Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
7.59 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática pedagógica) - A primeira parte do relatório de estágio consiste na apresentação do trabalho realizado com turmas de ATC 1, 2 e 3 no estágio em observação realizado durante 2º ano do
Mestrado em Ensino de Música, realizado na Escola Superior de Música de Lisboa do
Instituto Politécnico de Lisboa.
O estágio realizou-se na Escola de Música Nossa Senhora do Cabo, em Linda-a-Velha,
com a observação complementar de aulas na Escola Artística de Música do
Conservatório Nacional, com as turmas do professor cooperante Nuno Henriques,
durante o ano lectivo 2021/22.
O estágio contemplou os três anos de ensino do ATC - 10º, 11º e 12º anos. Foram
realizadas 81 aulas em observação e 9 aulas foram leccionadas.
Devido a complicações no estágio relacionadas com a pandemia de Covid-19, o estágio
prolongou-se até ao final do primeiro trimestre do ano lectivo 2022/23.
A realização do estágio contemplou a realização de planificações anuais para as
disciplinas de ATC 1, 2 e 3, fichas de observação das aulas e planos de aula das aulas
leccionadas. Além disso, as aulas leccionadas foram gravadas em formato audiovisual,
permitindo a sua análise pelo professor co-orientador Carlos Marecos com o objectivo
de identificar possíveis problemas no decorrer da aula que poderiam ser solucionados no
decorrer do estágio e durante o meu percurso profissional.
O relatório contempla os documentos mencionados, bem como uma reflexão crítica
sobre a caracterização da escola, as aulas observadas e, principalmente, as aulas
leccionadas, incluindo uma análise SWOT do meu desempenho.
Resumo II (Investigação) - O presente projecto de investigação foi realizado no âmbito do Mestrado em Ensino de Música na Escola Superior de Música de Lisboa (Instituto Politécnico de Lisboa). O tema do projecto de investigação prende-se com a inclusão de música electroacústica no contexto do ensino artístico especializados, através do seu estudo teórico, interpretação e composição. O projecto desenvolve-se através dos seguintes eixos: • Definição de conceitos e reflexão crítica sobre a pertinência do tema. • Análise das metodologias de ensino da música electroacústica nas disciplinas de Tecnologias do Som e Análise e Técnicas de Composição na Escola de Música Nossa Senhora do Cabo, e perceber como estas influenciam o entendimento dos alunos que frequentam as disciplinas sobre esta prática musical. A recolha de dados foi realizada através de entrevistas semi-estruturadas aos dois professores das disciplinas e de inquéritos de resposta aberta aos dezassete alunos que frequentam as disciplinas. • Realização de uma revisão de literatura produzida em Portugal sobre o mesmo tema ou cujo tema está relacionado com o aqui apresentado, procurando contextualizar este estudo de caso num panorama mais alargado do Ensino Artístico Especializado em Portugal e analisar semelhanças e disparidades nos resultados obtidos. • Proposta de um projecto de desenvolvimento curricular que visa a integração desta prática musical no contexto da realidade encontrada na revisão bibliográfica e no estudo de caso. • Desenvolvimento de um projecto composicional didáctico desde a sua concepção teórica até à sua implementação no terreno.
Abstract I (Pedagogical Practice) - The first part of the internship report consists in the presentation of the work done with the classes of Composition Techniques & Analysis (ATC) 1, 2 and 3 in the internship carried out during the 2nd year of the Master in Music Teaching at the Lisbon College of Music of the Lisbon Polytechnic Institut, Portugal. The internship took place in the Music School Nossa Senhora do Cabo, in Linda-a- Velha, with complementary observation of classes in Artistic and Music School of the National Conservatory, on the classes of the cooperating teacher Nuno Henriques, during the school year 2021/22. The internship included the three curricular years of ATC - 10th, 11th and 12th grades. There were 81 lessons in observation and 9 lessons were taught. Due to complications in the internship related to the Covid-19 pandemic, the internship was extended until December of the school year 2022/23. The internship included the completion of annual plans for ATC 1, 2 and 3, lesson observation sheets and lesson plans for the taught lessons. Moreover, the taught lessons were recorded in audiovisual format, allowing its analysis by the co-supervisor teacher Carlos Marecos with the aim of identifying possible problems in the course of the lessons that could be solved during the internship and during my professional career. The report includes the documents mentioned above, as well as a critical reflection on the characteristics of the school, the lessons observed and, mainly, the lessons taught, including a SWOT analysis of my performance.
Abstract II (Research) - The present research project was carried out in the scope of the Master’s Degree in Music Teaching at the Lisbon College of Music (Polytechnic Institute of Lisbon). The theme of the research project is related to the inclusion of electroacoustic music in the context of specialized music education in Portugal, through its theoretical study, interpretation and composition. The project is developed through the following axes: • Definition of concepts and critical reflection on the relevance of the theme. • Analysis of the methodologies of teaching electroacoustic music in the disciplines of Sound Technologies and Composition Techniques and Analysis in the Music School Nossa Senhora do Cabo, and of how these influence the understanding of the students on this musical practice. The data collection was carried out through semi-structured interviews to the two teachers of the disciplines and open-ended questionnaires to the seventeen students attending the disciplines. • A review of literature produced in Portugal on the same or related subject, trying to contextualise this case study in the wider panorama of specialised artistic education in Portugal and to analyse similarities and disparities in the results obtained. • Proposal of a curricular development project that aims at the integration of this musical practice in the context of the reality found in the bibliographical review and in the case study. • Development of a didactic compositional project from its theoretical conception to its implementation in the field.
Resumo II (Investigação) - O presente projecto de investigação foi realizado no âmbito do Mestrado em Ensino de Música na Escola Superior de Música de Lisboa (Instituto Politécnico de Lisboa). O tema do projecto de investigação prende-se com a inclusão de música electroacústica no contexto do ensino artístico especializados, através do seu estudo teórico, interpretação e composição. O projecto desenvolve-se através dos seguintes eixos: • Definição de conceitos e reflexão crítica sobre a pertinência do tema. • Análise das metodologias de ensino da música electroacústica nas disciplinas de Tecnologias do Som e Análise e Técnicas de Composição na Escola de Música Nossa Senhora do Cabo, e perceber como estas influenciam o entendimento dos alunos que frequentam as disciplinas sobre esta prática musical. A recolha de dados foi realizada através de entrevistas semi-estruturadas aos dois professores das disciplinas e de inquéritos de resposta aberta aos dezassete alunos que frequentam as disciplinas. • Realização de uma revisão de literatura produzida em Portugal sobre o mesmo tema ou cujo tema está relacionado com o aqui apresentado, procurando contextualizar este estudo de caso num panorama mais alargado do Ensino Artístico Especializado em Portugal e analisar semelhanças e disparidades nos resultados obtidos. • Proposta de um projecto de desenvolvimento curricular que visa a integração desta prática musical no contexto da realidade encontrada na revisão bibliográfica e no estudo de caso. • Desenvolvimento de um projecto composicional didáctico desde a sua concepção teórica até à sua implementação no terreno.
Abstract I (Pedagogical Practice) - The first part of the internship report consists in the presentation of the work done with the classes of Composition Techniques & Analysis (ATC) 1, 2 and 3 in the internship carried out during the 2nd year of the Master in Music Teaching at the Lisbon College of Music of the Lisbon Polytechnic Institut, Portugal. The internship took place in the Music School Nossa Senhora do Cabo, in Linda-a- Velha, with complementary observation of classes in Artistic and Music School of the National Conservatory, on the classes of the cooperating teacher Nuno Henriques, during the school year 2021/22. The internship included the three curricular years of ATC - 10th, 11th and 12th grades. There were 81 lessons in observation and 9 lessons were taught. Due to complications in the internship related to the Covid-19 pandemic, the internship was extended until December of the school year 2022/23. The internship included the completion of annual plans for ATC 1, 2 and 3, lesson observation sheets and lesson plans for the taught lessons. Moreover, the taught lessons were recorded in audiovisual format, allowing its analysis by the co-supervisor teacher Carlos Marecos with the aim of identifying possible problems in the course of the lessons that could be solved during the internship and during my professional career. The report includes the documents mentioned above, as well as a critical reflection on the characteristics of the school, the lessons observed and, mainly, the lessons taught, including a SWOT analysis of my performance.
Abstract II (Research) - The present research project was carried out in the scope of the Master’s Degree in Music Teaching at the Lisbon College of Music (Polytechnic Institute of Lisbon). The theme of the research project is related to the inclusion of electroacoustic music in the context of specialized music education in Portugal, through its theoretical study, interpretation and composition. The project is developed through the following axes: • Definition of concepts and critical reflection on the relevance of the theme. • Analysis of the methodologies of teaching electroacoustic music in the disciplines of Sound Technologies and Composition Techniques and Analysis in the Music School Nossa Senhora do Cabo, and of how these influence the understanding of the students on this musical practice. The data collection was carried out through semi-structured interviews to the two teachers of the disciplines and open-ended questionnaires to the seventeen students attending the disciplines. • A review of literature produced in Portugal on the same or related subject, trying to contextualise this case study in the wider panorama of specialised artistic education in Portugal and to analyse similarities and disparities in the results obtained. • Proposal of a curricular development project that aims at the integration of this musical practice in the context of the reality found in the bibliographical review and in the case study. • Development of a didactic compositional project from its theoretical conception to its implementation in the field.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Música electroacústica Composição didáctica Desenvolvimento curricular Tecnologias da música Electroacoustic music Didactic composition Curriculum development Music technologies
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa