Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
14.88 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Estágio, elaborado no âmbito da sexta edição do Curso de Mestrado em Ensino de Dança da Escola Superior de Dança, do Instituto Politécnico de Lisboa, consistiu na verificação dos benefícios do ensino e aprendizagem da técnica de dança clássica através da sua lecionação em meio aquático de forma ao seu aperfeiçoamento técnico no meio terrestre.
A metodologia que se pretendeu aplicar foi a metodologia de investigação-ação, onde os instrumentos de avaliação foram respetivamente o questionário, a vídeo gravação, a fotografia, o diário de bordo, grelhas de avaliação de aula e individual, testes antropométricos, testes de aptidão muscular e testes de amplitude de movimento.
No estudo participaram 9 alunos do género feminino e 2 do género masculino, divididos em Grupo Experimental ( seis alunos) e Grupo Controlo (cinco alunos). Alunos estes, com idades entre 14 e 15 anos, integrados na turma de 5º ano do Ensino Artístico Especializado de Dança do Conservatório de Música da Jobra durante o ano letivo 2017/2018. Foram aplicados procedimentos de estatística descritiva para a caraterização da amostra e para a apresentação dos valores de flexibilidade e aptidão muscular obtidos em cada protocolo.
Os grupos foram submetidos a testes de aptidão muscular conforme protocolo do FITescola, teste de flexibilidade estática ativa utilizando um goniómetro com precisão em graus, conforme protocolo Labifie de goniometria, teste de flexibilidade dinâmica ativa para mesurar o registro angular do grand battement através do programa Adobe Ilustrator CS.6. Os resultados demonstraram que o Grupo Experimental teve uma percentagem de evolução superior relativamente ao Grupo Controlo. Esta investigação-ação leva-nos a inferir que o meio aquático pode contribuir para a aquisição de uma melhor flexibilidade e aptidão muscular.
ABSTRACT - The present internship, developed in the sixth edition of the Master Course in Dance Teaching of the Escola Superior de Dança of the Instituto Politécnico de lisboa, consisted in verifying the benefits of teaching and learning the technique of classical dance in an aquatic environment in order to improve it in a non-aquatic environment. The methodology to be applied was the action-research methodology. The assessment instruments were the questionnaire, video recording, photography, logbook, classroom and individual evaluation grids, anthropometric tests, aptitude tests muscle and range of motion tests. In the study, nine female and two male students were divided into Experimental Group (six students) and Control Group (five students). The students, aged between 14 and 15 years, were part of the 5th grade of Specialized Dance Teaching of the Conservatório de Música da Jobra during the 2017/2018 school year. Descriptive statistics procedures were used to characterize the sample and to present the values of flexibility and muscular aptitude obtained in each protocol. Each group was submitted to muscular fitness tests according to the FITescola protocol, an active static flexibility test using a precision goniometer in degrees (according to Labifie's goniometry protocol) and an active dynamic flexibility test for measuring the grand battement angle. The results showed that the Experimental Group had a higher percentage of flexibility and muscle aptitude compared with the Control Group. The data led us to conclude that the aquatic environment can contribute to enhanced flexibility and muscular aptitude.
ABSTRACT - The present internship, developed in the sixth edition of the Master Course in Dance Teaching of the Escola Superior de Dança of the Instituto Politécnico de lisboa, consisted in verifying the benefits of teaching and learning the technique of classical dance in an aquatic environment in order to improve it in a non-aquatic environment. The methodology to be applied was the action-research methodology. The assessment instruments were the questionnaire, video recording, photography, logbook, classroom and individual evaluation grids, anthropometric tests, aptitude tests muscle and range of motion tests. In the study, nine female and two male students were divided into Experimental Group (six students) and Control Group (five students). The students, aged between 14 and 15 years, were part of the 5th grade of Specialized Dance Teaching of the Conservatório de Música da Jobra during the 2017/2018 school year. Descriptive statistics procedures were used to characterize the sample and to present the values of flexibility and muscular aptitude obtained in each protocol. Each group was submitted to muscular fitness tests according to the FITescola protocol, an active static flexibility test using a precision goniometer in degrees (according to Labifie's goniometry protocol) and an active dynamic flexibility test for measuring the grand battement angle. The results showed that the Experimental Group had a higher percentage of flexibility and muscle aptitude compared with the Control Group. The data led us to conclude that the aquatic environment can contribute to enhanced flexibility and muscular aptitude.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança, com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino da Dança
Keywords
Técnica de dança clássica Flexibilidade dinâmica Flexibilidade estática Propriedades físicas da água Memória sensorial Classical dance technique Static flexibility Dynamic flexibility Physical properties of water Sensory memory