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Abstract(s)
A gamificação, apesar de derivar da palavra jogo, não significa literalmente jogar, mas sim na conceção de uma dimensão para induzir determinado tipo de comportamentos motivadores nos seus utilizadores, geralmente baseados na intenção ou numa atitude para alcançar um objetivo pré-definido.
Após a descoberta da gamificação, esta tem sido testada em diversas áreas de conhecimento.
Contudo, a adoção de estratégias de gamificação em contexto laboral, ainda é algo pouco usual em Portugal, ainda que as empresas que recorram a estratégias deste tipo tenham vindo a alcançar resultados bastante positivos.
Mas será que o desenvolvimento de ferramentas que tenham na sua base lógicas e dinâmicas de gamificação, com elementos de jogos como sistemas de pontos, barras de progresso ou até moedas virtuais, contribuem de facto para a motivação dos colaboradores?
O estudo de caso apresentado, com caráter exploratório, aponta que a gamificação contribui para o alcance dos objetivos mais facilmente, contribuindo para a motivação extrínseca, quando aliada a recompensas materiais (presentes num sistema de incentivos), sociais ou de reconhecimento, assumindo-se um ótimo meio para aumentar o engagement dos colaboradores para com a empresa.
Gamification, despite deriving from the word game, does not literally mean to play, but rather the design of a dimension to induce certain types of motivating behaviours in its users, usually based on the intention or an attitude to achieve a pre-defined goal. After the discovery of gamification, it has been tested in several areas of knowledge, however, the adoption of gamification strategies in a work context is still somewhat unusual in Portugal, although companies that use this type of strategies have been achieving very positive results. But does the development of tools based on gamification logic and dynamics, with game elements such as points systems, progress bars or even virtual currencies, really contribute to employee motivation? The case study presented, as an exploratory study, points out that gamification contributes to the achievement of objectives more easily, contributing to extrinsic motivation, when combined with material rewards (present in an incentive system), social or recognition rewards, being a great way to increase employee engagement with the company.
Gamification, despite deriving from the word game, does not literally mean to play, but rather the design of a dimension to induce certain types of motivating behaviours in its users, usually based on the intention or an attitude to achieve a pre-defined goal. After the discovery of gamification, it has been tested in several areas of knowledge, however, the adoption of gamification strategies in a work context is still somewhat unusual in Portugal, although companies that use this type of strategies have been achieving very positive results. But does the development of tools based on gamification logic and dynamics, with game elements such as points systems, progress bars or even virtual currencies, really contribute to employee motivation? The case study presented, as an exploratory study, points out that gamification contributes to the achievement of objectives more easily, contributing to extrinsic motivation, when combined with material rewards (present in an incentive system), social or recognition rewards, being a great way to increase employee engagement with the company.
Description
Mestrado em Controlo de Gestão e Avaliação de Desempenho
Keywords
Gamificação Motivação Colaboradores Empresas Incentivos Gamification Motivation Employees Companies Incentives
Citation
Santos, D. H. T. (2022) A gamifacação nas empresas enquanto ferramenta motivacional. (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Lisboa. Disponível em http://hdl.handle.net/10400.21/15402