Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de estágio resultou da prática de lecionação na disciplina de
Técnica Dança Clássica na Escola Vocacional de Dança Caldas da Rainha, no ano letivo
2021/2022. Durante o trabalho desenvolveram-se várias abordagens e estratégias pedagógicas,
tendo em vista fomentar a confiança do aluno, utilizando diversos métodos para reforçar
principalmente a relação interpessoal professor/aluno, levando-o a desenvolver autoconfiança
e consequentemente atingir uma evolução técnica mais consistente.
O estudo reuniu, através da metodologia de investigação-ação, estratégias e conceitos
relacionados com a prática do docente numa constante reflexão sobre a melhor abordagem
pedagógica a utilizar, consoante o grupo e/ou o aluno. Como instrumentos de recolha de
dados recorreu-se a diário de bordo, grelhas de observação, inquérito por questionário,
gravação de vídeo e entrevista de grupo.
Os alunos envolvidos no estágio perfaziam um total de trinta e dois alunos: dezasseis
alunos do quarto Ano e dezasseis alunos do quinto ano do Ensino Vocacional em Dança que
correspondem, respetivamente, ao oitavo e ao nono ano do terceiro ciclo do Ensino Básico.
Dessa forma, embora ambiciosa, a meta que se pretendeu atingir foi a de conseguir
estimular a motivação do indivíduo, na sua formação académica vocacional em dança, com a
finalidade de aprimorar a sua técnica, efetivando a sua aprendizagem com uma abordagem
positiva, incitando-lhe um sentimento de liberdade, desprovido de pré-julgamentos, tendo
como ideia-base a de lhe permitir consciencializar-se de que fará uma evolução significativa
evolução.
Os resultados técnicos revelaram a eficácia da abordagem pedagógica na concretização
do aprendizado, obtendo alunos mais autoconfiantes e com um maior entendimento nos
elementos técnicos trabalhados.
ABSTRACT - The internship report presented here is the result of the teaching practice at the Classical Dance Technique course at the Vocational School of Dance Caldas da Rainha, in the academic year 2021/2022. In it, several approaches and pedagogical strategies were developed, in order to build student confidence, using various methods to reinforce the teacher/student interpersonal relationship, allowing the students to reach hitherto unimagined development levels. The study brought together, through the action-research methodology, strategies and concepts related to the practice, in a constant reflection on the best pedagogical approach to use, depending on the group and/or the student. There were 32 students involved in the internship, distributed as follows: 16 students from the 4th year and 16 students from the 5th year of Vocational Education in Dance, corresponding, respectively, to the 8th and 9th year of the 3rd Cycle of basic education. In this way, though ambitious, the intended goal was to stimulate the individual's motivation, in their vocational academic training in dance, so as to improve their technique. By putting into practice their learning with a light approach and encouragement, this enables a feeling of freedom, devoid of preconceived notions, allowing them to become aware that a significant development is indeed achievable. The technical results achieved revealed the effectiveness of the pedagogical approach utilised, allowing self-confidence to develop within the student body and a greater understanding of the technical elements worked on.
ABSTRACT - The internship report presented here is the result of the teaching practice at the Classical Dance Technique course at the Vocational School of Dance Caldas da Rainha, in the academic year 2021/2022. In it, several approaches and pedagogical strategies were developed, in order to build student confidence, using various methods to reinforce the teacher/student interpersonal relationship, allowing the students to reach hitherto unimagined development levels. The study brought together, through the action-research methodology, strategies and concepts related to the practice, in a constant reflection on the best pedagogical approach to use, depending on the group and/or the student. There were 32 students involved in the internship, distributed as follows: 16 students from the 4th year and 16 students from the 5th year of Vocational Education in Dance, corresponding, respectively, to the 8th and 9th year of the 3rd Cycle of basic education. In this way, though ambitious, the intended goal was to stimulate the individual's motivation, in their vocational academic training in dance, so as to improve their technique. By putting into practice their learning with a light approach and encouragement, this enables a feeling of freedom, devoid of preconceived notions, allowing them to become aware that a significant development is indeed achievable. The technical results achieved revealed the effectiveness of the pedagogical approach utilised, allowing self-confidence to develop within the student body and a greater understanding of the technical elements worked on.
Description
Relatório Final de Estágio, apresentado à Escola Superior de Dança
com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Técnica de dança clássica Motivação Relação pedagógica Estratégias de lecionação Classical dance technique Trust Pedagogical relationship Motivation Teaching strategies
Citation
Nakamura. (2022). A relação professor-aluno como fator para o aprimoramento técnico da técnica de dança clássica, no quarto e no quinto ano do ensino artístico especializado da dança, da Escola Vocacional de Dança das Caldas da Rainha [Tese de Mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança]. Repositório Científico do IPL
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança