Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.18 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - O presente relatório foi revisado no âmbito do Mestrado em Ensino Especializado
de Música da Escola Superior de Música de Lisboa, e é referente ao estágio realizado na
classe de órgão do Instituto Gregoriano de Lisboa no ano letivo 2021/2022. Durante esse
ano, foram lecionadas e observadas aulas de órgão a três alunos de diferentes níveis de
ensino: iniciação, do 4º grau e do 6ºgrau.
Esta primeira parte apresenta os objetivos do estágio, as competências a
desenvolver e análise SWOT, seguindo-se uma caracterização do Instituto Gregoriano de
Lisboa, a sua história e contextualização, enquadramento e caracterização, organização e
gestão da escola, oferta educativa, ambiente escolar e plano de atividades.
Em relação à prática educativa desenvolvida / estágio, são descritos a classe de
órgão, e também os alunos selecionados. É realizada uma análise às aulas observadas e
lecionadas, relacionando-as com diversas componentes implícitas da prática pedagógica,
como os métodos utilizados, descrevendo assim o trabalho técnico e musical
desenvolvido com os alunos, adequado ao desenvolvimento de cada um.
Por último, é apresentada uma reflexão resultante da experiência adquirida sobre
o estágio concretizado. Esta apresenta a consecução dos objetivos, refletindo sobre os
aspetos positivos e negativos da prática docente, as dificuldades e facilidades
presenciadas, a formação contínua e o desenvolvimento profissional.
Resumo II - A segunda parte do presente trabalho consiste num projeto de investigação na área do ensino da música, especificamente na aprendizagem de órgão, que tem como objetivo estudar qual a relevância do uso de manuais teóricos e práticos na abordagem inicial ao órgão em Portugal, através de uma análise e reflexão. De acordo com esse objetivo, primeiramente é contextualizado a problemática da investigação e objetivos gerais. Segue-se um enquadramento teórico com a abordagem de diferentes manuais, analisando os seus objetivos e as suas diferenças. Posteriormente, é elaborado uma análise aos dados recolhidos. A metodologia usada para a recolha desses dados consistiu na elaboração de inquéritos a 61 docentes da classe de órgão em Portugal e através de três entrevistas a docentes dos principais conservatórios. A análise aos resultados dos inquéritos permite concluir que mais de metade dos professores que responderam utiliza manuais nas suas aulas de órgão, embora alguns deles considerem que o uso de manuais não está diretamente relacionado com a evolução do aluno. A junção dos dados obtidos no inquérito e nas entrevistas permite-me afirmar que os manuais são recursos importantes na aprendizagem dos alunos, embora não sejam um fator decisivo na sua aprendizagem.
Abstract I - This report was written within the scope of the Master in Specialized Music Teaching at the Escola Superior de Música de Lisboa and refers to the internship carried out in the organ class of the Gregorian Institute of Lisbon in the academic year 2021/2022. During that year, organ classes were taught and observed to three students of different levels of education: initiation, 4th grade and 6th grade. This first part presents the internship goals, the skills to be developed and a SWOT analysis, follow by a characterization of the Gregorian Institute of Lisbon, its history and contextualization, framework and characterization, organization and management of the school, educational offer, school environment and plan of activities. In relation to the educational practice developed / internship, the organ class and the selected students are described. An analysis of the observed and taught classes is carried out, relating them to several implicit components of the pedagogical practice, such as the methods used, thus describing the technical and musical work developed with the students, appropriate to the development of each one. Finally, a reflection resulting from the acquired experience is presented on the completed internship. This presents the achievement of objectives, reflecting on the positive and negative aspects of teaching practice, the difficulties and facilities witnessed, continuous training and professional development.
Abstract II - The second part of the present work consists of a research project in the field of music teaching, specifically, in organ learning, which aims to study the relevance of the use of theoretical and practical methods in the initial approach to the organ in Portugal, through an analysis and reflection. According to this objective, firstly the research problem and general objectives are contextualized. A theoretical framework follows with the approach of different manuals, analyzing their objectives and differences. Subsequently, an analysis of the collected data will be elaborated. The methodology used for the collection of these data consisted of the elaboration of surveys to 61 teachers of the organ class in Portugal and through three interviews with teachers of the main Portuguese schools. The analysis of the survey results allows us to conclude that more than half of the teachers who responded use manuals in their organ classes, although some of them consider that the use of manuals is not directly related to the evolution of the student. The combination of the data obtained in the survey and in the interviews allows me to affirm that the manuals are important resources in the students' learning, although they are not a decisive factor in their learning.
Resumo II - A segunda parte do presente trabalho consiste num projeto de investigação na área do ensino da música, especificamente na aprendizagem de órgão, que tem como objetivo estudar qual a relevância do uso de manuais teóricos e práticos na abordagem inicial ao órgão em Portugal, através de uma análise e reflexão. De acordo com esse objetivo, primeiramente é contextualizado a problemática da investigação e objetivos gerais. Segue-se um enquadramento teórico com a abordagem de diferentes manuais, analisando os seus objetivos e as suas diferenças. Posteriormente, é elaborado uma análise aos dados recolhidos. A metodologia usada para a recolha desses dados consistiu na elaboração de inquéritos a 61 docentes da classe de órgão em Portugal e através de três entrevistas a docentes dos principais conservatórios. A análise aos resultados dos inquéritos permite concluir que mais de metade dos professores que responderam utiliza manuais nas suas aulas de órgão, embora alguns deles considerem que o uso de manuais não está diretamente relacionado com a evolução do aluno. A junção dos dados obtidos no inquérito e nas entrevistas permite-me afirmar que os manuais são recursos importantes na aprendizagem dos alunos, embora não sejam um fator decisivo na sua aprendizagem.
Abstract I - This report was written within the scope of the Master in Specialized Music Teaching at the Escola Superior de Música de Lisboa and refers to the internship carried out in the organ class of the Gregorian Institute of Lisbon in the academic year 2021/2022. During that year, organ classes were taught and observed to three students of different levels of education: initiation, 4th grade and 6th grade. This first part presents the internship goals, the skills to be developed and a SWOT analysis, follow by a characterization of the Gregorian Institute of Lisbon, its history and contextualization, framework and characterization, organization and management of the school, educational offer, school environment and plan of activities. In relation to the educational practice developed / internship, the organ class and the selected students are described. An analysis of the observed and taught classes is carried out, relating them to several implicit components of the pedagogical practice, such as the methods used, thus describing the technical and musical work developed with the students, appropriate to the development of each one. Finally, a reflection resulting from the acquired experience is presented on the completed internship. This presents the achievement of objectives, reflecting on the positive and negative aspects of teaching practice, the difficulties and facilities witnessed, continuous training and professional development.
Abstract II - The second part of the present work consists of a research project in the field of music teaching, specifically, in organ learning, which aims to study the relevance of the use of theoretical and practical methods in the initial approach to the organ in Portugal, through an analysis and reflection. According to this objective, firstly the research problem and general objectives are contextualized. A theoretical framework follows with the approach of different manuals, analyzing their objectives and differences. Subsequently, an analysis of the collected data will be elaborated. The methodology used for the collection of these data consisted of the elaboration of surveys to 61 teachers of the organ class in Portugal and through three interviews with teachers of the main Portuguese schools. The analysis of the survey results allows us to conclude that more than half of the teachers who responded use manuals in their organ classes, although some of them consider that the use of manuals is not directly related to the evolution of the student. The combination of the data obtained in the survey and in the interviews allows me to affirm that the manuals are important resources in the students' learning, although they are not a decisive factor in their learning.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Órgão Manuais Ensino da música Organ Method Musical teaching
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa