Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
411.81 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente artigo apresenta uma reflexão em torno de um estudo desenvolvido no âmbito da
prática pedagógica realizada em contexto de 1.º Ciclo do Ensino Básico no Mestrado em
Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. O objetivo geral centrou-se em
compreender o papel da utilização pedagógica de estratégias integradoras da matemática e da
expressão plástica para as aprendizagens das crianças de uma turma de 2.º ano. O estudo teve
como participantes 21 alunos de uma escola pública do concelho de Leiria. Com estes alunos,
foram desenvolvidas duas sequências pedagógicas assentes nas seguintes atividades: 1.ª
sequência) observação e análise de obras de arte contendo figuras geométricas, organização
dessas figuras num Diagrama de Venn, elaboração de uma composição visual contendo figuras
geométricas e organização das mesmas através de tabelas e esquemas matemáticos; 2.ª
sequência) observação de obras de arte contendo eixos de simetrias e, elaboração de uma
composição visual de forma a completar uma figura simétrica. Os instrumentos utilizados para
recolha de dados foram fichas de trabalho preenchidas pelos alunos sobre as suas
aprendizagens, composições visuais produzidas pelos alunos, reflexões escritas individuais
feitas pelos alunos e notas de campo contendo os diálogos tidos durante a concretização das
várias atividades propostas em cada sequência. Uma análise prévia dos dados sugere que a utilização de propostas pedagógicas integradoras
promoveu a consolidação de alguns conceitos matemáticos, ao mesmo tempo que permitiu a
aprendizagem de noções no âmbito da expressão plástica.
This article presents a reflection around a study developed in the scope of the Masters in Preschool Education and Teaching 1st Cycle of Basic Education. The main objective was to understand the role of the pedagogical use of integrated strategies of mathematics and artistic expression for the learning of children in a class of a 2nd grade. The study was attended by 21 students of a public school in the municipality of Leiria. With this students was developed two pedagogic sequences based on the following activities: 1st sequence) observation and analysis of works of art containing geometric figures, organization of these figures in a Venn Diagram, preparing a visual composition containing geometric figures and organization of the composition in tables and mathematical schemes; 2nd sequence) observation of works of art containing symmetry axes and developing a visual composition in order to complete a symmetrical figure. The instruments used for data collection were worksheets filled out by students about their learning, visual compositions produced by students and field notes containing the dialogues taken during the implementation of the various activities proposed in each sequence. A preliminary analysis of the data suggests that the use of integrated pedagogical proposals promote consolidating some mathematical concepts, while allowing learning within the plastic expression.
This article presents a reflection around a study developed in the scope of the Masters in Preschool Education and Teaching 1st Cycle of Basic Education. The main objective was to understand the role of the pedagogical use of integrated strategies of mathematics and artistic expression for the learning of children in a class of a 2nd grade. The study was attended by 21 students of a public school in the municipality of Leiria. With this students was developed two pedagogic sequences based on the following activities: 1st sequence) observation and analysis of works of art containing geometric figures, organization of these figures in a Venn Diagram, preparing a visual composition containing geometric figures and organization of the composition in tables and mathematical schemes; 2nd sequence) observation of works of art containing symmetry axes and developing a visual composition in order to complete a symmetrical figure. The instruments used for data collection were worksheets filled out by students about their learning, visual compositions produced by students and field notes containing the dialogues taken during the implementation of the various activities proposed in each sequence. A preliminary analysis of the data suggests that the use of integrated pedagogical proposals promote consolidating some mathematical concepts, while allowing learning within the plastic expression.
Description
Keywords
Integração 1.º ciclo do ensino básico Expressão plástica Matemática Integration 1st cycle of basic education Artistic expression Math
Citation
Valentim, S., Milhano, S. (2016) A implementação de propostas pedagógicas integradoras da matemática e da expressão plástica no 1.º CEB in T., Pereira, A., A. Almeida, N., Vieira, M., C. Loureiro. Atas do VII Encontro do CIED – II Encontro Internacional, Estética e Arte em Educação. (446-459) Lisboa: CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais.
Publisher
CIED – Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais