Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
8.92 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I ( Prática Pedagógica) - A realização do Estágio decorreu no ano lectivo de 2015/2016 na Escola de Música do Conservatório Nacional sob a orientação dos professores Nuno Silva e Luis Gomes, envolvendo três alunos de diferentes níveis de ensino do clarinete: 3°, 5° e 6° graus. Durante este ano lectivo o Estágio compreendeu a observação de oitenta e uma aulas do professor cooperante e nove aulas leccionadas por
mim. De todas as aulas foram feitas as respectivas fichas de observação e planos lecionação. Na descrição da Prática Pedagógica apresenta-se a caraterização da escola e dos alunos que participaram no Estágio. A prática Pedagógica permitiu a transmissão de conhecimentos pedagógicos e as
diferentes maneiras de resolver e abordar problemas técnico-musicais, resultando daí uma reflexão
sobre a sua importância no desempenho musical do aluno.
As nove aulas leccionadas basearam-se no aplicação de várias técnicas e estratégias de memorização
como meio de aprendizagem do conhecimento estrutural da obra e como ferramenta de apoio
para executar com sucesso o desafio de tocar de memória uma obra musical.
Os resultados alcançados no decurso do estágio facultaram uma maior informação, conhecimento e
experiência sobre as estratégias pedagógicas, contribuindo de forma determinante para a minha
formação como futuro docente.
Resumo II (Investigação) - Tocar de memória é importante pelo benefício da interacção, comunicação e proximidade entre músico e o seu público, sem a barreira física da partitura. O trabalho de investigação pretende evidenciar várias estratégias de memorização e salientar a utilização da memória como factor importante na aquisição de conhecimentos e aprendizagem musical no ensino do clarinete. A metodologia da investigação fundamenta-se numa contextualização teórica sobre a memorização especialmente no que se refere à música e à performance musical, na observação de distintas estratégias de memorização nas aulas e na análise de dados recolhidos nos inquéritos a que acederam responder músicos estudantes, intérpretes (de diferentes áreas) e docentes com o intuito de saber quais as estratégias de memorização a que costumam recorrer. Finalmente, apresenta-se uma reflexão sobre a importância da utilização da memória no processo ensino-aprendizagem do clarinete no contexto do ensino especializado em música, concluindo que a aplicação de estratégias de memorização trouxeram benefícios tanto ao nível da eficácia do estudo autónomo, como em situação de performance ao vivo.
Abstract (Teaching) - The completion of the Traineeship was held in academic year 2015/2016 at National Conservatory of Music (Lisbon) under the guidance of teachers Nuno Silva and Luis Gomes, involving three students of different levels of the teaching of clarinet: 3°, 5° and 6° degrees. During this academic year the Traineeship understood the observation of eighty one lessons taught by the cooperative professor and nine classes taught by me. For all classes were made their observation sheets and teaching plans for each lesson. The description of pedagogical practice presents the characterization of the school and ofthe students who participated in the Traineeship. The pedagogical practice allowed the transmission of educational knowledge and the different ways to resolve and address technical and musical issues, resulting in a reflection about its importance in musical performance of the student The nine classes taught were based on the application of various techniques and memorization strategies as a means of learning the structural knowledge of the work and as a support tool to perform successfully the challenge of playing by memory a musical work. The results achieved during the internship provided a greater information, knowledge and experience on pedagogical strategies, contributing so crucial to my training as a future teacher.
Abstract II (Research) - Play a musical piece by memory is important for the benefit of interaction, communication and proximity between musician and audience, without the physical barrier of the score. The research work aims to evince various learning strategies and highlight the memory usage as a major factor in the acquisition of musical knowledge and learning in teaching of clarinet. The research methodology is based on a theoretical contextualization on memorization especially with regard to music and musical performance, in the observation of different memorization strategies in the classroom and in the analysis of data collected in inquiries that acceded to answer student musicians, performers (from different areas) and teachers in order to know what are the memorization strategies that they tend to turn to. Finally, is presented a reflection on the importance of memory usage in the teaching-learning process of the clarinet in the context of specialized education in music, concluding that the application of memorization strategies brought benefits in terms of the effectiveness of the independent study, as in the live musical performance.
Resumo II (Investigação) - Tocar de memória é importante pelo benefício da interacção, comunicação e proximidade entre músico e o seu público, sem a barreira física da partitura. O trabalho de investigação pretende evidenciar várias estratégias de memorização e salientar a utilização da memória como factor importante na aquisição de conhecimentos e aprendizagem musical no ensino do clarinete. A metodologia da investigação fundamenta-se numa contextualização teórica sobre a memorização especialmente no que se refere à música e à performance musical, na observação de distintas estratégias de memorização nas aulas e na análise de dados recolhidos nos inquéritos a que acederam responder músicos estudantes, intérpretes (de diferentes áreas) e docentes com o intuito de saber quais as estratégias de memorização a que costumam recorrer. Finalmente, apresenta-se uma reflexão sobre a importância da utilização da memória no processo ensino-aprendizagem do clarinete no contexto do ensino especializado em música, concluindo que a aplicação de estratégias de memorização trouxeram benefícios tanto ao nível da eficácia do estudo autónomo, como em situação de performance ao vivo.
Abstract (Teaching) - The completion of the Traineeship was held in academic year 2015/2016 at National Conservatory of Music (Lisbon) under the guidance of teachers Nuno Silva and Luis Gomes, involving three students of different levels of the teaching of clarinet: 3°, 5° and 6° degrees. During this academic year the Traineeship understood the observation of eighty one lessons taught by the cooperative professor and nine classes taught by me. For all classes were made their observation sheets and teaching plans for each lesson. The description of pedagogical practice presents the characterization of the school and ofthe students who participated in the Traineeship. The pedagogical practice allowed the transmission of educational knowledge and the different ways to resolve and address technical and musical issues, resulting in a reflection about its importance in musical performance of the student The nine classes taught were based on the application of various techniques and memorization strategies as a means of learning the structural knowledge of the work and as a support tool to perform successfully the challenge of playing by memory a musical work. The results achieved during the internship provided a greater information, knowledge and experience on pedagogical strategies, contributing so crucial to my training as a future teacher.
Abstract II (Research) - Play a musical piece by memory is important for the benefit of interaction, communication and proximity between musician and audience, without the physical barrier of the score. The research work aims to evince various learning strategies and highlight the memory usage as a major factor in the acquisition of musical knowledge and learning in teaching of clarinet. The research methodology is based on a theoretical contextualization on memorization especially with regard to music and musical performance, in the observation of different memorization strategies in the classroom and in the analysis of data collected in inquiries that acceded to answer student musicians, performers (from different areas) and teachers in order to know what are the memorization strategies that they tend to turn to. Finally, is presented a reflection on the importance of memory usage in the teaching-learning process of the clarinet in the context of specialized education in music, concluding that the application of memorization strategies brought benefits in terms of the effectiveness of the independent study, as in the live musical performance.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Estratégias de memorização Tocar de memória Clarinete
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa