Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
737.55 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O relatório que se segue apresenta o trabalho pedagógico desenvolvido durante o estágio realizado no ano letivo 2014-2015 no âmbito do Mestrado em Ensino de Música ministrado na Escola Superior de Música de Lisboa. O estágio foi realizado em serviço no Conservatório d’Artes de Loures onde o mestrando João Garcia já era o docente da classe de eufónios desde o ano letivo 2013-2014.
O trabalho realizado envolveu três dos seus alunos do curso de música em regime articulado que foram selecionados por serem contrastantes nos desafios pedagógicos que cada um proporcionava ao docente.
A apresentação da prática pedagogia começa por inserir o leitor na realidade escolar onde foi realizado o estágio, iniciando com a apresentação da escola, desde a sua estrutura interna às suas instalações, contextualizando também o leitor a nível geográfico, com realidade económica da envolvência, bem como a visão dos responsáveis em relação ao panorama educativo nacional, relacionando-o com o panorama económico do país.
Após o enquadramento com a realidade da instituição, existe a apresentação dos alunos envolvidos na investigação, abordando a realidade familiar e escolar de forma individual, e como um enquadramento com as características cognitivas especificas.
Depois das apresentações dos alunos, segue-se a apresentação da atividade pedagogia desenvolvida ao longo deste estágio. Sendo que a particularidade desta instituição prende-se com o facto de as aulas de instrumento serem “partilhadas”, existe uma explicação das particularidades deste modelo de aula de instrumento do ponto de vista do docente. Seguindo a apresentação da atividade pedagógica, segue-se a apresentação das estratégias adotadas do ponto vista pedagógico para o alcance dos objetivos pretendidos.
Posteriormente dá-se lugar uma análise crítica da atividade docente desenvolvida, onde são apresentados alguns pontos de vista do mestrando em relação ao panorama educativo nacional.
Resumo II (Investigação) - Esta investigação pretende apresentar uma reflexão relativa ao modo de como um professor deve influenciar a rotina diária de um aluno de eufónio. A decisão da problemática a abordar, partiu de uma opinião pessoal sobre a pedagogia musical instrumental, concluindo numa abordagem pedagógica particularizada e focada na realidade pedagógica do Conservatório d’Artes de Loures. Abolindo a ideia da elaboração de uma investigação sem objetivo pessoal que não fosse além da obtenção do grau académico, esta secção inicia-se pela apresentação da problemática abordada. A secção seguinte diz respeito à revisão bibliográfica, que está focada nos conceitos centrais da investigação. Na apresentação das metodologias de investigação, são apresentadas as estratégias adotadas pelo investigador e apresentadas as razões para as escolhas por determinado tipo de recolha de dados e de que forma foram analisados. Desta forma, a apresentação de resultados, é dividida pelos resultados “gerais” e pelos resultados específicos, em de forma individual, são retiradas conclusões relativas à utilidade ou influência das estratégias propostas. A conclusão justifica alguns dos resultados que mais se evidenciaram do ponto de vista do investigador, antecipando assim, a reflexão final que deixa algumas indicações sobre os possíveis alcances que a investigação possa ter.
Abstract I (Teaching) - The following report presents the educational work throughout the training held during the school year 2014-2015 under the Masters in Music Education delivered at the Higher School of Music in Lisbon. The internship was held in service in Loures Arts Conservatory where master student João Garcia was already the teacher of Euphoniums class since the school year 2013-2014. The work involved three of his music course students in articulated arrangements, which were selected for being contrasting in the pedagogical challenges that each gave the teacher. The presentation of the pedagogical practice begins by involving the reader in the school reality in which the internship was carried out, starting with the school presentation, from its internal structure to its facilities, _ contextualizing the reader geographically, considering the economic reality of the surroundings, as well as the views of those responsible with respect to the national educational landscape, relating it to the economic outlook of the country. After framing the reality of the institution, there is the presentation of the students involved in research, addressing family and school reality individually, and as a framework with the specific cognitive characteristics. After the student presentations, follows the presentation of the pedagogical activity carried out during this internship. Given that the particularity of this institution is related to the fact that the instrument lessons are "shared", there is an explanation of the features of this instrument class model on the teacher's point of view. After the presentation of the pedagogical activity, follows the presentation of the adopted strategies, on a pedagogical point of view for achieving the intended objectives. Later a critical analysis of the educational activity developed takes place, where some views of the master student over the national educational landscape are shown.
Abstract II (Research) - This research aims to provide a reflection on the way of how a teacher should influence the daily routine of a euphonium student. Choosing the issues to address, came from a personal opinion on instrumental music pedagogy, concluding a pedagogical approach particularized and focused on pedagogical reality of the Loures Arts Conservatory. Abolishing the idea of preparing an investigation without personal goal that was not beyond the attainment of an academic degree, this section begins with the presentation of the issues. The following section concerns the literature review, which is focused on the core concepts of the investigation. In the presentation of research methodologies, the strategies adopted by the researcher and the reasons for choosing a particular type of data collection and how they were analyzed are presented. Thus, the presentation of results is divided by the "general" results and the specific results, individually, and conclusions are drawn regarding the usefulness or impact of the proposed strategies. The conclusion justifies the most evident results from the investigator's point of view, thus anticipating the final reflection which leaves some indications about the possible scope that research might have.
Resumo II (Investigação) - Esta investigação pretende apresentar uma reflexão relativa ao modo de como um professor deve influenciar a rotina diária de um aluno de eufónio. A decisão da problemática a abordar, partiu de uma opinião pessoal sobre a pedagogia musical instrumental, concluindo numa abordagem pedagógica particularizada e focada na realidade pedagógica do Conservatório d’Artes de Loures. Abolindo a ideia da elaboração de uma investigação sem objetivo pessoal que não fosse além da obtenção do grau académico, esta secção inicia-se pela apresentação da problemática abordada. A secção seguinte diz respeito à revisão bibliográfica, que está focada nos conceitos centrais da investigação. Na apresentação das metodologias de investigação, são apresentadas as estratégias adotadas pelo investigador e apresentadas as razões para as escolhas por determinado tipo de recolha de dados e de que forma foram analisados. Desta forma, a apresentação de resultados, é dividida pelos resultados “gerais” e pelos resultados específicos, em de forma individual, são retiradas conclusões relativas à utilidade ou influência das estratégias propostas. A conclusão justifica alguns dos resultados que mais se evidenciaram do ponto de vista do investigador, antecipando assim, a reflexão final que deixa algumas indicações sobre os possíveis alcances que a investigação possa ter.
Abstract I (Teaching) - The following report presents the educational work throughout the training held during the school year 2014-2015 under the Masters in Music Education delivered at the Higher School of Music in Lisbon. The internship was held in service in Loures Arts Conservatory where master student João Garcia was already the teacher of Euphoniums class since the school year 2013-2014. The work involved three of his music course students in articulated arrangements, which were selected for being contrasting in the pedagogical challenges that each gave the teacher. The presentation of the pedagogical practice begins by involving the reader in the school reality in which the internship was carried out, starting with the school presentation, from its internal structure to its facilities, _ contextualizing the reader geographically, considering the economic reality of the surroundings, as well as the views of those responsible with respect to the national educational landscape, relating it to the economic outlook of the country. After framing the reality of the institution, there is the presentation of the students involved in research, addressing family and school reality individually, and as a framework with the specific cognitive characteristics. After the student presentations, follows the presentation of the pedagogical activity carried out during this internship. Given that the particularity of this institution is related to the fact that the instrument lessons are "shared", there is an explanation of the features of this instrument class model on the teacher's point of view. After the presentation of the pedagogical activity, follows the presentation of the adopted strategies, on a pedagogical point of view for achieving the intended objectives. Later a critical analysis of the educational activity developed takes place, where some views of the master student over the national educational landscape are shown.
Abstract II (Research) - This research aims to provide a reflection on the way of how a teacher should influence the daily routine of a euphonium student. Choosing the issues to address, came from a personal opinion on instrumental music pedagogy, concluding a pedagogical approach particularized and focused on pedagogical reality of the Loures Arts Conservatory. Abolishing the idea of preparing an investigation without personal goal that was not beyond the attainment of an academic degree, this section begins with the presentation of the issues. The following section concerns the literature review, which is focused on the core concepts of the investigation. In the presentation of research methodologies, the strategies adopted by the researcher and the reasons for choosing a particular type of data collection and how they were analyzed are presented. Thus, the presentation of results is divided by the "general" results and the specific results, individually, and conclusions are drawn regarding the usefulness or impact of the proposed strategies. The conclusion justifies the most evident results from the investigator's point of view, thus anticipating the final reflection which leaves some indications about the possible scope that research might have.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Eufónio Autonomia Rotina diária Motivação Euphonium Autonomy Daily routines Motivation
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa