Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo foi desenvolvido no âmbito do período de estágio, decorrente do Curso de Mestrado em Ensino de Dança, e respetiva aplicação na disciplina de técnica de dança clássica, com alunos do 5.º ano do ensino artístico especializado do Conservatório de Dança do Vale do Sousa, no ano letivo de 2020/2021. Esteve subordinado ao tema da utilização da imagética na potencialização do movimento básico da dança tourner, relativamente a ações de rotação com relevé. Os principais objetivos desta investigação passaram por melhorar a qualidade do trabalho na aula de técnica de dança clássica, do ponto de vista do aluno e professor, passando necessariamente pela utilização da imagética, num conjunto de planos de aula que incidiram sobre as principais competências inerentes à ação de rodar, bem como na sua integração em todas as secções da aula. A metodologia utilizada para a elaboração deste estudo foi a da investigação-ação, com a seleção de instrumentos de recolha de dados como o diário de bordo, grelhas de observação, registo de vídeo e fotografia, para além da utilização de técnicas de observação e análise de documentos oficiais. A revisão literária acompanhou todo o processo. A finalidade deste estudo foi mostrar uma evolução evidente na execução técnica e performativa no âmbito dos conteúdos de rotação, através da imagética enquanto ferramenta pedagógica e sua relevância no processo de ensino-aprendizagem, para além da sua mais valia ao nível da competência de rodar. Ainda que se sugira mais estudos nesta área, ter-se-á contribuído para o aumento do conhecimento científico de aplicação prática na área da técnica da dança clássica, bem como num aumento de qualidade no ensino-aprendizagem da mesma.
ABSTRACT - The current study was developed during the teacher training period, within the Master's Degree Course in Dance Teaching, applied in the subject of classical dance technique, with students from the 5th year of specialized artistic education of the Conservatório de Dança do Vale do Sousa, in the school year of 2020/2021. It is under the theme of the use of imagery in the development of the tourner basic dance movement, with respect to rotation in relevé. The main objectives of this research are to improve the quality of the work in the classical dance technique lesson, from both the point of view of the student and the teacher, involving necessarily the use of imagery, in a set of lesson plans that focus on the main skills inherent to the action of rotating, as well as through its integration in all sections of the class. The approach used for the elaboration of this study is action research, along with the selection of data collection tools such as the logbook, observation grids, video recording and photography, in addition to the use of observation techniques and analysis of official documents. The literary review was carried out through the entire process. The purpose of this study is to show a clear evolution in the technical and performative execution in the scope of the rotation contents, through imagery as a pedagogical tool and its relevance in the teaching-learning process, in addition to its added value at the level of the rotation competence. Although more studies are suggested in this area, it should contribute to the increase of scientific knowledge of practical application in the area of classical dance technique, as well as an increase in the quality of the teaching-learning process.
ABSTRACT - The current study was developed during the teacher training period, within the Master's Degree Course in Dance Teaching, applied in the subject of classical dance technique, with students from the 5th year of specialized artistic education of the Conservatório de Dança do Vale do Sousa, in the school year of 2020/2021. It is under the theme of the use of imagery in the development of the tourner basic dance movement, with respect to rotation in relevé. The main objectives of this research are to improve the quality of the work in the classical dance technique lesson, from both the point of view of the student and the teacher, involving necessarily the use of imagery, in a set of lesson plans that focus on the main skills inherent to the action of rotating, as well as through its integration in all sections of the class. The approach used for the elaboration of this study is action research, along with the selection of data collection tools such as the logbook, observation grids, video recording and photography, in addition to the use of observation techniques and analysis of official documents. The literary review was carried out through the entire process. The purpose of this study is to show a clear evolution in the technical and performative execution in the scope of the rotation contents, through imagery as a pedagogical tool and its relevance in the teaching-learning process, in addition to its added value at the level of the rotation competence. Although more studies are suggested in this area, it should contribute to the increase of scientific knowledge of practical application in the area of classical dance technique, as well as an increase in the quality of the teaching-learning process.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança com vista à obtenção do Grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Imagética Movimento básico da dança tourner Técnica de dança clássica, Ferramenta pedagógica Imagery Tourner basic dance movement Classical dance technique Pedagogical tool
Citation
Carvalho, C. (2021). A utilização da imagética na potencialização do movimento básico da dança tourner na técnica de dança clássica do 5.º ano do Conservatório de Dança do Vale do Sousa. Escola Superior de Dança
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança