Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.52 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I: Prática Pedagógica - O presente Relatório pretende dar a conhecer o trabalho pedagógico que desenvolvi no estágio efetuado no âmbito do Mestrado em Ensino de Música, da Escola Superior de
Música de Lisboa. Descrevo o Estágio Pedagógico em Observação supervisionado pela
Professora Cooperante Ana Castanhito e realizado na sua Classe de Harpa da Escola
Artística de Música do Conservatório Nacional (EAMCN), ao longo do ano letivo de
2017/2018. O trabalho desenvolvido ao longo do estágio foi estabelecido de acordo com
o programa em vigor e tendo em conta as planificações anuais dos três alunos que foram
envolvidos no estágio. Tive também oportunidade de organizar e lecionar uma
masterclass para a classe de Harpa, o que constituiu um enorme desafio. Após uma
contextualização da EAMCN e dos três alunos acompanhados no estágio, descrevo as
práticas pedagógicas e metodologias das aulas que observei, assim como das aulas que
lecionei. Apresento uma análise crítica sobre as observações e a atividade docente por
mim desenvolvidas, com o objetivo de possibilitar uma racionalização dos saberes, assim
como a tomada de consciência das práticas reais que permitam que a minha ação como
docente seja mais eficaz viabilizando a adaptação a diversas situações educativas, através
de uma prática pedagógica reflexiva.
Resumo II: Projeto de Investigação - Neste trabalho de investigação proponho um conjunto de estratégias e exercícios que designo por exercícios e estratégias para uma prática eficaz. Para a concretização do trabalho é apresentada uma revisão da literatura. A literatura especializada sobre o tema demonstra, de diversas formas, o papel importante da prática eficaz durante o crescimento e desempenho musical. Neste sentido, a proposta que apresento, procura ser um contributo conducente a um bom desempenho musical, procurando fomentar o desenvolvimento de uma prática eficaz, desde os primeiros anos da aprendizagem do instrumento. As estratégias propostas baseiam-se no uso de ritmos, exercícios de construção, exercícios de pushing, organização de reposições e podem ser usados em escalas, arpejos, acordes, técnica de oitavas e acordes arpejados. Todos estes processos têm como objetivo a procura de um som consistente, brilhante e cheio, que possa ser controlado em diferentes dinâmicas. Devem ser acompanhados por uma postura correta da mão e do corpo, de modo a evitar lesões físicas. A relação e interação professor-aluno é imprescindível para a obtenção de bons resultados. O professor tem como papel ajudar o aluno nos movimentos mecânicos, na procura auditiva e na construção da individualidade do aluno e da sua autocrítica.
Abstract I: Teaching Practice - This report aims to present the pedagogical work that I developed in the internship carried out in the context of the Master's Degree in Music Teaching, Escola Superior de Música de Lisboa. I describe the Pedagogical Internship in Observation supervised by the Cooperating Teacher Ana Castanhito and carried out in her Harp Class of the Artistic School of Music of the National Conservatory (EAMCN), throughout the school year 2017/2018. The work developed during the internship was established according to the current program and taking into account the annual plans of the three students who were involved in the internship. I also had the opportunity to organize and teach a masterclass for the Harp class, which was a huge challenge. After a contextualization of the EAMCN and the three students accompanied in the internship, I discuss the pedagogical practices and methodologies of the classes I observed, as well as the classes I taught throughout the school year. I present a critical analysis of the observations and the teaching activity developed, with the aim of enabling a rationalisation of knowledge, as well as awareness of real practices that allow my action as a teacher to be more effective by enabling adaptation to different educational situations, through a reflective pedagogical practice.
Abstract II: Research Project - In this research work, I propose and present a set of strategies and exercises that I call strategies and exercises for effective practice. In order to accomplish this work a literature review is carried out. The specialized literature on the subject demonstrates, in several ways, the significant role of effective practice during growth and musical performance. In this sense, the proposal that I present seeks to be a contribution conducive to good musical performance, seeking to promote the development of an effective practice since the early years of learning the instrument. The proposed strategies are based on the use of rhythms, construction exercises, pushing exercises, reposition organization and can be used in scales, arpeggios, chords, octave technique and arpeggiated chords. All these processes are aimed at finding a consistent, bright, and full sound that can be controlled in different dynamics. They must be accompanied by correct hand and body posture to avoid physical injury. The teacher-student relationship and interaction is essential to obtain good results. The teacher's role is to help the student in the mechanical movements, in the auditory search, and in the construction of the student's individuality and self- criticism.
Resumo II: Projeto de Investigação - Neste trabalho de investigação proponho um conjunto de estratégias e exercícios que designo por exercícios e estratégias para uma prática eficaz. Para a concretização do trabalho é apresentada uma revisão da literatura. A literatura especializada sobre o tema demonstra, de diversas formas, o papel importante da prática eficaz durante o crescimento e desempenho musical. Neste sentido, a proposta que apresento, procura ser um contributo conducente a um bom desempenho musical, procurando fomentar o desenvolvimento de uma prática eficaz, desde os primeiros anos da aprendizagem do instrumento. As estratégias propostas baseiam-se no uso de ritmos, exercícios de construção, exercícios de pushing, organização de reposições e podem ser usados em escalas, arpejos, acordes, técnica de oitavas e acordes arpejados. Todos estes processos têm como objetivo a procura de um som consistente, brilhante e cheio, que possa ser controlado em diferentes dinâmicas. Devem ser acompanhados por uma postura correta da mão e do corpo, de modo a evitar lesões físicas. A relação e interação professor-aluno é imprescindível para a obtenção de bons resultados. O professor tem como papel ajudar o aluno nos movimentos mecânicos, na procura auditiva e na construção da individualidade do aluno e da sua autocrítica.
Abstract I: Teaching Practice - This report aims to present the pedagogical work that I developed in the internship carried out in the context of the Master's Degree in Music Teaching, Escola Superior de Música de Lisboa. I describe the Pedagogical Internship in Observation supervised by the Cooperating Teacher Ana Castanhito and carried out in her Harp Class of the Artistic School of Music of the National Conservatory (EAMCN), throughout the school year 2017/2018. The work developed during the internship was established according to the current program and taking into account the annual plans of the three students who were involved in the internship. I also had the opportunity to organize and teach a masterclass for the Harp class, which was a huge challenge. After a contextualization of the EAMCN and the three students accompanied in the internship, I discuss the pedagogical practices and methodologies of the classes I observed, as well as the classes I taught throughout the school year. I present a critical analysis of the observations and the teaching activity developed, with the aim of enabling a rationalisation of knowledge, as well as awareness of real practices that allow my action as a teacher to be more effective by enabling adaptation to different educational situations, through a reflective pedagogical practice.
Abstract II: Research Project - In this research work, I propose and present a set of strategies and exercises that I call strategies and exercises for effective practice. In order to accomplish this work a literature review is carried out. The specialized literature on the subject demonstrates, in several ways, the significant role of effective practice during growth and musical performance. In this sense, the proposal that I present seeks to be a contribution conducive to good musical performance, seeking to promote the development of an effective practice since the early years of learning the instrument. The proposed strategies are based on the use of rhythms, construction exercises, pushing exercises, reposition organization and can be used in scales, arpeggios, chords, octave technique and arpeggiated chords. All these processes are aimed at finding a consistent, bright, and full sound that can be controlled in different dynamics. They must be accompanied by correct hand and body posture to avoid physical injury. The teacher-student relationship and interaction is essential to obtain good results. The teacher's role is to help the student in the mechanical movements, in the auditory search, and in the construction of the student's individuality and self- criticism.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de
Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de
Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Harpa Pedagogia da harpa Ensino/aprendizagem da harpa Prática instrumental Técnicas de estudo Ferramentas de prática Prática eficaz Performance na harpa Harp Harp pedagogy Harp teaching/learning Instrumental practice Practice techniques Practice tools Effective practice Harp performance
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa