Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.98 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A falta de conhecimento das crianças e jovens, bem como da sociedade no geral, acerca de temáticas relacionadas com a segurança e defesa do país, constituí uma preocupação central para as Forças Armadas em Portugal, podendo originar sérias repercussões na sua legitimidade e funcionamento futuros. Desta forma, o presente trabalho tem como objetivo estudar a comunicação nas Forças Armadas do ponto de vista das Relações Públicas estratégicas, procurando delimitar um problema concreto de falta de divulgação e comunicação em torno de um projeto educativo central que se encontra em desenvolvimento: o Referencial de Educação para a Segurança, a Defesa e a Paz. Procurámos então partir do conceito de persuasão como fundamento para desenhar um projeto de comunicação estratégica capaz de avançar algumas sugestões tendentes a minorar o problema identificado.
Foi utilizado o modelo cíclico das Relações Públicas em quatro etapas para desenvolver um plano de comunicação que colmatasse as falhas encontradas ao nível da comunicação, com foco nos diversos públicos-alvo priorizados durante a análise de stakeholders.
Tentou criar-se um projeto adaptado à realidade do Instituto de Defesa Nacional (RESDP), para que a sua aplicabilidade fosse possível, ao mesmo tempo que se procurou enriquecer a reflexão sobre a prática das Relações Públicas no contexto das instituições militares.
ABSTRACT : The lack of knowledge of children and young people, as well as of society in general, about issues related to the security and defence of the country, is a central concern for the Armed Forces in Portugal, which may have serious repercussions on their future legitimacy and functioning. Thus, this thesis aims to study communication in the Armed Forces from the point of view of strategic Public Relations, seeking to delimit a concrete problem of lack of dissemination and communication around a central educational project that is under development: the Referential Education for Security, Defence and Peace (RESDP). We then sought to use the concept of persuasion as the basis for designing a strategic communication project that could put forward some suggestions to overcome failures identified in the problem statement. The four-step cyclical Public Relations model was used to develop a communication plan that addressed the communication gaps, focusing on the various target audiences prioritized during stakeholder analysis. An attempt was made to create a project adapted to the reality of the National Defence Institute, so that its applicability was possible, while trying to enrich the reflection on the practice of Public Relations in the context of military institutions.
ABSTRACT : The lack of knowledge of children and young people, as well as of society in general, about issues related to the security and defence of the country, is a central concern for the Armed Forces in Portugal, which may have serious repercussions on their future legitimacy and functioning. Thus, this thesis aims to study communication in the Armed Forces from the point of view of strategic Public Relations, seeking to delimit a concrete problem of lack of dissemination and communication around a central educational project that is under development: the Referential Education for Security, Defence and Peace (RESDP). We then sought to use the concept of persuasion as the basis for designing a strategic communication project that could put forward some suggestions to overcome failures identified in the problem statement. The four-step cyclical Public Relations model was used to develop a communication plan that addressed the communication gaps, focusing on the various target audiences prioritized during stakeholder analysis. An attempt was made to create a project adapted to the reality of the National Defence Institute, so that its applicability was possible, while trying to enrich the reflection on the practice of Public Relations in the context of military institutions.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Comunicação estratégica Plano de comunicação Persuasão Forças Armadas Referencial de Educação Portugal Public relations Strategic communication Communication plan Persuasion Education referential
Citation
Pardal, S. (2019). Plano estratégico de relações públicas para a implementação nas escolas das temáticas : "Segurança, Defesa e Paz". (Trabalho de projeto de mestrado Gestão Estratégica das Relações Públicas não publicado, Escola Superior de Comunicação Social-IPL, Lisboa, Portugal). Disponível no Repositório Científico do IPL http://hdl.handle.net/10400.21/11388 [Acedido em março 31, 2020].
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social