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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Os recursos humanos são considerados o ativo mais valioso de qualquer organização, mas o seu desempenho é, de uma forma geral, influenciado pela satisfação no trabalho e a sua motivação.
A presente investigação tem como principal objetivo analisar e compreender os conceitos de satisfação no trabalho e de motivação e quais as principais variáveis sociodemográficas que influenciam estas atitudes dos colaboradores nas organizações. As organizações devem proporcionar um ambiente positivo e relações interpessoais saudáveis para que a comunicação seja eficaz e eficiente para os colaboradores.
Inicialmente foi feita uma revisão de literatura sobre o tema e, posteriormente, foi lançado um questionário através das redes sociais (Facebook, Instagram, Linkedin) para a obtenção da amostra em estudo, ao qual responderam 128 indivíduos.
Com base nos resultados obtidos podemos concluir que os fatores sociodemográficos que mais influenciam a satisfação no trabalho e a motivação são o género, a idade e o número de anos na empresa atual.
Contudo, esta investigação apresenta algumas limitações como, por exemplo, o coeficiente de determinação (R²) obtido nos modelos estatísticos é baixo. Por outro lado, uma vez que o questionário foi partilhado nas redes sociais, pode pôr em causa a fiabilidade da informação obtida.
Deste modo, foram feitas algumas sugestões para futuras investigações, tais como a utilização de uma amostra estratificada e representativa do universo em estudo e a realização de estudos comparativos quer em termos temporais, quer para diferentes entidades no mesmo período de tempo.
Human resources are considered the most valuable asset of any organization, but their performance is generally influenced by job satisfaction and motivation. The main objective of this research is to analyze and understand the concepts of job satisfaction and motivation and the key sociodemographic variables that influence these attitudes of employees in organizations. Organizations should provide a positive environment and healthy interpersonal relationships for effective and efficient communication with employees. Initially, a literature review on the subject was conducted, and then a questionnaire was distributed through social media platforms (Facebook, Instagram, Linkedin) to obtain the study sample, to which 128 individuals responded. Based on the results obtained, we can conclude that the sociodemographic factors that most influence job satisfaction and motivation are gender, age, and the number of years in the current company. However, this investigation has some limitations, such as the low coefficient of determination (R²) obtained in the statistical models. On the other hand, since the questionnaire was shared on social media, it may raise concerns about the reliability of the information obtained. Therefore, some suggestions for future research have been made, such as the use of a stratified and representative sample of the study population and the conduct of comparative studies, both over time and among different entities during the same time period.
Human resources are considered the most valuable asset of any organization, but their performance is generally influenced by job satisfaction and motivation. The main objective of this research is to analyze and understand the concepts of job satisfaction and motivation and the key sociodemographic variables that influence these attitudes of employees in organizations. Organizations should provide a positive environment and healthy interpersonal relationships for effective and efficient communication with employees. Initially, a literature review on the subject was conducted, and then a questionnaire was distributed through social media platforms (Facebook, Instagram, Linkedin) to obtain the study sample, to which 128 individuals responded. Based on the results obtained, we can conclude that the sociodemographic factors that most influence job satisfaction and motivation are gender, age, and the number of years in the current company. However, this investigation has some limitations, such as the low coefficient of determination (R²) obtained in the statistical models. On the other hand, since the questionnaire was shared on social media, it may raise concerns about the reliability of the information obtained. Therefore, some suggestions for future research have been made, such as the use of a stratified and representative sample of the study population and the conduct of comparative studies, both over time and among different entities during the same time period.
Description
Mestrado em Controlo de Gestão e Avaliação de Desempenho
Keywords
Satisfação no trabalho Facetas da satisfação no trabalho (JSS) Fatores sociodemográficos (género, idade, estado civil, habilitações literárias, número de anos na empresa atual) Motivação Job satisfaction Facets of job satisfaction (JSS) Sociodemographic factors (gender, age, marital status, educational qualifications, number of years in the current company) Motivation
Citation
Rajani, N. M. (2023) Satisfação no trabalho e motivação: a influência das variáveis sociodemográficas. [Dissertação de mestrado, Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/17481