Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.2 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A expressividade em dança, especificamente no âmbito da Técnica de Dança Clássica, é uma componente coadjuvante da componente técnica, cuja união conduzirá ao aprimoramento da qualidade artística dos alunos.
Optou-se por aplicar o tema em questão na turma de 4º e 5º ano do ensino artístico especializado da Escola da Companhia de Dança de Almada, nas aulas de Técnica de Dança Clássica ao longo do ano letivo de 2021/2022, tendo sido desenvolvido no âmbito da 10ª edição do curso de Mestrado em Ensino de Dança, da Escola Superior de Dança integrada no Instituto Politécnico de Lisboa.
Neste sentido, propôs-se uma investigação-ação qualitativa cujo principal objetivo consistiu em potenciar a expressividade dos alunos, nas aulas de Técnica de Dança Clássica utilizando o 1º set Port de Bras de Cecchetti como principal ferramenta pedagógica, no incremento da qualidade técnica com a capacidade expressiva e comunicativa, reforçando, também, o uso da respiração, da projeção do movimento e do uso consciente da movimentação da cabeça/foco.
Considerando-se uma investigação-ação, houve um processo cíclico e reflexivo no qual se foram desenvolvendo e adaptando as estratégias implementadas na práxis pedagógica, através do auxílio de instrumentos de recolha de dados, tais como: grelhas de observação, diário de bordo, inquérito por questionário, grupo de discussão e captação de imagem através de registos de vídeo.
A análise objetiva e reflexiva dos resultados obtidos ao longo das várias etapas da investigação, permitiram inferir que o percurso realizado foi positivo traduzindo-se numa melhoria na vontade expressiva e na qualidade técnico-artística da amostra.
Concluiu-se que o desenvolvimento da expressividade é relevante para a melhoria da formação académica e artística dos alunos em dança na promoção da qualidade artística, e que cabe ao docente reconhecer a importância de se trabalhar esta competência e de a incrementar desde cedo, promovendo um ambiente propício para tal.
ABSTRACT - Expressiveness in dance, specifically in the context of Classical Dance Technique, is a complementary component to the technical component, whose union will lead to the improvement of the students' artistic quality. The subject matter in question was applied in the 4th and 5th year classes of specialized artistic education at the Escola da Companhia de Dança de Almada, in Classical Dance Technique classes throughout the 2021/2022 school year, having been developed in the scope of the 10th edition of the Master's course in Dance Teaching, by the Escola Superior de Dança belonging to the Instituto Politécnico de Lisboa. In this sense, a qualitative action-research was proposed whose main objective was to enhance the expressiveness of students in Classical Dance Technique classes using the 1st set of Cecchetti’s Port de Bras as the main pedagogical tool, combining its technical primacy with the expressive and communicative skills, also reinforcing the use of breathing, movement projection and head/focus movement. Considering an action-research, there was a cyclical and reflexive process in which the strategies implemented in the pedagogical praxis were developed and adapted, assisted by data collection tools, such as: observation grids, records, survey-questionnaires, discussion groups and video recordings. The objective and reflective analysis of the results obtained during the various stages of the research allowed us to infer that the path taken was positive, resulting in an improvement in the expressive will of the sample. It was concluded that the development of expressiveness is relevant for the improvement of the academic and artistic training of students in dance in the search for artistic quality, and that it is up to the teacher to instill the importance of working this skill from early ages, promoting an encouraging environment.
ABSTRACT - Expressiveness in dance, specifically in the context of Classical Dance Technique, is a complementary component to the technical component, whose union will lead to the improvement of the students' artistic quality. The subject matter in question was applied in the 4th and 5th year classes of specialized artistic education at the Escola da Companhia de Dança de Almada, in Classical Dance Technique classes throughout the 2021/2022 school year, having been developed in the scope of the 10th edition of the Master's course in Dance Teaching, by the Escola Superior de Dança belonging to the Instituto Politécnico de Lisboa. In this sense, a qualitative action-research was proposed whose main objective was to enhance the expressiveness of students in Classical Dance Technique classes using the 1st set of Cecchetti’s Port de Bras as the main pedagogical tool, combining its technical primacy with the expressive and communicative skills, also reinforcing the use of breathing, movement projection and head/focus movement. Considering an action-research, there was a cyclical and reflexive process in which the strategies implemented in the pedagogical praxis were developed and adapted, assisted by data collection tools, such as: observation grids, records, survey-questionnaires, discussion groups and video recordings. The objective and reflective analysis of the results obtained during the various stages of the research allowed us to infer that the path taken was positive, resulting in an improvement in the expressive will of the sample. It was concluded that the development of expressiveness is relevant for the improvement of the academic and artistic training of students in dance in the search for artistic quality, and that it is up to the teacher to instill the importance of working this skill from early ages, promoting an encouraging environment.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança, com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Técnica de dança clássica Expressividade Port de bras de Cecchetti Movimento respirado e projeção/intenção do movimento Classical dance technique Expressiveness Cecchetti’s port de bras Breathed movement and movement projection/intention
Citation
Tavares, R. (2022). A expressividade nas aulas de técnica de dança clássica - o port de bras de Cecchetti como potenciador da expressividade na turma de 4º e 5º anos do ensino artístico especializado da Escola da Companhia de Dança de Almada (Tese de Mestrado). Instituto Politécnico de Lisboa
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança