Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.42 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo é o resultado de um trabalho de reflexão e pesquisa, realizado no âmbito do
Mestrado em Música do Instituto Politécnico de Lisboa na Escola Superior de Música de
Lisboa. A reflexão incide sobre “Jardins Sonoros” uma das actividades desenvolvidas no
projecto educativo “Descobrir – Programa Gulbenkian Educação Para a Cultura”. Com este
trabalho pretendeu-se compreender quais os fenómenos envolvidos num processo de
aprendizagem por parte de crianças com idades entre os seis e os doze anos, cujo objectivo foi
o de preparar uma apresentação pública na Fundação Calouste Gulbenkian no espaço de uma
semana. É feita uma análise de todo o processo no sentido de compreender que factores estão
presentes nesta actividade e de que forma contribuem para que “Jardins Sonoros“ seja um
momento de sucesso pedagógico e artístico que se repete já há quatro anos.
ABSTRACT - This study is the outcome of a research, conducted within the master's degree in music from the Instituto Politécnico de Lisboa at the Escola Superior de Música de Lisboa, analyzing "Jardins Sonoros" one of the activities developed within the educational project “Descobrir – Programa Gulbenkian Educação Para a Cultura”. With this study we sought to understand which phenomena is involved in a learning process pursued by children aged between six and twelve, whose aim was to prepare a public concert at the Calouste Gulbenkian Foundation within a week’s time. An analysis is made of the whole process in order to understand the major aspects of this activity and its contribution to "Jardins Sonoros" as a moment of pedagogical and artistic success already in its fourth year.
ABSTRACT - This study is the outcome of a research, conducted within the master's degree in music from the Instituto Politécnico de Lisboa at the Escola Superior de Música de Lisboa, analyzing "Jardins Sonoros" one of the activities developed within the educational project “Descobrir – Programa Gulbenkian Educação Para a Cultura”. With this study we sought to understand which phenomena is involved in a learning process pursued by children aged between six and twelve, whose aim was to prepare a public concert at the Calouste Gulbenkian Foundation within a week’s time. An analysis is made of the whole process in order to understand the major aspects of this activity and its contribution to "Jardins Sonoros" as a moment of pedagogical and artistic success already in its fourth year.
Description
Mestrado em Música
Keywords
Instrumentarium Baschet Música para a infância Fundação Calouste Gulbenkian Descobrir-Programa Gulbenkian Educação Music for children Calouste Gulbenkian Foundation
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa