Repository logo
 
Publication

Integrated reporting stimulates strategic communication of corporate social responsibility? A marketing perspective analysis based on Maignan, Ferrell and Ferrell’s stakeholder model of corporate social responsibility in marketing

dc.contributor.authorBaptista, Nuno
dc.date.accessioned2023-01-27T09:53:10Z
dc.date.available2023-01-27T09:53:10Z
dc.date.issued2018-11
dc.description.abstractIntegrated reporting brings the promise of a new approach to corporate reporting based on integrated thinking, long-term focus, a broader view of value creation and a better articulation of organizations’ strategy and business models and further integration of corporate social responsibility and sustainability in business. Despite the potential of integrated reporting to drastically change the way corporate social responsibility is currently reported, marketing scholars focusing on ethics and social responsibility seem to be alienated from the discussion occurring in academia about integrated reporting. In this article we evaluate if integrated reports,as conceptualized by the International Integrated Reporting Council, may be used as a relevant source of information to operationalize Maignan, Ferrell and Ferrell’s stakeholder model of corporate social responsibility. We conclude that integrated reports present some important limitations, mostly related with being exclusively focused on the information needs of investors and not requiring companies to report on the full impact of their activities on other stakeholders. This study contributes to this special issue dedicated to the topic of strategic communication by framing the potential contribution of integrated reporting to strategic communication of corporate social responsibility.pt_PT
dc.description.abstractRESUMO: O relato integrado promete uma nova abordagem ao reporte corporativo baseada em pensamento integrado, uma visão de longo prazo, uma perspetiva alargada da criação de valor e uma melhor articulação entre a estratégia e os modelos de negócio, bem como uma maior integração da responsabilidade social e sustentabilidade no negócio. Apesar do potencial do relato integrado para alterar de forma significativa a forma como a responsabilidade social é presentemente reportada, os investigadores na área do marketing especializados em ética e responsabilidade social parecem alheados da discussão que ocorre na academia sobre relatório integrado. Neste artigo avaliamos se o relatório integrado conceptualizado pelo International Integrated Reporting Council pode ser considerado uma fonte de informação relevante para operacionalizar o modelo de responsabilidade social corporativa desenvolvido por Maignan, Ferrell and Ferrell. Concluímos que os relatórios integrados apresentam importantes limitações, relacionadas sobretudo com o fato de serem exclusivamente focados nas necessidades de informação dos investidores e não requererem às empresas o reporte do impato total das suas actividades sobre outras partes interessadas na empresa. Este estudo contribui para esta edição especial dedicada ao tema da comunicação estratégica pelo enquadramento que faz do contributo potencial do relato integrado para a comunicação estratégica da responsabilidade social corporativa.pt_PT
dc.description.abstractRESUMEN: El relato integrado promete un nuevo enfoque al reporte corporativo basado en el pensamiento integrado, una visión a largo plazo, una perspectiva ampliada de la creación de valor y una mejor articulación entre la estrategia y los modelos de negocio, así como una mayor integración de la responsabilidad social y sostenibilidad en el negocio. A pesar del potencial del relato integrado para alterar de forma significativa la forma en que la responsabilidad social es actualmente reportada, los investigadores en el área del marketing especializados en ética y responsabilidad social parecen ajenos a la discusión que ocurre en la academia sobre relato integrado. En este artículo evaluamos si los relatos integrados conceptualizados por el International Integrated Reporting Council pueden considerarse una fuente de información relevante para operacionalizar el modelo de responsabilidad social corporativa desarrollado por Maignan, Ferrell y Ferrell. Concluimos que los relatos integrados presentan importantes limitaciones, relacionadas sobre todo con el hecho de que se centran exclusivamente en las necesidades de información de los inversores y no requieren a las empresas el reporte del impacto total de sus activi- dades sobre otras partes interesadas en la empresa. Este estudio contribuye a esta edición especial dedicada al tema de la comunicación estratégica por el encuadramiento que hace de la contribución potencial del relato integrado para la comunicación estratégica de la responsabilidad social corporativa.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationBaptista, N. (2018). Integrated reporting stimulates strategic communication of corporate social responsibility? A marketing perspective analysis based on Maignan, Ferrell and Ferrell’s stakeholder model of corporate social responsibility in marketing. Media & Jornalismo, 18(33), 43-60. https://doi.org/10.14195/2183-5462_33_3pt_PT
dc.identifier.doi10.14195/2183-5462_33_3pt_PT
dc.identifier.eissn2183-5462
dc.identifier.issn1645-5681
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/15405
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherICNOVA - Instituto de Comunicação da NOVApt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://impactum-journals.uc.pt/mj/article/view/2183-5462_33_3pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectIntegrated reportingpt_PT
dc.subjectCorporate reportingpt_PT
dc.subjectStrategic communicationpt_PT
dc.subjectCorporate social responsibilitypt_PT
dc.subjectMarketingpt_PT
dc.subjectRelato integradopt_PT
dc.subjectRelato corporativopt_PT
dc.subjectComunicação estratégicapt_PT
dc.subjectResponsabilidade socialpt_PT
dc.subjectComunicación estratégicapt_PT
dc.subjectResponsabilidad socialpt_PT
dc.titleIntegrated reporting stimulates strategic communication of corporate social responsibility? A marketing perspective analysis based on Maignan, Ferrell and Ferrell’s stakeholder model of corporate social responsibility in marketingpt_PT
dc.title.alternativeO relato integrado estimula a comunicação estratégica de responsabilidade social corporativa? Uma análise na perspectiva do marketing, baseada no modelo de responsabilidade social corporativa proposto por Maignan, Ferrell e Ferrellpt_PT
dc.title.alternativeEl relato integrado estimula la comunicación estratégica de responsabilidad social corporativa? Un análisis en la perspectiva del marketing, basada en el modelo de responsabilidad social corporativa propuesto por Maignan, Ferrell y Ferrellpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage59pt_PT
oaire.citation.startPage43pt_PT
oaire.citation.titleMedia & Jornalismopt_PT
oaire.citation.volume18pt_PT
person.familyNameBaptista
person.givenNameNuno
person.identifier.ciencia-idAD1D-892D-7353
person.identifier.orcid0000-0001-7130-0543
person.identifier.scopus-author-id57200392594
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication898aafa8-bdee-4d3a-8824-9cad73209814
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery898aafa8-bdee-4d3a-8824-9cad73209814

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
O relato integrado estimula a comunicação estratégica de responsabilidade social corporativa.pdf
Size:
159.11 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections