Repository logo
 
Publication

The contemporary jazz composer: the importance of the conception of the source material in the compositional process

dc.contributor.advisorPinheiro, Ricardo
dc.contributor.authorSubatin, Javier
dc.date.accessioned2020-01-21T12:58:33Z
dc.date.available2020-01-21T12:58:33Z
dc.date.issued2019-12
dc.descriptionMaster’s degree in music report presented to the Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, to fulfill the requirements for obtaining the Master's degree in Music, according to Decreto-Lei nº107/2008 de 25 de Junho.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT - This study is focused on the compositional process of current jazz composers, more specifically on the starting idea and the conception of the basic material for a new composition, or as Ed Neumeister named it when describing his compositional process, “the source material”. The aim of the exploratory study is to attempt to find an initial approach to a comprehensive way of understanding how jazz composers deal with the creative process in the first stage of composition. For this purpose, a qualitative research was performed interviewing 6 Portuguese jazz composers with a distinguished career. Taking the above into account, the ultimate objective of this project was to try to develop a variety of compositional methods that can help dealing with the creative aspects of the starting point of a new composition. The results allowed to design a map that can be applied as a composers’ guideline to approach the compositional process, at the same time as for the analysis of the creative process of the first stage of composing music. Finally, the above-mentioned map was used to analyze one original piece regarding the compositional process during the conception of the source material.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo tem como foco o processo compositivo de compositores de jazz da atualidade, mais especificamente no que respeita à ideia inicial e conceção do material base para novas composições, ou como Ed Neumeister nomeou aquando descreveu o seu processo compositivo, "o material de origem"1. O objetivo do estudo exploratório diz respeito a uma tentativa de encontrar uma abordagem inicial para um esclarecimento acerca de como os compositores de jazz lidam com o processo criativo na primeira fase de composição. Neste sentido, foi efetuada uma pesquisa qualitativa, com 6 entrevistas a compositores de jazz portugueses com carreiras distintas. Tendo em conta o exposto acima, o objetivo final deste projeto seria tentar desenvolver uma variedade de métodos composicionais que poderiam servir de auxílio no processo inicial de criação de uma nova composição. Os resultados permitiram a projeção de um mapa que pode ser aplicado enquanto orientação de compositores para abordar o processo composicional, ao mesmo tempo que para a análise do processo criativo da primeira etapa de composição. Por último, o mapa mencionado acima foi utilizado para analisar uma peça original tendo em conta o processo de composição durante a conceção do material base.pt_PT
dc.description.versionN/Apt_PT
dc.identifier.tid202372227
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/11013
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectProcesso composicionalpt_PT
dc.subjectComposição de jazz contemporâneopt_PT
dc.subjectCriatividadept_PT
dc.subjectImprovisaçãopt_PT
dc.subjectCompositional processpt_PT
dc.subjectContemporary jazz compositionpt_PT
dc.subjectCreativitypt_PT
dc.subjectImprovisationpt_PT
dc.titleThe contemporary jazz composer: the importance of the conception of the source material in the compositional processpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.titleThe contemporary jazz composer: the importance of the conception of the source material in the compositional processpt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Subatin_Javier_Relatorio final_Versao final_The contemporary jazz composer - The importance of Source Material Conception in the compositional process.pdf
Size:
2.61 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: