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Authors
Abstract(s)
As alterações climáticas são cada vez maiores, assim como o crescimento dos centros urbanos, aumentando cada vez mais os impactos na saúde humana. A União Europeia (UE) financiou o projeto Partnerships for Science Education (PAFSE), uma iniciativa de educação científica que aborda especificamente os desafios da saúde pública. Envolve uma parceria com várias universidades de diferentes países e visa criar consciência entre os jovens em idade escolar sobre os efeitos da mudança ambiental na saúde da população.
No âmbito desse projeto, foram propostos três cenários, cada um com foco num tema diferente. O objetivo é educar os jovens sobre os fatores ambientais que influenciam a saúde. O primeiro cenário explora gotículas respiratórias e o processo físico de transmissão de vírus pelo ar. O segundo cenário, que este trabalho aborda, gira em torno das fontes de energia e seus impactos na saúde pública. Por fim, o terceiro cenário investiga o tema da poluição sonora. Este trabalho tem como objetivo o desenvolvimento de um jogo e de uma aplicação, como parte do segundo e terceiro cenário. O objetivo do jogo é aumentar a consciencialização sobre os impactos ambientais associados a diferentes fontes de energia, como as emissões de dióxido de carbono na atmosfera. Para envolver os jogadores de forma eficaz, são aplicados componentes de gamificação. Especificamente, escolhemos elementos que se alinham com os objetivos educacionais, tornando o jogo divertido e educativo. O objetivo da aplicação é sensibilizar os utilizadores por meio do som, os efeitos que a exposição constante desse som pode causar na saúde. Para envolver os utilizadores, optamos por componentes mais simples na visualização dos dados sonoros. Ambas as aplicações foram avaliadas com utilizadores relativamente à experiência de utilização incluindo a usabilidade.
Climate change is increasing, along with the growth of urban centers, escalating the impacts on human health. The European Union (EU) funded the Partnerships for Science Education (PAFSE) project, a scientific education initiative that specifically addresses public health challenges. It involves a partnership with various universities from different countries and aims to create awareness among young school-age individuals about the effects of environmental change on public health. Within this project, three scenarios were proposed, each focusing on a different theme. The goal is to educate young people about the environmental factors influencing health. The first scenario explores respiratory droplets and the physical process of virus transmission through the air. The second scenario, addressed in this work, revolves around energy sources and their impacts on public health. Finally, the third scenario investigates the topic of noise pollution. This work aims to develop a game and an application, as part of the second and third scenarios. The game's objective is to increase awareness of the environmental impacts associated with different energy sources, such as carbon dioxide emissions into the atmosphere. To effectively engage players, gamification components are applied. Specifically, we selected elements aligned with educational objectives, making the game both fun and educational. The application's goal is to raise awareness among users through sound regarding the effects that constant exposure to such sound can have on health. To engage users, we opted for simpler components in the visualization of sound data. Both applications were evaluated with users regarding the user experience, includingusability.
Climate change is increasing, along with the growth of urban centers, escalating the impacts on human health. The European Union (EU) funded the Partnerships for Science Education (PAFSE) project, a scientific education initiative that specifically addresses public health challenges. It involves a partnership with various universities from different countries and aims to create awareness among young school-age individuals about the effects of environmental change on public health. Within this project, three scenarios were proposed, each focusing on a different theme. The goal is to educate young people about the environmental factors influencing health. The first scenario explores respiratory droplets and the physical process of virus transmission through the air. The second scenario, addressed in this work, revolves around energy sources and their impacts on public health. Finally, the third scenario investigates the topic of noise pollution. This work aims to develop a game and an application, as part of the second and third scenarios. The game's objective is to increase awareness of the environmental impacts associated with different energy sources, such as carbon dioxide emissions into the atmosphere. To effectively engage players, gamification components are applied. Specifically, we selected elements aligned with educational objectives, making the game both fun and educational. The application's goal is to raise awareness among users through sound regarding the effects that constant exposure to such sound can have on health. To engage users, we opted for simpler components in the visualization of sound data. Both applications were evaluated with users regarding the user experience, includingusability.
Description
Trabalho final para obtenção do Grau de Mestre em Engenharia Informática e Multimédia
Keywords
Jogos sérios Fontes de energia Efeitos ambientais Gamificação Poluição sonora Níveis de ruído Serious games Energy sources Environmental effects Gamification Noise pollution Noise levels
Citation
AGUIAR, Helena Isabel Correia - Gamificação de cenários educativos para o 3ºciclo de ensino. Lisboa: Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, 2023. Dissertação de Mestrado.