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Authors
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Abstract(s)
Introdução: O Acidente Vascular Encefálico (AVE) é uma condição neurológica que leva a alterações de equilíbrio e limitações funcionais. Muitos indivíduos não recuperam a independência nas atividades da vida diária, interferindo com a sua qualidade de vida, expondo a necessidade de procurar estratégias para promoção da melhoria das funções motoras. A realidade virtual (RV) é uma intervenção inovadora para a reabilitação de indivíduos do foro neurológico, pela promoção de motivação e prazer na execução de tarefas especificas. Objetivo: Identificar os efeitos da terapia baseada em Realidade Virtual no equilíbrio e na velocidade da marcha de indivíduos após Acidente Vascular Encefálico. Metodologia: Estudo de série de casos que incluiu 2 participantes de uma população com AVE e défices de equilíbrio sujeitos a uma intervenção baseada em Realidade Virtual com recurso à consola Wii e à plataforma Wii Balance Board, com frequência trissemanal, durante 12 semanas. Foram realizados três momentos de avaliação utilizando a Escala de Equilíbrio de Berg, o Timed up and go Test e o Teste de velocidade da marcha de 4 metros. Resultados: No final das 12 semanas, todos os participantes, apresentaram melhorias na pontuação dos três testes. Conclusão: Os resultados obtidos, permitem concluir que, para amostra do estudo, o programa baseado em realidade virtual, com recurso aos jogos da consola Wii, proporcionou melhoria no equilíbrio e na velocidade da marcha em indivíduos após AVE, Sugere-se a realização de estudos experimentais, para validar estes resultados e verificar o potencial para associar esta intervenção à terapia convencional.
ABSTRACT: Introduction: Stroke is a neurological condition that leads to changes in balance and functional limitations. Many individuals do not regain independence in activities of daily living, interfering with their quality of life, and exposing the need to look for strategies to promote the improvement of motor functions. Virtual reality (VR) is an innovative intervention for the rehabilitation of neurological individuals, as it promotes motivation and pleasure in performing specific tasks. Propose: To identify the effects of Virtual Reality-based therapy on balance and gait speed in individuals after stroke. Methodology: A case series study including 2 participants from a stroke population with balance deficits who underwent a Virtual Reality-based intervention using the Wii console and the Wii Balance Board platform, every three weeks for 12 weeks. Three assessment moments were carried out using the Berg Balance Scale, the Timed up-and-go Test, and the 4-meter gait speed test. Results: At the end of the 12 weeks, all participants showed improvements in the scores of the three tests. Conclusions: The results obtained allow us to conclude that, for the sample studied, the program based on virtual reality, using games from the Wii console, provided an improvement in balance and gait speed in individuals after a stroke. It is suggested that experimental studies be carried out to validate these results and verify the potential of associating this intervention with conventional therapy.
ABSTRACT: Introduction: Stroke is a neurological condition that leads to changes in balance and functional limitations. Many individuals do not regain independence in activities of daily living, interfering with their quality of life, and exposing the need to look for strategies to promote the improvement of motor functions. Virtual reality (VR) is an innovative intervention for the rehabilitation of neurological individuals, as it promotes motivation and pleasure in performing specific tasks. Propose: To identify the effects of Virtual Reality-based therapy on balance and gait speed in individuals after stroke. Methodology: A case series study including 2 participants from a stroke population with balance deficits who underwent a Virtual Reality-based intervention using the Wii console and the Wii Balance Board platform, every three weeks for 12 weeks. Three assessment moments were carried out using the Berg Balance Scale, the Timed up-and-go Test, and the 4-meter gait speed test. Results: At the end of the 12 weeks, all participants showed improvements in the scores of the three tests. Conclusions: The results obtained allow us to conclude that, for the sample studied, the program based on virtual reality, using games from the Wii console, provided an improvement in balance and gait speed in individuals after a stroke. It is suggested that experimental studies be carried out to validate these results and verify the potential of associating this intervention with conventional therapy.
Description
Mestrado em Fisioterapia - Área de especialização: Fisioterapia Neurológica
Keywords
Fisioterapia Medicina de reabilitação Acidente vascular encefálico Equilíbrio Realidade virtual Physiotherapy Rehabilitation Stroke Balance Virtual reality MFT
Citation
Rodrigues IM. Efeito da realidade virtual no equilíbrio e na velocidade da marcha em indivíduos após acidente vascular encefálico: estudo de série de casos [dissertation]. Lisboa: Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa/Instituto Politécnico de Lisboa; 2024.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa