Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
318.4 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo resulta de um processo de investigação–ação no âmbito das práticas docentes desenvolvidas no contexto da licenciatura em Artes Visuais e Tecnologias da Escola Superior de Educação de Lisboa (ESELx) com vista à atualização permanente, melhoria dos processos de ensino- -aprendizagem e avaliação num âmbito do ensino artístico superior. Propõe-se uma abordagem transdisciplinar às artes visuais partindo de uma proposta de trabalho lançada aos estudantes nos módulos de Pintura e Escultura, integrados na Unidade Curricular de Oficina de Artes e Tecnologias III procurando explorar um dos vetores da produção contemporânea: as relações entre a Memória e o Arquivo. O texto resume assim as referências de base (sobretudo de natureza teórica), metodologias de abordagem e avaliação que nortearam o desenvolvimento dos projetos, bem como as subsequentes respostas práticas (no domínio da produção artística) e a avaliação, realizada pelos estudantes, de todo o processo.
This article derived from a research-action process in the framework of teaching practices developed on Visual Arts and Technologies degree at Superior Education School of Lisbon (ESELx), for the continuous updating, improvement of teaching-learning and evaluation processes in a context of higher arts education. A transdisciplinary approach, based on a project proposal in the context of Painting and Sculpture modules, integrated in the Course of Arts and Technologies Workshop III intending the operation of one of the vectors of contemporary production: the relationship between memory and the archive. The text summarizes the basic references (mostly theoretical), methodological approaches and evaluation that guided the development of the projects, subsequent practical answers (in the field of artistic production ) and the assessment carried out by students of the whole process .
This article derived from a research-action process in the framework of teaching practices developed on Visual Arts and Technologies degree at Superior Education School of Lisbon (ESELx), for the continuous updating, improvement of teaching-learning and evaluation processes in a context of higher arts education. A transdisciplinary approach, based on a project proposal in the context of Painting and Sculpture modules, integrated in the Course of Arts and Technologies Workshop III intending the operation of one of the vectors of contemporary production: the relationship between memory and the archive. The text summarizes the basic references (mostly theoretical), methodological approaches and evaluation that guided the development of the projects, subsequent practical answers (in the field of artistic production ) and the assessment carried out by students of the whole process .
Description
Keywords
Artes Visuais Interdisciplinaridade Memória Arquivo Contemporaneidade Visual arts Interdisciplinary Memory Archive Contemporarity
Citation
Sá, Kátia; Pereira, Teresa Matos, «Memória e Arquivo – práticas interdisciplinares no contexto da licenciatura em Artes Visuais e Tecnologias da ESELx», in PINTO, Hélia Gonçalves; DIAS, Maria Isabel Pinto Simões; MUÑOZ, Romain Gillain (2015) IV Conferência Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria: Escola Superior de Educação e Ciências Sociais Instituto Politécnico de Leiria. Pp.170-176