Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
23.13 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Com o desenvolvimento dos meios de comunicação, surge uma nova forma de
comunicar capaz de melhorar e desenvolver notícias sustentadas com elementos
gráficos: a Infografia, que consiste numa representação da informação, através da união
de elementos visuais e informação textual acessível num determinado suporte de
comunicação, que eventualmente pode ser estático ou interativo.
Esta dissertação abrange o estudo da usabilidade na área da infografia, direcionada
para o jornalismo português. Partindo das noções base de usabilidade e infografia,
analisou-se um conjunto de infografias impressas e a sua evolução para o meio digital.
Recorrendo a um método de avaliação da usabilidade examinou-se a interação
utilizador-infografia para identificar o comportamento do utilizador e perceber se as
tarefas propostas são concluídas. Compreendendo a infografia como a transmissão da
informação, um dos objetivos desta dissertação compara as duas tipologias de
infografias, consoante as dificuldades e a satisfação por parte do utilizador.
Os resultados obtidos apresentam uma maior eficácia, por parte do utilizador, na
infografia interativa do que na infografia impressa. Na maioria das infografias
estudadas, em ambos os formatos, verifica-se a satisfação do utilizador. Contudo,
existiram dificuldades na área do design originando problemas de usabilidade na
execução das tarefas, em ambos os tipos de infografias.
ABSTRACT: With the media's growth, a new way to communicate capable of improving and developing sustained news with graphic elements arises, namely Infographics. Infographics present information using visual and textual elements together, acessible on a given communication medium which, in turn, can be static or interactive. This thesis focus in an Infographics user study aimed at portuguese journalism. Starting from the basic notions of usability and Infographics, a set of printed photos and their evolution towards the digital medium were analyzed. Using a usability assessment method, human-infographic interaction was examined to identify the user's behavior and see if the proposed tasks are completed. Acknowledging infographics as a mean of information, one of this thesis's objectives compares two infographics' typologies, according to the user's difficulties and satisfaction. The obtained results show a bigger user's efficiency using interactive infographics instead of printed Infographics. In most of the studied Infographics, both formats resulted in user's satisfaction. However, design challenges caused usability problems in the performed tasks.
ABSTRACT: With the media's growth, a new way to communicate capable of improving and developing sustained news with graphic elements arises, namely Infographics. Infographics present information using visual and textual elements together, acessible on a given communication medium which, in turn, can be static or interactive. This thesis focus in an Infographics user study aimed at portuguese journalism. Starting from the basic notions of usability and Infographics, a set of printed photos and their evolution towards the digital medium were analyzed. Using a usability assessment method, human-infographic interaction was examined to identify the user's behavior and see if the proposed tasks are completed. Acknowledging infographics as a mean of information, one of this thesis's objectives compares two infographics' typologies, according to the user's difficulties and satisfaction. The obtained results show a bigger user's efficiency using interactive infographics instead of printed Infographics. In most of the studied Infographics, both formats resulted in user's satisfaction. However, design challenges caused usability problems in the performed tasks.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Comunicação visual Infografia Usabilidade Infografia impressa Infografia interativa Visual communication Infographics Usability Printed infographics Interaction infographics
Citation
Pinto, S.I.C. (2018). Da impressão à interatividade: Usabilidade de infografias impressas e interativas. Dissertação de mestrado. IPL, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa, Portugal.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social