Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
122.87 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A presente dissertação explora a importância dos elementos visuais e o papel
do fotojornalismo na representação do 25 de Abril de 1974 e, simultaneamente,
identifica as fotografias, lugares e personalidades da Revolução que figuram de forma
proeminente na memória cultural portuguesa.
No âmbito desta investigação, procedeu-se: 1- à entrevista de alguns dos
fotógrafos que fizeram a cobertura da Revolução; 2- ao levantamento das fotografias
da imprensa diária, publicadas na primeira semana do 25 de Abril ( nos seguintes
títulos: A Capital, Diário de Notícias, Diário Popular, Jornal de Notícias e O
Século) e republicadas nos aniversários quinquenais da implantação da democracia
(A Capital, Correio da Manhã, Diário de Notícias, Jornal de Notícias e Público);
3- a um inquérito composto por uma amostra de pessoas, pertencendo a um amplo
espectro etário, no sentido de analisarmos o seu conhecimento e preferências quanto a
acções, personalidades, lugares, fotografias e símbolos referentes à Revolução, numa
abordagem de audiencing.
Foram utilizadas metodologias de ordem quantitativas e qualitativas, explorando
três campos analíticos fundamentais: produção, imagem e audiência.
Esta exploração sincrónica e diacrónica das imagens referentes à Revolução
tem como objectivo identificar quais os atributos que conferem ou não uma dimensão
icónica à indexicalidade das fotografias, contrapondo os registos fotográficos da época
com os registos utilizados para comemorar o 25 de Abril e a dialogicidade, que por via
da leitura e observação, se estabelece com o seu presumível público receptor.
ABSTRACT: This dissertation explores the importance of the visual elements and the role of photojournalism in the representation of the Revolution that took place in Portugal on April 25th, 1974, while identifying the pictures, places and personalities of that historical event that are relevant in the portuguese cultural memory. Within the scope of this investigation, we proceeded to: 1st- interview some of the photojournalist that covered the Revolution; 2nd- gather the photographs of the daily press, published in the week following April the 25th (selected newspapers:A Capital, Diário de Notícias, Diário Popular, Jornal de Notícias and O Século) and republished quinquennially on the anniversaries of the regime shift to democracy (selected tiles: A Capital, Correio da Manhã, Diário de Notícias, Jornal de Notícias and Público); 3rd- a questionnaire was answered by a sample of the population whose ages represent a large spectrum, aiming to assess knowledge and preferences regarding the main stages, personalities, actions, images and symbols in an audiencing approach. Supported by quantitative and qualitative methodologies, three fundamental analytical sites were subject of exploration: production, image and audience. The photographs documenting the Revolution, in their synchronic and diachronic applications, were analyzed with the goal of identifying attributes that may issue them iconic values, by opposing the pictures used in 1974 with the ones selected in commemorative issues and exploring the meaning created within the intended audience.
ABSTRACT: This dissertation explores the importance of the visual elements and the role of photojournalism in the representation of the Revolution that took place in Portugal on April 25th, 1974, while identifying the pictures, places and personalities of that historical event that are relevant in the portuguese cultural memory. Within the scope of this investigation, we proceeded to: 1st- interview some of the photojournalist that covered the Revolution; 2nd- gather the photographs of the daily press, published in the week following April the 25th (selected newspapers:A Capital, Diário de Notícias, Diário Popular, Jornal de Notícias and O Século) and republished quinquennially on the anniversaries of the regime shift to democracy (selected tiles: A Capital, Correio da Manhã, Diário de Notícias, Jornal de Notícias and Público); 3rd- a questionnaire was answered by a sample of the population whose ages represent a large spectrum, aiming to assess knowledge and preferences regarding the main stages, personalities, actions, images and symbols in an audiencing approach. Supported by quantitative and qualitative methodologies, three fundamental analytical sites were subject of exploration: production, image and audience. The photographs documenting the Revolution, in their synchronic and diachronic applications, were analyzed with the goal of identifying attributes that may issue them iconic values, by opposing the pictures used in 1974 with the ones selected in commemorative issues and exploring the meaning created within the intended audience.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Jornalismo.
Keywords
Fotojornalismo Ícones Memória colectiva Cravo - símbolo 25 de Abril de 1974 Símbolos 25 de abril de 1974 Photojournalism Icons Collective memory Carnation - Abril, 25, 1974, symbol Symbols April 25, 1974
Citation
COUTINHO, Rui Carlos Linhares Bettencourt - O fotojornalismo do 25 de Abril na memória colectiva: análise sincrónica e diacrónica das fotografias de imprensa da Revolução de 25 de Abril de 1974. Lisboa: Escola Superior de Comunicação Social, 2015. Dissertação de mestrado.