Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
898.98 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O estágio descrito neste relatório insere-se no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada, integrada no Mestrado em Ensino da Música da Escola Superior de Música de Lisboa do Instituto Politécnico de Lisboa, realizado na Academia de Música de Castelo de Paiva, durante o ano letivo 2019/2020. Neste contexto, para uma melhor análise e estruturação deste relatório, foram selecionados três alunos de ciclos de ensino diferentes, nomeadamente de 1º Grau, de 4º Grau e 6º Grau.
Ao longo do presente relatório foi caraterizado o estabelecimento de ensino, onde decorreu o estágio, tendo sempre em conta algumas informações como: a contextualização histórica; a caraterização do meio-envolvente quanto à localização, instalações e estrutura organizacional; a caraterização da comunidade escolar; e, ainda, a oferta educativa disponível. De seguida será realizada a caraterização dos alunos intervenientes, conciliando a descrição e a planificação das aulas lecionadas com o registo das aulas observadas.
A observação e análise da prática pedagógica vivenciada, permitiu a aprofundação do conhecimento, no que diz respeito aos diferentes estilos de aprendizagem dos alunos, às principais dificuldades encontradas no decorrer das aulas e à organização da prática fundamental para que o professor de música torne as suas aulas mais produtivas e eficazes para si mesmo, mas também para os próprios alunos.
Resumo II (Investigação) - Esta investigação teve como principal foco a criação de um guia, cujo propósito é a apresentação de exercícios centralizados nos progressos dos alunos de oboé, que tenham como objetivo aprender a tocar o instrumento em questão de forma relaxada e sem tensão. Estes exercícios foram baseados em técnicas de Mindfulness como: a capacidade de estabelecer objetivos para atingir metas, a criação de uma imagem mental positiva, o relaxamento muscular e os exercícios de respiração, que visam uma melhoria na concentração e uma atenção plena no momento. Com este estudo pretendeu-se verificar, junto dos alunos de oboé, se a implementação do guia prático trouxe benefícios para o estudo individual. Para tal, foram distribuídos questionários aos alunos de oboé da professora cooperante, a professora Juliana Félix, da Academia de Música de Castelo de Paiva. A investigação desenvolvida permitiu tomar consciência de que o desenvolvimento da prática instrumental pode trazer muitos anseios e medos que são expressos e vivenciados durante o decorrer das aulas práticas. O facto de enfrentarmos de forma incorreta as situações problemáticas, pode provocar um nível de ansiedade, stress e mal-estar elevados, o que conduz a problemas do foro psicológico, levando a uma perda de autoconfiança e a uma diminuição da autoestima. Deste modo, pretende-se que este trabalho de investigação seja compreendido como um instrumento de apoio e orientação, não apenas para os alunos que utilizaram esta prática, mas para todos os professores que tenham como objetivo a utilização de outras estratégias que beneficiem o bem-estar emocional.
Abstract I (Pedagogical Practice) - The internship described in this report is part of the Course Unit of Supervised Teaching Practice, integrated in the Master of Music Teaching at the Lisbon Higher School of Music of the Polytechnic Institute of Lisbon, and was realized at the Music Academy of Castelo de Paiva, during the academic year 2019/2020. In this context, for a better analysis and structuring of this report, three students from different teaching cycles were selected from 1st, 4th, and 6th Degrees. Throughout this report the educational establishment, where the internship took place, will be characterized always taking into account some information such as: its historical context; its location, facilities, and organizational structure; the characterization of the school community; and its educational offer. In this report was analysed the characterization of the intervening students by conciliating the description and the planning of the classes with the registration of the observed classes. The observation and analysis of the pedagogical practice experienced, allowed the deepening of the knowledge with regard to the different learning styles of the students, the main difficulties encountered during the classes and the organization of the fundamental practice, so that the music teacher becomes his own classes more productive and effective for himself, but also for the students.
Abstract II (Research) - This research had as main focus the creation of a guide whose purpose is the presentation of exercises centralized on the progress of oboe students, whose objective is to learn to play the instrument in question in a relaxed and stress-free way. These exercises were based on Mindfulness techniques such as: the ability to set objectives to achieve goals, the creation of a positive mental image, the muscle relaxation and the breathing exercises, which aim to improve concentration and mindfulness at the moment. To verify if the implementation of that guide brought benefits to students’ individual study were distributed questionnaires to the oboe students of the cooperating teacher, Juliana Félix, from the Music Academy of Castelo de Paiva. The results obtained in this research bring the awareness that instrumental practice, when is developed, can bring many anxieties and fears that are expressed and experienced along the practical classes. In fact, if we face problematic situations an incorrectly way, we can cause a high level of anxiety, stress, and malaise to ourselves, which may lead to psychological problems, loss of self-confidence and decrease in self-esteem. Thus, it is intended that this research work is understood as an instrument of support and guidance, not only for students, who have used this practice, but for all teachers who aim to use other strategies that benefit the emotional well-being.
Resumo II (Investigação) - Esta investigação teve como principal foco a criação de um guia, cujo propósito é a apresentação de exercícios centralizados nos progressos dos alunos de oboé, que tenham como objetivo aprender a tocar o instrumento em questão de forma relaxada e sem tensão. Estes exercícios foram baseados em técnicas de Mindfulness como: a capacidade de estabelecer objetivos para atingir metas, a criação de uma imagem mental positiva, o relaxamento muscular e os exercícios de respiração, que visam uma melhoria na concentração e uma atenção plena no momento. Com este estudo pretendeu-se verificar, junto dos alunos de oboé, se a implementação do guia prático trouxe benefícios para o estudo individual. Para tal, foram distribuídos questionários aos alunos de oboé da professora cooperante, a professora Juliana Félix, da Academia de Música de Castelo de Paiva. A investigação desenvolvida permitiu tomar consciência de que o desenvolvimento da prática instrumental pode trazer muitos anseios e medos que são expressos e vivenciados durante o decorrer das aulas práticas. O facto de enfrentarmos de forma incorreta as situações problemáticas, pode provocar um nível de ansiedade, stress e mal-estar elevados, o que conduz a problemas do foro psicológico, levando a uma perda de autoconfiança e a uma diminuição da autoestima. Deste modo, pretende-se que este trabalho de investigação seja compreendido como um instrumento de apoio e orientação, não apenas para os alunos que utilizaram esta prática, mas para todos os professores que tenham como objetivo a utilização de outras estratégias que beneficiem o bem-estar emocional.
Abstract I (Pedagogical Practice) - The internship described in this report is part of the Course Unit of Supervised Teaching Practice, integrated in the Master of Music Teaching at the Lisbon Higher School of Music of the Polytechnic Institute of Lisbon, and was realized at the Music Academy of Castelo de Paiva, during the academic year 2019/2020. In this context, for a better analysis and structuring of this report, three students from different teaching cycles were selected from 1st, 4th, and 6th Degrees. Throughout this report the educational establishment, where the internship took place, will be characterized always taking into account some information such as: its historical context; its location, facilities, and organizational structure; the characterization of the school community; and its educational offer. In this report was analysed the characterization of the intervening students by conciliating the description and the planning of the classes with the registration of the observed classes. The observation and analysis of the pedagogical practice experienced, allowed the deepening of the knowledge with regard to the different learning styles of the students, the main difficulties encountered during the classes and the organization of the fundamental practice, so that the music teacher becomes his own classes more productive and effective for himself, but also for the students.
Abstract II (Research) - This research had as main focus the creation of a guide whose purpose is the presentation of exercises centralized on the progress of oboe students, whose objective is to learn to play the instrument in question in a relaxed and stress-free way. These exercises were based on Mindfulness techniques such as: the ability to set objectives to achieve goals, the creation of a positive mental image, the muscle relaxation and the breathing exercises, which aim to improve concentration and mindfulness at the moment. To verify if the implementation of that guide brought benefits to students’ individual study were distributed questionnaires to the oboe students of the cooperating teacher, Juliana Félix, from the Music Academy of Castelo de Paiva. The results obtained in this research bring the awareness that instrumental practice, when is developed, can bring many anxieties and fears that are expressed and experienced along the practical classes. In fact, if we face problematic situations an incorrectly way, we can cause a high level of anxiety, stress, and malaise to ourselves, which may lead to psychological problems, loss of self-confidence and decrease in self-esteem. Thus, it is intended that this research work is understood as an instrument of support and guidance, not only for students, who have used this practice, but for all teachers who aim to use other strategies that benefit the emotional well-being.
Description
Relatório Final do Estágio de Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino da Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa