Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.61 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório final surge no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, inserida no Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico, da Escola Superior de Educação, do Instituto Politécnico de Lisboa, que contempla a realização de duas intervenções educativas, uma no 1.º e outra no 2.º CEB e, na sequência destas, a elaboração de um estudo de caráter investigativo. A presente investigação apresentada neste relatório parte da problemática A memória histórica pode ser mobilizada como recurso para o ensino e aprendizagem da História no 1.º e no 2.º CEB, contribuindo para a sua formação cidadã, da qual emergiram os seguintes objetivos de investigação: i) Reconhecer o modo como os alunos, a partir de elementos patrimoniais arquitetónicos da cidade de Lisboa, identificam vestígios do passado e atribuem, no presente, novos significados; ii) Identificar, a partir de memórias vivas do passado (25 de Abril), os valores que se desenvolvem com o estudo da revolução democrática em Portugal; iii) Analisar o contributo dos testemunhos do passado para o ensino e aprendizagem de acontecimentos históricos relevantes para a construção da formação de uma cidadania democrática. Foi mobilizada uma metodologia mista, através da recolha de dados estatísticos a partir de um inquérito por questionário e, ainda, à análise de conteúdo dos restantes produtos. Os resultados obtidos sugerem que: i) os alunos reconhecem vestígios do passado nos elementos patrimoniais do presente, demonstrando sensibilidade e respeito pelos mesmos, mas atribuindo-lhes significados funcionais relacionados com o meio em que estão inseridos; ii) as memórias vivas do passado permitem uma vivência secundária das emoções sentidas e realçam valores democráticos relacionados com a Liberdade e com o Estado de Direito; iii) os testemunhos do passado contribuem, através de um vinculo emocional, para o ensino e a aprendizagem de acontecimentos históricos, transformando-os em conhecimentos prévios e agindo como recurso motivador para as aprendizagens.
This final report appears within the scope of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, which belongs to the Master's degree in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic Education, of the Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa, which foresees two supervised teaching practices in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education and, related to these, an investigative study. The investigation presented in this report arises from the problematic that Historical memory can be mobilized as a resource for teaching and learning of History in the 1st and 2nd CBE, contributing to students’ citizenship training, from which the following investigation goals arose: i) Acknowledge the way that students, when exposed to patrimonial architectural elements present in Lisbon’s facade, identify traces of the past and attribute new meanings in the present; ii) Identify the developing values that arise when learning about the Portuguese democratic revolution, resorting to living memories of the past (25th of April); iii) Analyze the contribute of past testimonies in terms of learning and teaching relevant historical events regarding the construction of a democratic society. On this matter, a mixed methodology study was conducted, by gathering statistical data through a questionnaire and, furthermore, a content analysis of the remaining outcomes. The results obtained suggest that: i) students recognize traces of the past on the patrimonial elements from the present, showing sensibility and respect to them, relating functional meanings with the environment that these students are in; ii) the living memories of the past allow a secondary experience of the emotions that were felt, highlighting democratic values related to freedom and to the rule of law; iii) past testimonies contribute to learning and teaching historical events, through an emotional attachment, transforming them in previous knowledge and acting like a motivational resource to learn.
This final report appears within the scope of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, which belongs to the Master's degree in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic Education, of the Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa, which foresees two supervised teaching practices in the 1st and 2nd Cycles of Basic Education and, related to these, an investigative study. The investigation presented in this report arises from the problematic that Historical memory can be mobilized as a resource for teaching and learning of History in the 1st and 2nd CBE, contributing to students’ citizenship training, from which the following investigation goals arose: i) Acknowledge the way that students, when exposed to patrimonial architectural elements present in Lisbon’s facade, identify traces of the past and attribute new meanings in the present; ii) Identify the developing values that arise when learning about the Portuguese democratic revolution, resorting to living memories of the past (25th of April); iii) Analyze the contribute of past testimonies in terms of learning and teaching relevant historical events regarding the construction of a democratic society. On this matter, a mixed methodology study was conducted, by gathering statistical data through a questionnaire and, furthermore, a content analysis of the remaining outcomes. The results obtained suggest that: i) students recognize traces of the past on the patrimonial elements from the present, showing sensibility and respect to them, relating functional meanings with the environment that these students are in; ii) the living memories of the past allow a secondary experience of the emotions that were felt, highlighting democratic values related to freedom and to the rule of law; iii) past testimonies contribute to learning and teaching historical events, through an emotional attachment, transforming them in previous knowledge and acting like a motivational resource to learn.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Memória histórica Cidadania democrática Motivação Historical memory Democratic citizenship Motivation
Citation
Abraços, J. F. M. (2024). Memória histórica e ensino da história no 1.º e 2.º ciclos do Ensino Básico [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Institucional do Politécnico de Lisboa http://hdl.handle.net/10400.21/21407
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa