Repository logo
 
Publication

Student engagement in Higher Education, age and parental education level

dc.contributor.authorCovas, Filomena
dc.contributor.authorVeiga, F. H.
dc.date.accessioned2022-06-27T14:02:52Z
dc.date.available2022-06-27T14:02:52Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractWithin the scope of socio-cognitive theories, student engagement in school has been studied as a multidimensional construct. A four-dimensional perspective was adopted, with the dimensions: affective, cognitive, behavioural and agentic. The objective, to analyse how the variables age and parental education relate to student engagement in school. The sample consisted of 715 Portuguese public Higher Education students from the Lisbon area. The data was collected through an online survey, which included the Student Engagement in School: a Four-Dimensional Scale – Higher Education Version. Data analysis not only revealed that students of age 26 or older scored considerably higher results in engagement than younger colleagues, but also highlighted significant differences of engagement in the affective, behavioural and agentic dimensions, depending on parental education. The results, while partially corroborating the revised literature, suggest future in-depth studies.pt_PT
dc.description.abstractResumo No âmbito das teorias sociocognitivas, o envolvimento do aluno na escola tem sido estudado como um constructo multidimensional. Para este estudo, optou-se por uma perspetiva quadridimensional a partir das dimensões afetiva, cognitiva, comportamental e agenciativa. Pretendeu-se analisar como as variáveis idade e escolaridade dos pais aparecem associadas ao envolvimento dos estudantes na escola. A amostra foi constituída em 715 estudantes portugueses do Ensino Superior Politécnico público da região de Lisboa. Os dados foram recolhidos através de um inquérito online que incluiu a escala, Envolvimento dos Alunos na Escola: uma Escala Quadri-Dimensional – Versão para Ensino Superior. A análise dos dados destacou que estudantes com 26 ou mais anos mostraram resultados no envolvimento significativamente superiores aos colegas mais jovens e salientou diferenças significativas no envolvimento deles nas dimensões afetiva, comportamental e agenciativa em função do nível de escolaridade dos pais. Os resultados corroboraram parcialmente a literatura revista e sugerem futuros estudos de aprofundamento.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/1982-0275202138e200020pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/14744
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://www.scielo.br/j/estpsi/a/JRDvQyptQcDn55yqjcWWjbL/?lang=enpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectHigher educationpt_PT
dc.subjectMaternal educationpt_PT
dc.subjectMotivationpt_PT
dc.subjectPaternal educationpt_PT
dc.subjectEducação superiorpt_PT
dc.subjectEscolaridade maternapt_PT
dc.subjectMotivaçãopt_PT
dc.subjectEscolaridade paternapt_PT
dc.titleStudent engagement in Higher Education, age and parental education levelpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleEstudos de Psicologia (Campinas)pt_PT
oaire.citation.volume38pt_PT
person.familyNameCovas
person.familyNameVeiga
person.givenNameFilomena
person.givenNameFeliciano
person.identifier.ciencia-idB41B-ECF5-1EDD
person.identifier.orcid0000-0002-1570-4495
person.identifier.orcid0000-0002-2977-6238
person.identifier.ridF-9353-2019
person.identifier.scopus-author-id25621658300
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationca18a6d3-258d-40fa-a2af-f0241422ea96
relation.isAuthorOfPublication9d097560-ead6-4bf0-b587-fcb4b4e7aad6
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryca18a6d3-258d-40fa-a2af-f0241422ea96

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Student engagement in Higher Education.pdf
Size:
158.02 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections