Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
882.8 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A expressão dramática e a educação têm vindo a traçar caminhos comuns, e a prática teatral tem sido recorrentemente usada como ferramenta educativa nas mais diversas áreas da vida humana. Um dos objetivos deste projeto centra-se na criação de uma “Fábrica das Expressões” no centro de Artes Contemporâneas na ilha de São Miguel. Irei abordar os benefícios desta prática, e os aspetos positivos que terá no desenvolvimento do aluno e na sua aprendizagem. Outro dos objetivos deste relatório é o de realçar que poderemos através do ensino, ter a expressão dramática como disciplina obrigatória nas escolas da Região Autónoma dos Açores, contemplando aspetos emocionais, cognitivos, motores e sociais, para além do desenvolvimento em diversas outras habilidades, tais como: o foco e a concentração, a criatividade, a improvisação, a comunicação e a imaginação. Esta disciplina vai trazer uma melhor relação entre o aluno e o professor, uma melhor relação enquanto ser humano no ambiente familiar, e na integração social das crianças e jovens. Como complemento e para que tudo funcione da melhor forma, a formação dos professores seria essencial para o êxito desta relação. “Soro de arte” na educação, é o que falta para que a mesma siga também um rumo com arte.
ABSTRACT - Dramatic expression and education have been tracing common paths, and theatrical practice has been recurrently used as an educational tool in the most diverse areas of human life. One of the objectives of this project focuses on the creation of a Factory of Expressions in the Center of Contemporary Arts on the island of São Miguel. I will address the benefits of this practice, and the positive aspects it will have in the student's development and learning. Another objective of this report is to highlight that we can, through teaching, have dramatic expression as a mandatory subject in schools in the Autonomous Region of the Azores, contemplating emotional, cognitive, motor and social aspects, in addition to the development in several other skills, such as: focus and concentration, creativity, improvisation, communication and imagination. This discipline will bring a better relationship between the student and the teacher, a better relationship as a human being in the family environment, and in the social integration of children and young people. "Serum of art in education" is what is missing for it to also follow a course with art.
ABSTRACT - Dramatic expression and education have been tracing common paths, and theatrical practice has been recurrently used as an educational tool in the most diverse areas of human life. One of the objectives of this project focuses on the creation of a Factory of Expressions in the Center of Contemporary Arts on the island of São Miguel. I will address the benefits of this practice, and the positive aspects it will have in the student's development and learning. Another objective of this report is to highlight that we can, through teaching, have dramatic expression as a mandatory subject in schools in the Autonomous Region of the Azores, contemplating emotional, cognitive, motor and social aspects, in addition to the development in several other skills, such as: focus and concentration, creativity, improvisation, communication and imagination. This discipline will bring a better relationship between the student and the teacher, a better relationship as a human being in the family environment, and in the social integration of children and young people. "Serum of art in education" is what is missing for it to also follow a course with art.
Description
Trabalho de projeto submetido à Escola Superior de Teatro e Cinema, para o cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Teatro, especialização em Teatro e Comunidade.
Keywords
Educação pela arte Criatividade Expressão dramática Jogo dramático Desenvolvimento pessoal Desenvolvimento social Education through art Creativity Dramatic expression Dramatic play Personal and social development.
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Teatro e Cinema