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Authors
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Abstract(s)
A comunicação da informação sobre a doença da Hepatite C em Portugal, é fundamental aos cidadãos, no sentido de os sensibilizar para a aceitação do novo paradigma da Comunicação para a Saúde, que assenta em três domínios da Literacia em Saúde: os cuidados de saúde; a prevenção da doença e a promoção da saúde.
O presente trabalho de investigação, pretende expor uma contribuição teórica e prática, bem como analisar qualitativamente a comunicação sobre a doença da Hepatite C em Portugal, e como a mesma se relaciona com as diferentes partes interessadas. Neste âmbito, é analisada a comunicação que foi divulgada ao cidadão comum, considerando-se como objetivos: analisar que elementos foram evidenciados pelos peritos, e também compreender que elementos foram trabalhados pela comunicação social no período em análise, os anos de 2014 e 2015.
ABSTRACT: The information communication concerning Hepatitis C disease is fundamental for the citizens, to sensitize them of the new paradigm of Health Communication, which is based in the three domains of the Health Literacy: health care, disease prevention and health promotion. This research intends to expose a theoretical and practical contribution, as well as a qualitative analysis of the Hepatitis C communication in Portugal, and how it relates with all stakeholders. In this context, the communication disclosed to the ordinary citizen is analyzed, considering as objectives the following: analyze which elements were evidenced by the experts as well as understand which elements were shaped by the media during the period under analyze, 2014 and 2015.
ABSTRACT: The information communication concerning Hepatitis C disease is fundamental for the citizens, to sensitize them of the new paradigm of Health Communication, which is based in the three domains of the Health Literacy: health care, disease prevention and health promotion. This research intends to expose a theoretical and practical contribution, as well as a qualitative analysis of the Hepatitis C communication in Portugal, and how it relates with all stakeholders. In this context, the communication disclosed to the ordinary citizen is analyzed, considering as objectives the following: analyze which elements were evidenced by the experts as well as understand which elements were shaped by the media during the period under analyze, 2014 and 2015.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Comunicação para a saúde Cuidados de saúde Promoção da saúde Literacia em saúde Prevenção da doença Medicamentos inovadores Hepatite C (VHC) Tratamento da Hepatite C (VHC) Portugal (2014-2015) Communication for health Health care Health promotion Health literacy Disease prevention Innovative medicines Hepatitis C (HCV) Hepatitis C treatment (HCV)
Citation
PEREIRA, Carlos - Entre os peritos e o cidadão comum: que lugar para os consumidores?: hepatite C e medicamentos inovadores. Lisboa: IPL, Escola Superior de Comunicação Social, 2017. Dissertação de mestrado.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicacão Social