Repository logo
 
Publication

Contributos de la ALFIN a la Ciencia Abierta

dc.contributor.authorLopes, Carlos
dc.contributor.authorAntunes, Maria Da Luz
dc.contributor.authorSanches, Tatiana
dc.date.accessioned2017-10-09T16:47:02Z
dc.date.available2017-10-09T16:47:02Z
dc.date.issued2018-07
dc.description.abstractO campo de atuação da Ciência Aberta traduz-se num processo colaborativo, transparente, de disseminação, criação e de transferência de conhecimento, acessível à investigação e assente nos princípios do acesso aberto. Os diferentes agentes do processo de investigação, munidos de um conjunto de competências de literacia da informação, adquirem a aptidão, em ambientes de informação impressa ou digital, e tendo por base o seu próprio pensamento crítico e reflexivo, de transformar a informação em novo conhecimento. Este artigo explora a integração dos conceitos da Ciência Aberta na literacia da informação. Apresenta-se uma reflexão teórica que evidencia os contributos da literacia da informação em contexto académico e na dinâmica da produção de ciência. Conclui-se que a literacia da informação se assume como uma ferramenta de aprendizagem essencial para o desenvolvimento da Ciência Aberta, potenciando o entendimento crítico dos conteúdos, a par do desenvolvimento e do progresso da investigação.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT - The scope of Open Science translates into a collaborative, transparent process of dissemination, creation, and transfer of knowledge, accessible to research and based on the principles of open access. The different agents of the research process, equipped with a set of information literacy skills, acquire the ability, in print or digital information environments, and based on their own critical and reflexive thinking, to transform information into new knowledge. This article explores the integration of Open Science concepts in information literacy. It presents a theoretical reflection that shows the contributions of information literacy in the academic context and in the dynamics of the production of science. It is concluded that information literacy is an essential learning tool for the development of Open Science, enhancing the critical understanding of content, as well as the development and progress of research.pt_PT
dc.description.abstractEl campo de actuación de la Ciencia Abierta se traduce en un proceso colaborativo, transparente, de diseminación, creación y transferencia de conocimiento, accesible a la investigación y basado en los principios del acceso abierto. Los diferentes agentes del proceso de investigación, dotados de un conjunto de competencias de alfabetización de la información, adquieren la aptitud — en ambientes de información impresa o digital, y partiendo de su propio pensamiento crítico y reflexivo — de transformar la información en nuevo conocimiento. Este artículo explora la integración de los conceptos de la Ciencia Abierta en la alfabetización de la información. Se presenta una reflexión teórica que evidencia las contribuciones de la alfabetización de la información en el contexto académico y en la dinámica de la producción de ciencia. Se concluye que la alfabetización de la información se asume como una herramienta de aprendizaje esencial para el desarrollo de la Ciencia Abierta, potenciando el entendimiento crítico de los contenidos, junto con el desarrollo y el progreso de la investigación.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationLopes C, Antunes ML, Sanches T. Contributos da literacia da informação para a Ciência Aberta. IBERSID. 2018;12(1):59-67.pt_PT
dc.identifier.doi10.54886/ibersid.v12i1.4437pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/7416
dc.language.isospapt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherIBERSIDpt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://hdl.handle.net/10400.12/5830pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/4437/3912pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectLiteracia da informaçãopt_PT
dc.subjectAcesso abertopt_PT
dc.subjectCiência abertapt_PT
dc.subjectInvestigaçãopt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectInformation literacypt_PT
dc.subjectOpen accesspt_PT
dc.subjectOpen sciencept_PT
dc.subjectResearchpt_PT
dc.subjectLearningpt_PT
dc.titleContributos de la ALFIN a la Ciencia Abiertapt_PT
dc.title.alternativeThe contribution of information literacy for Open Sciencept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceZaragozapt_PT
person.familyNameAntunes
person.givenNameMaria Luz
person.identifier2087122
person.identifier.ciencia-idB111-6F38-5904
person.identifier.orcid0000-0003-0942-7601
person.identifier.ridB-8661-2015
person.identifier.scopus-author-id57202291460
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationdce3e466-ad17-4bea-8b95-4a5b9bb22910
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverydce3e466-ad17-4bea-8b95-4a5b9bb22910

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
The contribution of information literacy for Open Science.pdf
Size:
7.54 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Oral presentation
No Thumbnail Available
Name:
Contributos da literacia da informação para a Ciência Aberta.pdf
Size:
382.46 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Article
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections