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Abstract(s)
O relatório que se apresenta desenvolve-se no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico.
Numa primeira parte, o relatório apresenta uma descrição sintética da prática de intervenção pedagógica ocorrida no 2.º Ciclo do Ensino Básico, assim como uma análise crítica, reflexiva e fundamentada da mesma.
Numa segunda parte, o relatório apresenta um estudo empírico intitulado A Abordagem Baseada na Resolução de Problemas como ferramenta de desconstrução de conceções alternativas sobre o Sistema Cardiovascular: um estudo com crianças do 2.º ciclo de escolaridade, que teve como finalidade estudar algumas das conceções alternativas que os alunos adquirem no seu quotidiano, isto é, as noções erradas que os mesmos possuem acerca do funcionamento natural daquele sistema do corpo humano. Tendo em vista a desconstrução dessas conceções implementou-se um estudo que permitisse averiguar se uma prática pedagógica centrada na Aprendizagem Baseada em Resolução de Problemas seria vantajosa para a alteração das mesmas sobre o sistema cardiovascular.
O estudo tem características de uma investigação-ação, recorrendo a dados de natureza quantitativa e qualitativa. Participaram no estudo 41 alunos, uma vez que o mesmo envolveu duas turmas, uma de 6.º ano e outra mista de 5.º e 6.º ano (grupo experimental e grupo de controlo, respetivamente). Os dados foram recolhidos através da administração de um questionário (antes e depois do ensino formal do sistema cardiovascular) e de uma grelha de observação e avaliação.
Os resultados do estudo indicam que a metodologia ABRP se mostrou eficaz na desconstrução das CA inicialmente identificadas.
ABSTRACT This report was developed as part of the course of Supervised Teaching Practice II, of the Master´s Degree in Teaching 1st Cycle of Primary Education and of Mathematics and Sciences in the 2nd Cycle of Primary Education. The first part of the report presents the context where Teaching Practice occurred, and a reflexive analysis of the pedagogical intervention practice implemented in 2nd Cycle. The second part of the report presents an empirical study entitled Problem-Based Learning as an instrument to deconstruct misconceptions about circulatory system: a study with students of the 2nd cycle of Basic Education. The purpose of this study is to analyze some common ideas and misconceptions that students gain from everyday trial. Some misconceptions are at odds with accepted science and can provide a vulnerable foundation for new concepts. In order to deconstruct these misconceptions a study was implemented to understand if Problem-Based Learning would be an effective approach to transform misconceptions about circulatory system into scientifically acceptable ideas. To this end, a mixed research methodology of quantitative and qualitative nature was used, as well as action research. The study involved 41 students from two classes (experimental group and control group). The data was collected through questionnaire surveys (before and after intervention) and observation and evaluation grids. The results of the study indicate that Problem-Based Learning proved to be an effective approach in deconstructing the initially verified misconceptions.
ABSTRACT This report was developed as part of the course of Supervised Teaching Practice II, of the Master´s Degree in Teaching 1st Cycle of Primary Education and of Mathematics and Sciences in the 2nd Cycle of Primary Education. The first part of the report presents the context where Teaching Practice occurred, and a reflexive analysis of the pedagogical intervention practice implemented in 2nd Cycle. The second part of the report presents an empirical study entitled Problem-Based Learning as an instrument to deconstruct misconceptions about circulatory system: a study with students of the 2nd cycle of Basic Education. The purpose of this study is to analyze some common ideas and misconceptions that students gain from everyday trial. Some misconceptions are at odds with accepted science and can provide a vulnerable foundation for new concepts. In order to deconstruct these misconceptions a study was implemented to understand if Problem-Based Learning would be an effective approach to transform misconceptions about circulatory system into scientifically acceptable ideas. To this end, a mixed research methodology of quantitative and qualitative nature was used, as well as action research. The study involved 41 students from two classes (experimental group and control group). The data was collected through questionnaire surveys (before and after intervention) and observation and evaluation grids. The results of the study indicate that Problem-Based Learning proved to be an effective approach in deconstructing the initially verified misconceptions.
Description
Relatório de Estágio realizado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II e
apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico
e de Matemática e Ciências Naturais
no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Conceções alternativas Intervenção 2.º Ciclo do Ensino Básico Sistema cardiovascular Aprendizagem Resolução de problemas Misconceptions Human circulatory system Problem-based learning Intervention 2nd cycle of basic education
Citation
Ferreira, A. C. M. (2019). A aprendizagem baseada na resolução de problemas como ferramenta de desconstrução de conceções alternativas sobre o sistema cardiovascular: um estudo com crianças do 2.º ciclo de escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em:http://hdl.handle.net/10400.21/12815
Publisher
Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa