Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
407.38 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório, irá focar-se na preparação e no papel que um maestro deve
desempenhar durante todo o processo da produção de um bailado até à sua performance,
tentando preencher uma lacuna de literatura e sistematização nesta temática. Serão
exibidas breves contextualizações históricas às duas artes – ballet e direção de
orquestra, focando a importância dos Ballets Russes para a evolução da música
ocidental e apresentando uma lista com apontamento biográficos dos maestros que
colaboraram com a companhia de Diaghilev.
Com o principal objetivo de apresentar uma proposta com alguns pontos importantes
que servirão de guia para o maestro, aquando da sua preparação para um bailado, será
feita uma exposição de diversas problemáticas relacionadas com este tema, como o
entrosamento entre a música com o bailado e a sua coreografia, a escolha dos tempos e
a relação entre bailarinos e maestro.
Este relatório é parte integrante do Projeto Artístico de conclusão do Mestrado em
Música, vertente de Direção de Orquestra, da Escola Superior de Música de Lisboa, que
culminará com a apresentação da suite de bailado Pulcinella de Igor Stravinsky, em
concerto.
Abstract - This report will focus on the preparation and the role that a conductor must play during the entire process of producing a ballet until its performance. It will try to fill a gap in literature and systematization of this theme. Brief historical contextualizations will be shown to the two arts - ballet and conducting, focusing on the importance of Ballets Russes for the evolution of Western music and presenting a list with biographical notes of the conductors who collaborated with Diaghilev's company. With the main objective of presenting a proposal with some important points that will serve as a guide for the conductor when preparing for a ballet, there will be an exhibition of several issues related to this theme, such as the interplay between music, ballet and its choreography, choosing the right tempos and the relationship between dancers and conductor. This report is an integral part of the Artistic Project for the conclusion of the Master's Degree in Music - Orchestral Conducting, of the Escola Superior de Música de Lisboa, which will culminate with the presentation in concert of Pulcinella Suite by Igor Stravinsky.
Abstract - This report will focus on the preparation and the role that a conductor must play during the entire process of producing a ballet until its performance. It will try to fill a gap in literature and systematization of this theme. Brief historical contextualizations will be shown to the two arts - ballet and conducting, focusing on the importance of Ballets Russes for the evolution of Western music and presenting a list with biographical notes of the conductors who collaborated with Diaghilev's company. With the main objective of presenting a proposal with some important points that will serve as a guide for the conductor when preparing for a ballet, there will be an exhibition of several issues related to this theme, such as the interplay between music, ballet and its choreography, choosing the right tempos and the relationship between dancers and conductor. This report is an integral part of the Artistic Project for the conclusion of the Master's Degree in Music - Orchestral Conducting, of the Escola Superior de Música de Lisboa, which will culminate with the presentation in concert of Pulcinella Suite by Igor Stravinsky.
Description
Relatório de Projecto Artístico apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Música, conforme Decreto-Lei nº107/2008 de 25 de Junho.
Keywords
Direção de orquestra Orquestra Maestro Preparação de um bailado Ballet Bailarinos Ballets Russes Composição Compositores Orchestral conducting Orchestra Conductor Ballet preparation Ballet Dancers Ballets Russes Composition Composer
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa