercício, estudo ou peça de formas completamente distintas
e, assim sendo, é importante que cada professor analise e saiba qual a melhor forma
para encaminhar o aluno a atingir os objectivos que tanto o aluno como o professor se
comprometem.
Resumo II (Investigação) - Este trabalho faz parte do Relatório de Estágio de Mestrado em Ensino da Música da Escola Superior de Música de Lisboa. O tema escolhido para a elaboração do meu projecto de investigação, "9º ano / 5º Grau na Especialidade de Trompete - Objectivos e Competências no Ensino Especializado da Música”, teve como principal motivo de escolha, o facto de ser uma problemática com a qual me deparo na minha prática pedagógica. Sendo os conservatórios públicos uma referência para todas as escolas de ensino especializado de música, os programas da disciplina de instrumento Trompete deveriam possuír a informação necessária para unificar repertório, competências e objectivos em todas as escolas. Para a elaboração desta investigação reuni informação junto de professores que leccionam ou leccionaram a disciplina de trompete em conservatórios públicos de referência em Portugal continental, acerca das competências que os alunos devem ter adquiridas e os objectivos que devem atingir no final do 9º ano / 5º grau. No panorama nacional, as escolas do curso profissional de música ocupam um lugar de destaque, devido ao facto de receberem uma percentagem significativa de alunos que terminam o 9º ano / 5º grau nas escolas de ensino especializado da música. De forma a obter resultados mais fiáveis, recolhi informação junto de professores que leccionam ou leccionaram a disciplina de trompete em escolas de referência do ensino profissional de música de forma a compreender se as competências e objectivos adquiridos pelos alunos no final do 9º ano / 5º grau, estão de acordo com o pretendido aquando do ingresso dos alunos no curso profissional de música. Deste modo, irei reunir a informação necessária do repertório, competências e objectivos de forma a elaborar um programa do 9º ano / 5º grau em concordância com os docentes das escolas referência em Portugal. Espero que a elaboração deste trabalho seja bastante útil para a minha prática pedagógica, assim como para todos os colegas que se deparem com a mesma problemática.
Abstract I (Teaching) - This work is part of the Internship Report of Masters Program in Music Education in Lisbon School of music. One of the most complex points in any teacher’s practice is the fact that each student is special and unique. During my teaching experience, I have become aware that students have numerous ways to get the information and that each student has a different form of perception of all the technical and musical aspects the subject trumpet requires as well as different rates of learning. There are several points that should be taken into account in the development and evolution of each student, such as concentration, ease of listening, understanding, pace and learning style, as well as other factors outside trumpet as a (school) subject. Whether trumpet is taught as an individual subject or rather in small groups, (usually in groups of two), the teacher should be able to attract each student’s attention in a more accurate and objective way, concentrating on each student’s capacity of knowledge. In order to get this work ready, three students from years / different degrees – 5th grade / 1st degree, 6th grade / 2nd degree and 9th grade / 5th degree- were selected in the academic year 2013-2014: these students attended the Conservatório Regional Silva Marques (Regional Silva Marques Conservatory) in Alhandra, which is part of Vila Franca de Xira. As a result of this work and analyse, I became conscious that each student plays and reads a gesture, a word or even an exercise, study or play in fully different ways. That’s why it is important to mention that teachers have to understand and learn how to better lead the students so as for them to reach the goals that both of them agree on.
Abstract II (Research) - This work is part of the Internship Report of Masters Program in Music Education in Lisbon School of music. The theme I chose for the development of my research project, "9th grade / 5th degree in Trumpet Specialty - Goals and Skills in Specialized Music Education" was in fact a problem I had to deal and cope with during my teaching practice As public conservatories are definitely a reference to all schools of specialized teaching music, the trumpet subject should require useful information so as to unify repertoires to be performed as well as skills and goals in every school. In order to produce this research, I collected information and advice from teachers who taught and teach the trumpet as a subject in public conservatories, and I asked them about the skills students should acquire and the goals to reach at the end of 9th grade / 5th degree. On a national perspective, courses in Professional Music schools find and are at a prominent place due to the fact that they receive an important percentage of students who completed the 9th grade / 5th degree in Music Specialized Education schools. So as to get more reliable results, I also collected information from teachers who teach the trumpet in referent schools of Professional Music Courses: my intention was to understand whether the powers and objectives collected in the first part of this work were and remain essential when students reach and enter professional course. As a matter of fact, I really hope that this work will be very useful in my future teaching practice as well as useful for co-workers who are facing the same problems and who would like to overcome possible obstacles.
Resumo II (Investigação) - Este trabalho faz parte do Relatório de Estágio de Mestrado em Ensino da Música da Escola Superior de Música de Lisboa. O tema escolhido para a elaboração do meu projecto de investigação, "9º ano / 5º Grau na Especialidade de Trompete - Objectivos e Competências no Ensino Especializado da Música”, teve como principal motivo de escolha, o facto de ser uma problemática com a qual me deparo na minha prática pedagógica. Sendo os conservatórios públicos uma referência para todas as escolas de ensino especializado de música, os programas da disciplina de instrumento Trompete deveriam possuír a informação necessária para unificar repertório, competências e objectivos em todas as escolas. Para a elaboração desta investigação reuni informação junto de professores que leccionam ou leccionaram a disciplina de trompete em conservatórios públicos de referência em Portugal continental, acerca das competências que os alunos devem ter adquiridas e os objectivos que devem atingir no final do 9º ano / 5º grau. No panorama nacional, as escolas do curso profissional de música ocupam um lugar de destaque, devido ao facto de receberem uma percentagem significativa de alunos que terminam o 9º ano / 5º grau nas escolas de ensino especializado da música. De forma a obter resultados mais fiáveis, recolhi informação junto de professores que leccionam ou leccionaram a disciplina de trompete em escolas de referência do ensino profissional de música de forma a compreender se as competências e objectivos adquiridos pelos alunos no final do 9º ano / 5º grau, estão de acordo com o pretendido aquando do ingresso dos alunos no curso profissional de música. Deste modo, irei reunir a informação necessária do repertório, competências e objectivos de forma a elaborar um programa do 9º ano / 5º grau em concordância com os docentes das escolas referência em Portugal. Espero que a elaboração deste trabalho seja bastante útil para a minha prática pedagógica, assim como para todos os colegas que se deparem com a mesma problemática.
Abstract I (Teaching) - This work is part of the Internship Report of Masters Program in Music Education in Lisbon School of music. One of the most complex points in any teacher’s practice is the fact that each student is special and unique. During my teaching experience, I have become aware that students have numerous ways to get the information and that each student has a different form of perception of all the technical and musical aspects the subject trumpet requires as well as different rates of learning. There are several points that should be taken into account in the development and evolution of each student, such as concentration, ease of listening, understanding, pace and learning style, as well as other factors outside trumpet as a (school) subject. Whether trumpet is taught as an individual subject or rather in small groups, (usually in groups of two), the teacher should be able to attract each student’s attention in a more accurate and objective way, concentrating on each student’s capacity of knowledge. In order to get this work ready, three students from years / different degrees – 5th grade / 1st degree, 6th grade / 2nd degree and 9th grade / 5th degree- were selected in the academic year 2013-2014: these students attended the Conservatório Regional Silva Marques (Regional Silva Marques Conservatory) in Alhandra, which is part of Vila Franca de Xira. As a result of this work and analyse, I became conscious that each student plays and reads a gesture, a word or even an exercise, study or play in fully different ways. That’s why it is important to mention that teachers have to understand and learn how to better lead the students so as for them to reach the goals that both of them agree on.
Abstract II (Research) - This work is part of the Internship Report of Masters Program in Music Education in Lisbon School of music. The theme I chose for the development of my research project, "9th grade / 5th degree in Trumpet Specialty - Goals and Skills in Specialized Music Education" was in fact a problem I had to deal and cope with during my teaching practice As public conservatories are definitely a reference to all schools of specialized teaching music, the trumpet subject should require useful information so as to unify repertoires to be performed as well as skills and goals in every school. In order to produce this research, I collected information and advice from teachers who taught and teach the trumpet as a subject in public conservatories, and I asked them about the skills students should acquire and the goals to reach at the end of 9th grade / 5th degree. On a national perspective, courses in Professional Music schools find and are at a prominent place due to the fact that they receive an important percentage of students who completed the 9th grade / 5th degree in Music Specialized Education schools. So as to get more reliable results, I also collected information from teachers who teach the trumpet in referent schools of Professional Music Courses: my intention was to understand whether the powers and objectives collected in the first part of this work were and remain essential when students reach and enter professional course. As a matter of fact, I really hope that this work will be very useful in my future teaching practice as well as useful for co-workers who are facing the same problems and who would like to overcome possible obstacles.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
9º ano Competências Objectivos Conservatórios públicos 5º grau 9th grade 5th degree Skills Goals Public conservatories
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa