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Authors
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Abstract(s)
A satisfação profissional dos profissionais de saúde assume uma grande importância, estando diretamente relacionada com a qualidade dos cuidados prestados aos utentes e à eficiência dos serviços de saúde. Em ambientes de alta pressão, como unidades de cuidados intensivos e serviços de urgência, a satisfação no trabalho pode ser influenciada por uma série de fatores, incluindo a carga de trabalho, o suporte organizacional e a adequação dos recursos disponíveis. O objetivo deste trabalho é identificar o grau de satisfação profissional dos médicos e enfermeiros do Serviço de Urgência e das Unidades de Cuidados Intensivos do Hospital de São José, assim como as variáveis que influenciam essa satisfação. Este é um estudo descritivo-correlacional, com uma amostra final de 75 profissionais, composta por médicos e enfermeiros. Os dados foram recolhidos através do “Instrumento de Avaliação da Satisfação Profissional” (IASP), que avalia a satisfação profissional através das dimensões qualidade do local de trabalho, qualidade da prestação de cuidados e melhoria contínua da qualidade. Este foi disponibilizado em formato físico e digital. Dos principais resultados, salientam-se que os profissionais apresentam um grau de satisfação profissional baixo. Os médicos mostram-se mais satisfeitos profissionalmente do que os enfermeiros, embora ambos se encontrem motivados. Entre os enfermeiros identifica-se maior nível de satisfação nas faixas etárias mais elevadas e nos que não têm horário rotativo. Verifica-se ainda uma forte associação entre a coordenação e a satisfação profissional, tanto nos enfermeiros como nos médicos.
ABSTRACT: The job satisfaction of healthcare professionals is of great importance, being directly related to the quality of care provided to patients and the efficiency of healthcare services. In high-pressure environments such as intensive care units and emergency departments, job satisfaction can be influenced by a variety of factors, including workload, organizational support, and the adequacy of available resources. This study aims to identify the level of job satisfaction among doctors and nurses in the Emergency Department and Intensive Care Units at Hospital São José, as well as the variables that influence this satisfaction. This is a descriptive-correlational study with a final sample of 75 professionals, composed of doctors and nurses. Data were collected using the “Instrumento de Avaliação da Satisfação Profissional” (IASP), which evaluates job satisfaction through dimensions such as workplace quality, quality of care provided, and continuous quality improvement. The tool was available in both physical and digital formats. The main results highlight that professionals exhibit a low level of job satisfaction. Doctors are more professionally satisfied than nurses, although both groups are motivated. Among nurses, higher levels of satisfaction are found in older age groups and those without rotating schedules. There is also a strong association between coordination and job satisfaction for both nurses and doctors.
ABSTRACT: The job satisfaction of healthcare professionals is of great importance, being directly related to the quality of care provided to patients and the efficiency of healthcare services. In high-pressure environments such as intensive care units and emergency departments, job satisfaction can be influenced by a variety of factors, including workload, organizational support, and the adequacy of available resources. This study aims to identify the level of job satisfaction among doctors and nurses in the Emergency Department and Intensive Care Units at Hospital São José, as well as the variables that influence this satisfaction. This is a descriptive-correlational study with a final sample of 75 professionals, composed of doctors and nurses. Data were collected using the “Instrumento de Avaliação da Satisfação Profissional” (IASP), which evaluates job satisfaction through dimensions such as workplace quality, quality of care provided, and continuous quality improvement. The tool was available in both physical and digital formats. The main results highlight that professionals exhibit a low level of job satisfaction. Doctors are more professionally satisfied than nurses, although both groups are motivated. Among nurses, higher levels of satisfaction are found in older age groups and those without rotating schedules. There is also a strong association between coordination and job satisfaction for both nurses and doctors.
Description
Mestrado em Gestão e Avaliação de Tecnologias em Saúde
Keywords
Satisfação profissional Médico Enfermeiro Serviço de urgência Unidade de cuidados intensivos Job satisfaction Physician Nurse Emergency room Intensive care unit Portugal Hosp. S. José MGATS
Citation
Alves LD. Grau de satisfação dos enfermeiros e médicos do serviço de urgência geral e unidades de cuidados intensivos do Hospital de São José [dissertation]. Lisboa: Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa/Instituto Politécnico de Lisboa; Escola Superior de Saúde da Universidade do Algarve; 2025.