Repository logo
 
Publication

“Children as Readers of the World”: diversity, class, gender, and participation

dc.contributor.authorGonçalves, Carolina
dc.contributor.authorTomás, Catarina
dc.contributor.authorAlmeida, Aline
dc.date.accessioned2024-12-02T10:03:48Z
dc.date.available2024-12-02T10:03:48Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractThe strategic utilization of postmodern illustrated literature has emerged as a crucial tool in facilitating a profound understanding of how children construct their comprehension of diverse perspectives within the realm of social dynamics. This article rigorously scrutinizes children's conceptualizations pertaining to a wide array of subjects, encompassing diversity, socioeconomic disparities, gender dynamics, and active participation. This examination was conducted within the comprehensive framework of the RED_SMOOTH Project (Horizon 2020, European Union), which involved a qualitative investigation involving a cohort of 22 second-grade primary education students situated in the city of Lisbon. This initiative entailed the deliberate implementation of a read-aloud intervention program, primarily designed to explore the intricate themes under consideration.pt_PT
dc.description.abstractO uso crítico dos livros ilustrados pós-modernos tem sido uma ferramenta essencial para a compreensão da construção social do reconhecimento das diferenças pelas crianças. Este artigo analisa as conceções de crianças sobre diversidade, classe social, género e participação. No âmbito do projeto RED_SMOOTH (Horizon 2020, União Europeia), desenvolveu-se uma investigação de natureza qualitativa, com um grupo de 22 crianças do 2.º ano da educação básica, em Lisboa, com a implementação de um programa de intervenção de leitura em voz alta com vista à exploração dos temas mencionados anteriormente. Os resultados permitem identificar o impacto dos livros ilustrados para promover a discussão sobre estes temas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/2175-6236135537vs02pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/17992
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectChildrenpt_PT
dc.subjectPost-Modern Picture Bookspt_PT
dc.subjectRead aloudpt_PT
dc.subjectDiversitypt_PT
dc.subjectCriançaspt_PT
dc.subjectLivros Ilustrados Pós-Modernospt_PT
dc.subjectLeitura em voz altapt_PT
dc.subjectDiversidadept_PT
dc.title“Children as Readers of the World”: diversity, class, gender, and participationpt_PT
dc.title.alternative“Crianças Leitoras do Mundo”: diversidade, classe, género e participaçãopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.startPagee135537pt_PT
oaire.citation.titleEducação & Realidadept_PT
oaire.citation.volume49pt_PT
person.familyNameGonçalves
person.familyNameTomás
person.familyNameda Silva Almeida
person.givenNameCarolina
person.givenNameCatarina
person.givenNameAline Maria
person.identifier.ciencia-idE51C-4A5B-8C8A
person.identifier.ciencia-id3F16-59D0-6D9E
person.identifier.orcid0000-0002-3176-2601
person.identifier.orcid0000-0002-9220-964X
person.identifier.orcid0000-0003-2726-3700
person.identifier.scopus-author-id57212518665
person.identifier.scopus-author-id15027833000
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationbcb39167-0158-4660-9074-6ad36e3e6591
relation.isAuthorOfPublicationb5c52d05-f0d9-480e-9bd3-53389b0aaa1d
relation.isAuthorOfPublication9fa5aab3-61f1-4dcc-8a96-41295d7ecddb
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery9fa5aab3-61f1-4dcc-8a96-41295d7ecddb

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
Children as Readers of the World.pdf
Size:
603.15 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
Crianças Leitoras do Mundo.pdf
Size:
617.53 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections