Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.58 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - O presente Relatório de Estágio foi elaborado no âmbito da Unidade Curricular (UC) de Estágio do Ensino Especializado (EEE) do Mestrado em Ensino da Música (MEM) da Escola Superior de Música de Lisboa (ESML), ramo de especialização em Canto, e incide sobre a Prática Pedagógica desenvolvida com três alunos de Prática Vocal 1, 2 e 3 e um aluno de Técnica Vocal 1, em diferentes níveis de desenvolvimento vocal, do Instituto Gregoriano de Lisboa (IGL) no decorrer do ano lectivo de 2018/2019. Na primeira parte deste relatório são descritas as aulas observadas, assim como reflexões sobre o trabalho técnico, musical e pedagógico desenvolvido durante este estágio.
Resumo II - A presente investigação incide sobre o ensino do canto em geral, desenvolvendo e reflectindo sobre questões relacionadas com os aspectos técnicos, musicais e individuais, paralelamente com as especifidades do ensino da voz de contratenor. Para esse efeito, a investigação tem como base um artigo da autoria de Peter Thoreson, intitulado de “Teaching countertenors: Integrating countertenor pedagogy into the collegiate studio”, professor de canto e contratenor que aborda o ensino da voz de contratenor no meio académico dos Estados Unidos da América. Por fim, é realizado uma comparação entre os aspectos abordados por Thoresen e a minha própria experiência como aluno contratenor.
Abstract I - This internship report was prepared within the scope of the Estágio do Ensino Especializado (EEE) of the Mestrado em Ensino da Música (MEM) of the Escola Superior de Música de Lisboa (ESML), specialization branch in Singing, and focuses on the pedagogical practice developed with three students of Prática Vocal (PV) 1, 2 and 3 and one student of Técnica Vocal 1, at different levels of vocal development, from the Instituto Gregoriano de Lisboa (IGL) during the 2018/2019 academic year. In the first part of this report, the observed lessons are described, as well as reflections on the technical, musical and pedagogical work developed during this internship.
Abstract II - This investigation focuses on the teaching of singing in general, developing and reflecting issues related to the technical, musical and individual aspects, in parallel with the specificities of the teaching of the countertenor voice. For this purpose, the investigation is based on an article authored by Peter Thoresen, entitled “Teaching countertenors: Integrating countertenor pedagogy into the collegiate studio”, singing teacher and countertenor who addresses the teaching of the countertenor voice in the academic environment of the United States of America. Finally, a comparison is made between the aspects approached by Thoresen and my own experience as a countertenor.
Resumo II - A presente investigação incide sobre o ensino do canto em geral, desenvolvendo e reflectindo sobre questões relacionadas com os aspectos técnicos, musicais e individuais, paralelamente com as especifidades do ensino da voz de contratenor. Para esse efeito, a investigação tem como base um artigo da autoria de Peter Thoreson, intitulado de “Teaching countertenors: Integrating countertenor pedagogy into the collegiate studio”, professor de canto e contratenor que aborda o ensino da voz de contratenor no meio académico dos Estados Unidos da América. Por fim, é realizado uma comparação entre os aspectos abordados por Thoresen e a minha própria experiência como aluno contratenor.
Abstract I - This internship report was prepared within the scope of the Estágio do Ensino Especializado (EEE) of the Mestrado em Ensino da Música (MEM) of the Escola Superior de Música de Lisboa (ESML), specialization branch in Singing, and focuses on the pedagogical practice developed with three students of Prática Vocal (PV) 1, 2 and 3 and one student of Técnica Vocal 1, at different levels of vocal development, from the Instituto Gregoriano de Lisboa (IGL) during the 2018/2019 academic year. In the first part of this report, the observed lessons are described, as well as reflections on the technical, musical and pedagogical work developed during this internship.
Abstract II - This investigation focuses on the teaching of singing in general, developing and reflecting issues related to the technical, musical and individual aspects, in parallel with the specificities of the teaching of the countertenor voice. For this purpose, the investigation is based on an article authored by Peter Thoresen, entitled “Teaching countertenors: Integrating countertenor pedagogy into the collegiate studio”, singing teacher and countertenor who addresses the teaching of the countertenor voice in the academic environment of the United States of America. Finally, a comparison is made between the aspects approached by Thoresen and my own experience as a countertenor.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Ensino Canto Contratenor Música Voz Bel canto Teaching Singing Countertenor Music Voice
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa