Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
349.52 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Para quê a dança. Neste artigo, a autora reflete sobre a dança como prática artística, linguagem sensível e forma de pensamento em movimento, a partir da sua experiência enquanto coreógrafa e intérprete. Através do exemplo do seu solo mais recente, (In)visibility, explora temas como a visibilidade e a invisibilidade, a presença e a perceção de sensações subtis. A dança é apresentada como uma forma de organizar emoções, orquestrar afetos e amplificar a energia — com ênfase na escuta interior, na fragmentação e na expressão autêntica. Surge como um gesto de escuta íntima, resistência poética e partilha afetiva com o mundo.
ABSTRACT - What is dance for? In this article, the author reflects on dance as an artistic practice, a sensitive language, and a form of thinking in motion, drawing from her experience as a choreographer and performer. Through the example of her recent solo (In)visibility, she explores themes of visibility and invisibility, presence, and the perception of subtle sensations. Dance is presented as a way to organize emotions, orchestrate affects, and enhance energy — emphasizing inner listening, fragmentation, and authentic expression. It emerges as a gesture of intimate listening, poetic resistance, and affective sharing with the world.
ABSTRACT - What is dance for? In this article, the author reflects on dance as an artistic practice, a sensitive language, and a form of thinking in motion, drawing from her experience as a choreographer and performer. Through the example of her recent solo (In)visibility, she explores themes of visibility and invisibility, presence, and the perception of subtle sensations. Dance is presented as a way to organize emotions, orchestrate affects, and enhance energy — emphasizing inner listening, fragmentation, and authentic expression. It emerges as a gesture of intimate listening, poetic resistance, and affective sharing with the world.
Description
Keywords
Emoções Afetos Coreografia Corpo sensível Emotions Affects Choreography Sensitive body
Citation
Bentes, A. (2025). O porquê da dança. [ Comunicação oral na Palestra ]. Centro Musibéria, Serpa. http://hdl.handle.net/10400.21/21990
Publisher
Associação Cultbéria/Musibéria/Município de Serpa