Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.25 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
No domínio da administração escolar, o papel dos subdiretores nos agrupamentos de escolas é um domínio fundamental, mas pouco explorado. A presente dissertação analisa o perfil e as funções destes subdiretores, esclarecendo o significado da gestão intermédia nas instituições de ensino. A escassez de estudos exaustivos sobre esta função reforça a importância deste trabalho de investigação. Utilizando uma metodologia qualitativa, este estudo realizou entrevistas semiestruturadas a 7 subdiretores e 6 professores de um agrupamento de escolas situado no distrito de Lisboa. A investigação revela um papel multifacetado e intrincado que cabe aos subdiretores, integrando um espetro de responsabilidades, relações e expectativas. A ascensão a este cargo está dependente de uma base de experiência e de uma formação alargada. A competência do subdiretor engloba uma mistura de liderança pedagógica e gestão administrativa, atravessando os domínios da supervisão pedagógica e da tomada de decisões com nuances e adaptações. No entanto, este papel não está isento de desafios, como evidenciado pela presença de resistência à mudança e pelos confinamentos de uma autonomia limitada. O advento da pandemia da COVID-19 provocou mudanças transformadoras, catalisando
uma mudança sísmica em direção às interações virtuais. Este momento crucial destaca a resiliência incorporada nos subdiretores, uma vez que estes navegaram sem problemas nesta transição, assegurando a continuidade de interações essenciais no ecossistema educativo. A dinâmica das relações entre subdiretores e professores manifesta um espetro, com alguns a reconhecerem esforços de colaboração, enquanto outros expressam sentimentos de exclusão. Os critérios de seleção para esta função sublinham a importância
fundamental da experiência e de uma familiaridade íntima com a paisagem intrincada do contexto escolar. A comunicação efetiva surge como um elemento essencial para navegar nas complexidades inerentes a este papel. Essencialmente, estes subdiretores constituem uma rede complexa que constitui a base da coesão escolar e da sinergia de colaboração.
In the field of school administration, the role of deputy headteachers in school clusters is a fundamental but little explored area. This dissertation analyses the profile and functions of these deputy heads, shedding light on the significance of middle management in educational institutions. The scarcity of exhaustive studies on this function reinforces the importance of this research work. Using a qualitative methodology, this study carried out semi-structured interviews with 7 deputy heads and 6 teachers from a school cluster located in the Lisbon district. The research reveals a multifaceted and intricate role for deputy headteachers, comprising a spectrum of responsibilities, relationships and expectations. Rising to this position depends on a foundation of experience and extensive training. The deputy head's remit encompasses a mixture of pedagogical leadership and administrative management, crossing the fields of pedagogical supervision and decision-making with nuances and adaptations. However, this role is not without its challenges, as evidenced by the presence of resistance to change and the constraints of limited autonomy. The advent of the COVID-19 pandemic has brought about transformative changes, catalysing a seismic shift towards virtual interactions. This pivotal moment highlights the resilience built into assistant headmasters, as they have navigated this transition smoothly, ensuring the continuity of essential interactions in the educational ecosystem. The dynamics of relations between deputy heads and teachers manifest a spectrum, with some recognising collaborative efforts, while others express feelings of exclusion. The selection criteria for this role emphasise the fundamental importance of experience and intimate familiarity with the intricate landscape of the school context. Effective communication emerges as an essential element in navigating the complexities inherent in this role. Essentially, these deputy heads form a complex network that forms the basis of school cohesion and collaborative synergy.
In the field of school administration, the role of deputy headteachers in school clusters is a fundamental but little explored area. This dissertation analyses the profile and functions of these deputy heads, shedding light on the significance of middle management in educational institutions. The scarcity of exhaustive studies on this function reinforces the importance of this research work. Using a qualitative methodology, this study carried out semi-structured interviews with 7 deputy heads and 6 teachers from a school cluster located in the Lisbon district. The research reveals a multifaceted and intricate role for deputy headteachers, comprising a spectrum of responsibilities, relationships and expectations. Rising to this position depends on a foundation of experience and extensive training. The deputy head's remit encompasses a mixture of pedagogical leadership and administrative management, crossing the fields of pedagogical supervision and decision-making with nuances and adaptations. However, this role is not without its challenges, as evidenced by the presence of resistance to change and the constraints of limited autonomy. The advent of the COVID-19 pandemic has brought about transformative changes, catalysing a seismic shift towards virtual interactions. This pivotal moment highlights the resilience built into assistant headmasters, as they have navigated this transition smoothly, ensuring the continuity of essential interactions in the educational ecosystem. The dynamics of relations between deputy heads and teachers manifest a spectrum, with some recognising collaborative efforts, while others express feelings of exclusion. The selection criteria for this role emphasise the fundamental importance of experience and intimate familiarity with the intricate landscape of the school context. Effective communication emerges as an essential element in navigating the complexities inherent in this role. Essentially, these deputy heads form a complex network that forms the basis of school cohesion and collaborative synergy.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Administração Educacional
Keywords
Administração escolar Lideranças intermédias Subdiretores Funções School administration Middle management Deputy heads Roles
Citation
Mesquita, M. V. G. (2023). O perfil e as funções do Subdiretor de Agrupamento de Escolas (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/17117